Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen "henger" ved oppstart/avslutt osv.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et problem med PC'en som jeg ikke finner ut av. 

 

Etter ca. noen timer med PC'en på, vil ikke installasjoner fullføre, som f.eks Windows update, Nvidia driver eller noen helt vanlige programmer. Står bomfast på 0%. Å kjøre programmer/spill fungerer helt fint.

Og hvis jeg prøver å restarte, så står den fast på "Windows avslutter", der kan den stå i flere timer før den avslutter/restarter. Samme skjer når den starter opp etter å ha trykket på reset-knappen. Eneste som hjelper er hardboot, da starter den opp som vanlig, og alle installasjoner/oppdateringer fullfører som vanlig.

 

Hender også at det kommer opp "Overclocking failed, please press F2 to enter setup". Selvom jeg ikke har overklokket noe. Alt er på default i BIOS.

 

Noen som hva det kan være? Noen prosesser eller hardware som får den til å henge? Har googlet så mye uten å finne noe hjelp.

 

PC'en er kjøpt for ca. 6 mnd. siden. Hadde et lignende problem med forrige PC'en, men det skjedde ikke så ofte.

 

Specs:

Asus X99-S

i7-5930k

32GB DDR4

2x 780 GTX

SSD 240GB med Win7 64-bit. + 5 HDDer som jeg satte inn fra forrige PC'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet høres det ut som softwarefeil, men kan også være Hardisk feil.. Jeg ville i utgangspunktet lastet ned HGST Windows Drive Fitness Test. Kjørt den på HD som du har OS installert på.. Bare for å sjekke om det ikke er feil på HD.

 

Dette med overclocking failed høres derimot som noen mulig instillinger i BIOS ikke burde være "Default" Siden prossessoren har en Turbo funksjon som gjør at den overklokker seg selv om nødvendig.. (Nå har jeg ikke vært borti disse Turbofunksjonen personlig og har ingen erfaring i hvordan de faktisk fungerer, men siden du ikke har gjort noen endringer selv, vil jeg tro det er denne Turbofunksjonen som gjør at du kan få denne feilmeldingen..

 

Ellers om det virkelig er softwarefeil, så er det som regel langt raskere å bare reinstallere OS enn å faktisk feilsøke/finne problemet for å så løse det..

Lenke til kommentar

SSD 240GB med Win7 64-bit. + 5 HDDer som jeg satte inn fra forrige PC'en.

Kople av disse og prøv en stund uten.

Det er enkelt å avdekke.

 

For å ha holdepunkter under feilsøking så unnlat å bruke ASMedia sata portene (2 stk) og ASMedia USB porter.

Bruk kun brikkesett /Intel sata og ha SSD der, men også optisk drev og harddisker.

 

 

Det er vel enkelte ting man skal passe på med å benytte windows 7 ..

Som å slå av secureboot, enable csm , og ikke installere win 7 i uefi mode.

(Har man trøbbel med 7ern i nye efi systemer man ikke greier å løse er det enkleste å installere windows 8)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kjørte HGST (WinDFT) scan av alle SSD/HDD og fant ingen feil. 

 

Deaktiverte backup SSD som jeg tok fra forrige PC'en og etter en hel dag med PC'en på, restartet den uten å henge. Tok ikke mer enn et minutt fra restart til jeg var tilbake i Windows. 

 

Så da er det mest sannsynlig noe feil med denne SSD'en?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...