Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg har en 940 fra 1994 i ganske så rustfri stand. Dette er min første bil, men da den er i meget god teknisk og rustfri stand, har jeg lyst til å ta vare på den og blant annet omlakkere den til sommeren.

 

Bilen er tectylert på undersiden og i hjulbuer. Jeg aner ikke når, men det skulle ikke forundre meg om tectylen er like gammel som bilen. Den har begynt å dette av noen steder under, noe som ikke er så overraskende etter 21 år på veien :-) 

 

Har hørt noe om at gammel tectyl, spesielt om det er lagt tykt på, etterhvert kan sige bort fra metallet, lage hulrom og dermed lage et fuktig og ideelt miljø for rustfri.

 

Er dette riktig? Burde jeg få tectylen renset bort og få lagt på ny? 

 

 

Takker så mye på forhånd :-) 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min Chevy hadde gammel løs tectyl under, det jeg gjorde var og løfte bilen høyt over bakken, og så bruke KRAFTIG høytykkspyler under bilen, så det fyker gammel tectyl flak over alt. og så bruker jeg en flattrekker, og skraper vekk all løs tectyl. så er det bare og lakkere ny tectyl, når bilen er helt 100% tørr under. jeg har blitt anbefalt og bruke mercasol tectyl, men jeg har alltid gått for noe selv laget mix av tectyl.

Lenke til kommentar

Takk :-) 

 

Jeg er ikke så kjent med bil, men det går to "bjelker"(ikke min bil) som er ca halvannen meter lange under hver sin side av bilen. Disse er åpne, dvs at det er flere åpne hull i dem. Under tectylering, pleier man å sprøyte tectyl inn her også?  :p Litt redd for at det samler seg rusk og rask inni der, og at det ruster fra innsiden og ut. 

 

Vil tro at det greit å legge litt penger i ny tectyl, altså ikke Biltema-vare? 

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar

Jeg har pleid å oljebehandle siden den trenger inn i sprekker i gammel tectyl, hulrom o.l.. Den gjør også at fuktigheten i blir lukket inne og får jobbe fritt med å spise opp bilen din ;)

 

Støv, sand og lignende vil sette seg i overflaten, men det gjør ingenting! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...