Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Koble keyboard(piano) til PC via USB


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg koblet min KORG M50 til bærbaren via USB for å leke med synthesia(midi program).

Driverene ble installert automatisk og M50 poppet opp nede til høyre og ga beskjed om at alt gikk fint. Synthesia fant M50, og jeg fikk alt til å fungere.

 

Etter jeg hadde testet at det virket, tok jeg ut USB kabelen fra PCen for å sette opp en mer praktisk rig. Etter dette, skjønner ikke PCen hva jeg kobler til lenger når jeg prøver å koble til M50.

 

"Kjenner ikke igjen USB-enhet" kommer opp nede i høyre hjørne når jeg kobler M50 til PC. Synthesia finner heller ingen tilkoblede enheter.

 

I 'enhetsbehandling' under 'USB-Kontrollere ', står M50 som 'Uknown Device'.

Jeg har prøvd å laste ned drivere fra KORG sin nettside

PC:Driver:USA_DrvTools_e(1.14_r12).zip

http://i.korg.com/SupportPage.aspx?productid=413

men dette funket ikke.

Driverene kommer i en .exe fil som blir pakket ut i ProgramFiles, så jeg åpnet 'enhetsbehandling', fant 'Uknown Device', trykte på 'Oppdater Drivere' og pekte til mappen hvor filene var pakket ut. Jeg fikk til svar at driverene var up to date.

Jeg har også prøvd å avinstallere driveren via 'enhetsbehandling', der den bare forsvinner og popper opp igjen når jeg kobler til på nytt. Noen ganger gir den beskjed om at en driver installerede nede i høyre hjørne, prosessen tar 2 sekunder, og gir beskjed som: "Uknown device installed" eller noe.

Jeg selvfølgelig prøvd flere USB porter.

 

Jeg har også søkt etter M50 i Systeminformasjon -> Programvaremiljø -> Systemdrivere, uten hell.

 

Noen som har peiling? Ikke første gang noe lignende har skjedd med keyboard tilkobling(dette var lenge siden med en annen PC).

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Midi enheter krever ofte mye strøm, har samme ordning på axiom 49en min, hvor jeg alltid må koble den rett i usben, uten gå igjennom noen hub eller lignende. Vil anta det er dette som er problemet, og at dersom du ikke har en hub som er tilkoblet strøm at det ikke vil bli gjenkjent.

 

Kan jo hende at det er pga noe annet, men en full restore skal ikke være nødvendig, da selv windows sine standard midi drivere vil få de fleste enheter til å virke til noen grad.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på korg eller midi keyboard , men hvorfor bruker du ikke windows sin "system restore" og tar det om igjen fra start.

For det blir veldig upraktisk å ta en system restore flere ganger om dagen :) Men prøver å ta en system restore i morgen, og om det funker så samler jeg info om M50 drivere før jeg ufrivillig gjenskaper samme problem.

 

 

Midi enheter krever ofte mye strøm, har samme ordning på axiom 49en min, hvor jeg alltid må koble den rett i usben, uten gå igjennom noen hub eller lignende. Vil anta det er dette som er problemet, og at dersom du ikke har en hub som er tilkoblet strøm at det ikke vil bli gjenkjent.

 

Kan jo hende at det er pga noe annet, men en full restore skal ikke være nødvendig, da selv windows sine standard midi drivere vil få de fleste enheter til å virke til noen grad.

Bruker ingen hub, går direkte fra KORG til PC (USB A/B, brukes mye til skrivere). 

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Litt slik typisk Windows hickup.. Avinstallere drivere, teste i andre USB porter om du ikke brukte samme som først med en gang..  Kan nevne at HK nå om dagen kommer med 2stk kontrollere, både USB 2.0 og USB 3.0 så man har faktisk to forskjellige kontrolelre på PCn noe som gjør at forskjellig porter kan ha betydning om det blir installert på den ene porten, og ikke den andre..

Det er som regel bare og ta ut og inn enhet, sjekke device manager og avinstallere alt av ukjente enheter.. Samt prøve igjen.. :)

Lenke til kommentar

Klarer du å finne en ren driver, .ini fil, istedet for en .exe fil? Har hjulpet for meg et par ganger, var med et trådløst nettverkskort på min søster sin laptop sist gang så jeg er ikke sikker på om det blir det samme med en USB enhet. Som noen sier her om strøm så burde du teste med en USB-hub som har ekstern strømforsyning, det kan funke. USB enheter som ikke får nok strøm blir ustabile og kan funke en gang her og en gang der. Byttet du PC når du satt opp oppsettet. Hvis ja så test med laptopen igjen :)

 

Dette bør vi klare å fikse :thumbup:

Lenke til kommentar

Etter en systemgjennoppretning så funket det fint. Har prøvd flere ganger.

Uten å vite om det hjelper, så har jeg alltid avsluttet alle programmer som bruker KORG M50 før jeg drar ut ledningen når KORG'en er på.

 

Stusser litt på at den bærbare snart må formaters  :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...