Gå til innhold

Ny laptop. Hva bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en 3 år gammel Toshiba bærbar nå. Den begynner å skrante på flere områder etter litt røft bruk :p Specs som jeg kan lese på den er:

 

-Intel Core i7-3610QM @ 2.30 mhz

-4.00 GB Ram (vet ikke hvordan, sikkert det billigste)

-64 biters operativsystem

 

Usikker på grafikkort, men tror det er et slags Geforce kort (ikke integrert altså)

 

 

Kravene mine er at ny bærbar skal ha 17 " skjerm, windows 7, og være i stand til å kjøre nye spill. Selvfølgelig ikke på topp grafikk. Men at den er såpass "ok" at den har muligheten til å kjøre litt krevende grafikk. Jeg spiller for tiden mest CS:Source og Age 2, så der tviler jeg på noen pcr har problemer i dag :p

 

Fant denne. Har ikke lyst til å gi mye mer enn dette for en ny bærbar :)

 

https://www.komplett.no/hp-probook-470-g2-173-hd/829577

 

Hvordan ville den taklet la oss si Far Cry 4 på middels grafikk?

 

Mvh

Preben

Endret av ppg86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptopen du foreslår er hovedsaklig beregnet på bedriftsmarkedet. GPU'en, AMD Radeon R5 M255, er ikke så kraftig.

Ifølge http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php får den GPU'en ca. 700 poeng i Passmark sine ytelsestester, og det er såvidt over Intel HD 5500, som er en typisk integrert GPU-løsning som man finner på laptoper som ikke er beregnet på gaming.

 

Siden du er interessert i Far Cry 4, vil jeg sitere fra denne siden:

 

The game lags a lot with GPUs below the GeForce GT 740M – even at a resolution of 1,024 x 768 pixels and minimum details. Normal details and a resolution of 1,366 x 768 pixels require a middle-class GPU like the GeForce GT 750M.

 

De anbefaler altså en grafikkprosessor som er minst like rask som GeForce GT 750M. Denne har ca. 1400 poeng på den nevnte passmark-listen, så du bør kjøpe en laptop med grafikkprosessor som har minst 1400 poeng på passmark-testen.

Endret av iver56
Lenke til kommentar

Okei takk for svar ! Jeg er ikke veldig interessert i Far Cry 4. Men bare vet at det er en fin målebenk for dagens pcr. 

 

Og jeg forstår at kanskje denne laptopen jeg linka til kommer i korteste laget. Jeg tar gjerne imot anbefalinger fra dere. 

Lenke til kommentar

Ja, det gjør det. Ninite.com og velg programmet Classic Start. Merker ikke forskjellen på Windows 7 og Windows 8 etter å ha innstallert det, bortsett fra forbedringene under panseret. :)

 

Tror også Acer Nitro med i5 kan være et godt valg her. i7-utgaven holdes litt tilbake pågrunn av varme temperaturer, så det er et fint kompromiss der.

Lenke til kommentar

Ah, helt glimrende. Det er jo det som jeg føler er hovedproblemet med win 8. Utseendet og nye måten de gjør det på. Men når jeg kan få det ca slik det er på win 7 så er det ikke noe problem lenger ;)

 

Ser fin ut den Acer LT`n der. Ser ikke noen grunn til å velge noe annet. Men som sagt, kom gjerne med flere innspill. Kjøper nok ikke før om en ukes tid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fant denne på expert. Og den settes ned 2000 kr fra og med neste uke. (tildbud)

 

http://www.expert.no/baerbar-pc/asus-rog-g771jw-t7004h-173-laptop/p/37527/

 

Hvor bra er denne maskinen egentlig? Har forstått at 960M ikke kan sammenlignes med 970 og 980 (som er toppmodellene?) Men hvordan er 960 iforhold til 860 ? Her har man jo også bedre prosessor/SSD harddisk/Ram

Endret av ppg86
Lenke til kommentar

960M = 860M. Nvidia har bare gitt brikken et nytt navn, og økt klokkehastigheten med 68MHz, brikken er identisk og eneste ytelsesøkningen er fra litt økt klokkehastighet. I spill utgjør dette opptil 5% bedre ytelse. Fint å kunne lure folk til å tro at det er noe nytt bare ved å bytte navn ;)

 

Til under 10k er det et kurant kjøp, men vær klar over at asus har programmert CPU temp til å være begrenset til 82C i bios, dette betyr at prosessoren vil klokke seg mye ned under spilling, de mest ekstreme tilfellene jeg har sett vil den klokke seg helt ned til 1.2GHz under spilling.

Lenke til kommentar

Okei, jeg fikk lest litt i går kveld/Natt og fikk en grei oversikt over 960 kontra 970 og 980. Men å få tak på en bærbar med 970 bare, koster fort ca 15 000. Eller har dere sett noe rimeligere? Hvordan er støyen på asusen? I hvile og under belastning?

 

En ting til er forskjellen på 960 og 960M at 960M er til bærbare pcr?. Er ytelsen redusert i mobil versjonen?

Endret av ppg86
Lenke til kommentar

Okei, jeg fikk lest litt i går kveld/Natt og fikk en grei oversikt over 960 kontra 970 og 980. Men å få tak på en bærbar med 970 bare, koster fort ca 15 000. Eller har dere sett noe rimeligere? Hvordan er støyen på asusen? I hvile og under belastning?

 

En ting til er forskjellen på 960 og 960M at 960M er til bærbare pcr?. Er ytelsen redusert i mobil versjonen?

Å få en pc med 970/80 er fort ganske dyre og jeg ville tro de blir tyngre oppimot 3kg. Så med mindre du venter til 1000 serien er ute vil jeg tro at 70/80 holder seg på pris. Jeg ville gått for en med 860 ettersom den er et godt alternativ med ok ytelse under spill og greier det meste på medium til høy. Vet ikke noe om støy på en asus ROG men ett raskt søk på google/youtube vil nok gi deg svaret. Vil tro at det er et ok støynivå. Du får undersøke mer selv.

 

Forskjellen på 960 og 960m er at m en står for mobile hvis jeg gjetter riktig og m versjoner brukes i bærbare. Etter det jeg ser er det mindre ytelse på de mobile versjonenen enn de vanlige. Men til syvende og sist så er stasjonære bedre egnet for gaming enn det laptopper er. Men uansett så får du en god spilloplevelse uansett.

Lenke til kommentar

Okei, jeg fikk lest litt i går kveld/Natt og fikk en grei oversikt over 960 kontra 970 og 980. Men å få tak på en bærbar med 970 bare, koster fort ca 15 000. Eller har dere sett noe rimeligere? Hvordan er støyen på asusen? I hvile og under belastning?

 

En ting til er forskjellen på 960 og 960M at 960M er til bærbare pcr?. Er ytelsen redusert i mobil versjonen?

 

960M til bærbar er ikke samme som 960 til stasjonær nei, bærbarkortet er langt svakere.

Støynivået på G771 er helt greit, blant de beste om man sammenligner med maskiner med tilsvarende specs.

 

Rimeligste maskiner med GTX970M:

 

Asus G751JT, gamer maskinen med mest stillegående (og allikevel effektiv) kjøling: 12990,- http://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/skjermstorrelse/17-18-tommer/asus-g751jt-t7005h/218762.3004/

 

MSI GE72, mye ytelse for pengene, men langt fra like god kjøling som Asus. 11490,- med rabattkode xYkvgFgh (bruk rabattkoden i handlekurven for 1000,- i avslag): http://cdon.no/elektronikk/msi/17inch-msi-ge72-2qf-054ne-17-3-i7-4720hq-8gb-128gb-ssd-1tb-nvidia-gtx970m-3gb-w8-1-gaming-p32742681

Lenke til kommentar

 

Okei, jeg fikk lest litt i går kveld/Natt og fikk en grei oversikt over 960 kontra 970 og 980. Men å få tak på en bærbar med 970 bare, koster fort ca 15 000. Eller har dere sett noe rimeligere? Hvordan er støyen på asusen? I hvile og under belastning?

 

En ting til er forskjellen på 960 og 960M at 960M er til bærbare pcr?. Er ytelsen redusert i mobil versjonen?

 

960M til bærbar er ikke samme som 960 til stasjonær nei, bærbarkortet er langt svakere.

Støynivået på G771 er helt greit, blant de beste om man sammenligner med maskiner med tilsvarende specs.

 

Rimeligste maskiner med GTX970M:

 

Asus G751JT, gamer maskinen med mest stillegående (og allikevel effektiv) kjøling: 12990,- http://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/skjermstorrelse/17-18-tommer/asus-g751jt-t7005h/218762.3004/

 

MSI GE72, mye ytelse for pengene, men langt fra like god kjøling som Asus. 11490,- med rabattkode xYkvgFgh (bruk rabattkoden i handlekurven for 1000,- i avslag): http://cdon.no/elektronikk/msi/17inch-msi-ge72-2qf-054ne-17-3-i7-4720hq-8gb-128gb-ssd-1tb-nvidia-gtx970m-3gb-w8-1-gaming-p32742681

 

Den øverste du linka til fristet jo også! men som sagt, det blir 3000 kr dyrere. Også dyrere forsikring enn ekspert. Pluss at jeg kan forholde meg til en butikk. Skal tenke på saken. Takk for svar

Lenke til kommentar

Da ble det MSI`n. Med rabattkupongen på 1000kr, så ble det avgjørende. Tror jeg har kjøpt meg mye for pengene for 11500 kr. Sett noen tester av laptopen, og ser den også er på tilbud på komplett til 12500 nå. Der er det 2 meget fornøyde kunder i omtalene allerede. 

 

Den kommer vel ikke før helga, men klarer nok å vente ;)

 

Takk for hjelp (og kuppong!)

 

 

Mvh

Preben

Endret av ppg86
Lenke til kommentar

Kom gjerne med tilbakemeldinger, skulle gjerne testet maskinen selv, men syns 11500 er mye penger for en maskin jeg egentlig ikke har bruk for ;)

Det skal jeg gjøre. Har ikke bruk for fordi du ikke spiller eller fordi du har bra nok pc fra før? :)

Lenke til kommentar

Har maskin med GTX860M, som egentlig er nok for det jeg spiller. Pluss jeg har kraftig stasjonærmaskin.

Da er det jo ikke noe vits å bruke masse penger på ny bærbar.

 

Min er som sagt 3 år gammel, og har flere skavanker. Fungerer, men det er begrenset :) Så det var på tide

Lenke til kommentar

Da har jeg fått henta MSI`n tidligere i kveld. Fikk vent meg litt til den, og tok ikke lange tiden før jeg dro min beste runde på CS:GO :))

 

Spillet flyter som aldri før på toppgrafikk. (regnet jo med det, siden dette ikke er nytt spill, men anyway) 

 

Eneste som jeg har å sette fingern på, er støynivået fra viftene når man gamer. De lager en del lyd, så det anbefales og bruke et headset hvis man gamer. Har også en tendens til å bli noe varm ved tastauret. Men ikke noe problem å spille med selvfølgelig. 

 

I vanlig modus, uten krevende grafikk oppgaver, er pcn stille og behagelig. Det er vel kanskje det viktigste. 

 

Men jeg viste ikke at win 8.1 tok nesten 50 gig (sikkert med noen unødvendige programmer). Så på 128 GB SSD`n har jeg jo kun 70 GB til spill ca. Og den liker vel sikkert ikke å bli stappfull denne SSD`n heller :p

 

Mye maskin for 11500,- levert på det lokale postkontor. Specs er som sagt 128GB SSD, 1TB 7200, Nvidia GTX970M 3GB, 8GBRAM 1600mhz, I 7 4720 HQ ++

 

Sliter med å finne tilbud noe sted som matcher dette for 11500,- !! 

Endret av ppg86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...