Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Markedsføring og ledelse 2 Våren 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hei! Jeg tar dette faget som privatist, så har en del mindre erfaring enn dere andre vil jeg tro. Om vi får i oppgave å lage en kampanjeplan må vi da også lage et helt budsjett?  Fase 3 innholder jo budsjettering, hvordan får vi svart på denne delen? :)

Ja, du må lage et budsjett! Med prosent av salget, mål-middel-metoden eller konkurrentmetoden. Hvor nøyaktig dette er er ikke så viktig:-) 

 

Men hvor får vi isåfall tall fra? Skal du bare finne opp at du har så så mye penger, eller skal du forklare hva de forskjellige type budsjettene er for så å nevne om dette passer til det og det?

Lenke til kommentar

Oppgave 1

Lag en kortdattet bransjeanalyse av dagligvarebransjen. Velg en av konkurrentene til Ica Norge, og gjennomfør en konkurrentanalyse av denne.

Bransjeanalyse

Når man skal foreta en bransjeanalyse pleier man ofte først å se på hvem som konkurrerer med hverandre innenfor bransjen og hva som påvirker konkurranse intensiteten. Vi har 5 forskjellige krefter som på virker konkurransen i en bransje:

  •   Konkurransen mellom bedrifter i bransjen

  •   Press fra substitutter

  •   Trussel fra nyetablering

  •   Makt hos kunder

  •   Makt hos leverandørene

    Konkurransen mellom bedrifter i bransjen

    Når det kommer til dagligvarebrannsjen har vi 4 store dagligvare”grupper” som konkurrer mot hverandre. Disse 4 store er Norgesgruppen, Ica Norge, Coop Norge og Rema 1000 . I tillegg finner vi enkelte små dagligvarekjeder som f.eks. Bunnpris, som ikke har tilknytning til de 4 store dagligvaregruppene. Disse gruppene består av dagligvareforretninger som samarbeider i dagligvarekjeder (horisontal integrasjon), samtidig som disse gruppene eier hver sin grossist (vertikal integrasjon).

    Disse forksjellige gruppene eier sine ulike kjedekonsepter. Konseptene varierer med hensyn til priser, vareutvalg, servicegrad, ferskvareutvalg osv. Et lavpriskonsept har mindre vareutvalg og som regel lavere servicegrad, men har til gjengjeld lavere priser enn supermarkeder. Et supermarkedskonsept har et bredt vareutvalg, hvor ferskvarer utgjør en stor andel, og hvor prisene er litt høyere enn i lavpriskonseptene. Et nærbutikkonsept har relativt bredt vareutvalg, ofte tilpasset det lokale markedet.

     

Dagligvarebutikkene i Norge drives i hovedsak enten gjennom franchisedrift eller som egeneide filialer. Bruken av filialbutikker varierer i stor grad mellom de ulike dagligvaregrupperingene. Franchisedrift innebærer kort fortalt at det lages en avtale mellom franchisetaker og franchisegiver. Mot å betale en franchiseavgift får franchisetaker rett til å bruke konseptet til franchisegiver, og da å delta i felles markedsføring, bruke franchisegivers logo og butikkinnredning, etc. Franchisetaker står som juridisk ansvarlig for driften, eier varelageret og står i en del tilfeller som leier eller eier av butikklokalene.

Press fra substitutter

Når man snakker om substitutter snakker vi om produkter eller tjenester som dekker de samme behovene som det produktet man eventuelt prøver å selge. Når vi snakker om en dagligvare kjede blir det svært innviklet å snakke om ulike substitutter for en hel dagligvarebutikk. Det finnes utallige substitutter for de forkjellige varene som blir solgt i en dagligvarebutikk, men jeg kan ikke komme på noen substitutter for en hel dagligvarebutikk/kjede. Det er med andre ikke noe som kan erstatte en dagligvarebutikk.

Trussel fra nyetablering

Dagligvarebransjen er en utrolig tøff bransje å komme inn i og det krever svært mye kapital om man skal kunne konkurrere med de store dagligvaregruppene. De fire store gruppene har til sammen en markedsandel på 99,3% av dagligvaremarkedet(tall fra 2004), så det sier nesten seg selv at det er vannskelig å trenge seg inn her. Man kan si at trusselen fra nyetablering er liten, men det vil selvfølgelig alltid være en liten trussel. Den eneste trusselen jeg kan se, er hvis et utenlandsk dagligvarekjede vil etablere seg i Norge. Vi så dette for et år til da den store dagligvarekjeden Lidl prøvde å trenge seg inn på det Norske dagligvaremarkedet, uten noe særlig hell.

 

Makt hos kunder og leverandører

Makten hos kundene ligger i at kunden kan få tak i mange tilsvarende produkter i forskjellige dagligvarebutikker. Bransjens produkter er svært like, så kunden kan lett erstatte dem med produktene fra en konkurrent. Sånn sett så har kunden ganske stor makt. Priskonkurransen er stor og det er lett for kunden å velge en av konkurrentene. Hvis vi går over til leverandørene mener jeg at de har liten makt. Her er det de store dagligvaregruppene som sitter på makten, da mange leverandører kan være avhengige av dagligvarebutikkene for å overleve.

Det er viktig å holde seg oppdater på hva konkurrentene foretat seg av valg når det kommer til strategier og bruk av de 4 pene. Dette kan gi en pekepinn på om konkurrentene er fornøyd eller misfornøyd med sin posisjon i markedet og hvilke strategier de planlegger å iverksette for og evt. endre denne posisjonen.

En av Ica Norge sine store konkurrenter, er som nevnt Norgesgruppen. Og videre skal jeg foreta meg en konkurrentanalyse av Meny som eies av Norgesgruppen.

Konkurrentanalyse Meny

Utifra boken kan man dele en konkurrentanalyse inn i 4 hoveddeler:

  •   Konkurrentens mål for fremtiden

  •   Konkurrentens antakelser om bransjen og seg selv

  •   Konkurrentens nåværende strategi

  •   Konkurrentens kompetanse og ressurser

    Jeg har valgt å gå litt bort fra de 2 første punktene, da jeg mener det er bare tull å gjette til seg hva Meny har som mål for fremtiden og hva de tror om bransjen og seg selv. Jeg skal heller ta for meg Meny sine overordnede strategier og deres bruk av konkurransesmidlene (de 4 p’ene).

Konkurrentens overordnede strategier

Meny er eid av Norgesgruppen og inngår supermarkeds- og stormarkedskjedene. Norgesgruppen er markedsleder i dagligvarebransjen. Uten av jeg vet altfor mye om Meny vil jeg også tro Meny er markedsleder blant stormarkedskjedene. Meny fører dermed er markedsleder strategi og må hele tiden passe på å forsvare denne posisjonen. Hvilken måte/strategi meny benytter seg av for å forsvare posisjonen sin er vannskelig å fastslå, men det er klart at de stadig vil forsøke å utvide totalmarkedet, samtidig som de må passe på å beskytte markedsandelene sine.

Ser vi videre på de ulike vektstrategiene er det tydlig at Meny benytter seg av markedsutvikling for å styke sin posisjon i markedet. De har mange butikker fordelt ut om i landet og vil stadig etablere seg nye steder. En markedsutfordrer vil stadig prøve å spise seg inn på markedsederen og prøve å kapre kundene til markedslederen. Det er derfor det er så viktig for en markedslederen å stadig ekspandere, for å sørge for at markedsutfordreren ikke blir større enn markedslederen selv.

Konkurrentens bruk av konkurransemidlene(4 p’ene)

Med konkurransemidlene mener vi hvilke midler bedriften kan konkurrere med:

Pris - Når vi skal sette prisen på et produkt er det viktig at det dekker kostnadene og i tillegg gir en fortjeneste(kostnad basert). Det andre vi må tenke på er konkurrenter. Hvilken pris har konkurrenten satt på denne varen osv.(konkurransebasert). I noen tilfeller settes prisen ut fra hva kunden vil betale. Er det et spesielt merke kan vi sette prisen høyere. Når en kunde kjøper for eksempel merkeklær kan han føle at han har dekket et statusbehov. Når en bedrift selger noe andre bedrifter ikke har bruker de også gjerne markedsbasert pris. Vi har også noe som heter ”psykologisk” pris. Her setter vi gjerne prisen på 2995kr, istedenfor 3100kr for at det skal virke mindre for kunden. Men vi har også noe som heter prisdifferesiering. Da tar gjerne bedriften forskjellig pris avhengig av kundegrupper, sesong for eksempel sommer og jul/vinter

 

Produkt - Her dreier det seg om å velge riktige produkter for kundene dine. Det hjelper ikke å ha et fantastisk produkt hvis ingen vil ha det.

 
 Bedrifter arbeider stadig med produktutvikling og er veldig nøye når de vurderer nye produktideer. Svært få av de ideene en bedrift kommer opp med, blir faktisk produsert og lansert på markedet. Nye produktideer blir testet og analysert før de eventuelt slippes ut på markedet.

  •   Promotering - Det hjelper ikke å ha gode produkter med riktig pris til salgs i en fin butikk hvis ingen vet om deg. Du må bruke påvirkning for å gjøre kundene oppmerksomme på produktet ditt.
 
 Påvirkning er det vi kaller reklame og kommunikasjon vi ønsker å påvirke folk til å kjøpe våre produkter.

  •   Plass (distribusjon) - Hvor varene selges, er selvsagt også viktig. Får kundene tak i varene dine? 
 
 Her er det mange hensyn å ta. Hvor mange produkter skal jeg ha? Skal jeg åpne egen butikk, eller skal jeg få varene mine inn i andres butikker slik at de kan selge dem for meg?
 
 En stadig viktigere «plass» å selge produktene på er Internett. Flere og flere bedrifter selger produktene sine i nettbutikker. Mange bedrifter, for eksempel Komplett.no, MPX.no og PS.no, selger produktene bare på Internett og har ikke butikker som kunden kan besøke.

    Pris

    i dette markedet som Meny opererer i, er pris en vesentlig faktor. Meny må derfor til en hver tid være påpasselig på hvilke priser som konkurrentene kjører på produktene sine, og ut i fra dette velge ut den mest hensiktmessige prisen. Meny profilerer seg selv som en butikk hvor kunden alltid får konkurransedyktige priser på sine varer. På Meny sine hjemmesider er et av slagordene: ”faste lave priser.”

     

Produkt

Meny tilbyr et bredt utvalg av matvareprodukter som skal tilfredsstille alle typer kunder, enten det er ”studenten” med lite penger, eller den mer kjøpesterke kunden som ønsker mer kvalitet og kan betale litt mer. Derfor har Meny utviklet utvalg som tar sikte på å tilby varer i forskjellige prisklasser. Eksempelvis har butikken ”first price produkter” som gir deg mye for pengene, samt et mer luksuriøst matvareutvalg som koster litt mer ”jacobs utvalgte.” I tillegg mener butikken selv at de har Norges beste ferskvaredisk.

Promotering

Når det gjelder markedskommunikasjon, har Meny flere kanaler de bruker for å nå ut til sine kunder. Blant annet er Meny-kjeden med på å sponse kjente programmer på TV, som f.eks 4-stjernes middag, samt andre programmer på TVNorge. I tillegg til å sponse TV-programmer, har de også reklamer som går i pausen på TV.

Men Meny benytter seg også av andre kanaler til å markedsføre seg selv. Blant annet aviser, blader, radio og flygeblader.

Plass (distribusjon)

I Meny ønsker man at en kunde alltid skal kjenne seg igjen når han eller hun entrer en Meny butikk. Med dette mener man at de forskjellige avdelingene skal ligge noenlunde likt rundt omkring i alle Meny butikker, som for eksempel brødavdeligen osv. Produktene skal ligge strategisk plassert rundt om i butikken. Der er viktig at kunden lett skal kunne frem til de varene som vedkommende er på utkikk etter. Butikken er også strategisk plassert, rett med kilden, i nærheten av byen og med en stor åpen perkeringsplass. 

 

 

Jeg har funnet dette dokumentet, men vet ikke helt om det er en bra bransjeanalyse? Tenkte jeg kunne dele den itilfelle det hjelper noen. Det her er jo om dagligvarebransjen men vi kan jo bare putte inn hva enn vi får i morgen, sånn ca ut ifra dette? Jeg har personlig aldri laget en bransjeanalyse før, vet noen om dette ser bra ut eller ikke? 

Den er forresten hentet fra studienett, og skrevet av Thomas Angell våren 2012.

Lenke til kommentar

 

 

Hei! Jeg tar dette faget som privatist, så har en del mindre erfaring enn dere andre vil jeg tro. Om vi får i oppgave å lage en kampanjeplan må vi da også lage et helt budsjett?  Fase 3 innholder jo budsjettering, hvordan får vi svart på denne delen? :)

Ja, du må lage et budsjett! Med prosent av salget, mål-middel-metoden eller konkurrentmetoden. Hvor nøyaktig dette er er ikke så viktig:-) 

 

Men hvor får vi isåfall tall fra? Skal du bare finne opp at du har så så mye penger, eller skal du forklare hva de forskjellige type budsjettene er for så å nevne om dette passer til det og det?

 

Kanskje får du tall som du kan ta utgangspunkt i, men det kan godt være du bare må tenke deg til sånn ca. hvor mye som ville blitt brukt. Så lenge du argumenterer for det og velger riktig budsjettmetode burde det gå fint om tallene er litt feil!

Lenke til kommentar

Er det egentlig vits å bruke tid på å lese om Sportsbransjen AS? 

Hei LazyLady! Jeg vil si at det er svært viktig å skrive om tall fra Sportsbransjen AS dersom det dukker opp en oppgave om analyse som omhandler Sportsbransjen! Dessuten er det en god måte å starte en innledning på ved å fortelle at vi ser en vekst i Sportsbransjen, noe som er en del av temaet vårt!

 

Masse lykke til imorgen!  :)

Endret av Hero96
Lenke til kommentar

Har en heldagsprøve-fasit som er skrevet av læreren selv som omhandler Tufte Wear, altså boxere som Tufte har begynt å selge.. Er jo i samme sjangeren! Kommer godt med, kan dele den om dere sender meg en melding. 

 

Inneholder blant annet konkurrentanalyse, forretningside, visjon, overordnet mål og distribusjons strategier  :xmas:

Hei! Jeg vil også gjerne ha denne, hadde hjulpet masse! :D

Lenke til kommentar

Har en heldagsprøve-fasit som er skrevet av læreren selv som omhandler Tufte Wear, altså boxere som Tufte har begynt å selge.. Er jo i samme sjangeren! Kommer godt med, kan dele den om dere sender meg en melding. 

 

Inneholder blant annet konkurrentanalyse, forretningside, visjon, overordnet mål og distribusjons strategier  :xmas:

Kan eg også få det?  :grin2:  :grin2:  :grin2:

Lenke til kommentar

 

Har en heldagsprøve-fasit som er skrevet av læreren selv som omhandler Tufte Wear, altså boxere som Tufte har begynt å selge.. Er jo i samme sjangeren! Kommer godt med, kan dele den om dere sender meg en melding. 

 

Inneholder blant annet konkurrentanalyse, forretningside, visjon, overordnet mål og distribusjons strategier  :xmas:

Jeg kunne gjerne tenkt meg den, om du gidder å sende meg den. Kommer sikkert godt med i morgen.  :D

 

 

 

Har en heldagsprøve-fasit som er skrevet av læreren selv som omhandler Tufte Wear, altså boxere som Tufte har begynt å selge.. Er jo i samme sjangeren! Kommer godt med, kan dele den om dere sender meg en melding. 

 

Inneholder blant annet konkurrentanalyse, forretningside, visjon, overordnet mål og distribusjons strategier  :xmas:

Dette ønsker jeg gjerne. Lykke til!

 

Meg også!

Lenke til kommentar

hei alle sammen. ville bare si at kjedesamarbeid og merkevarebygging er viktig tema i denne eksamen. selv har jeg ikke engang åpnet boken. på grunn av personlige problemmer. men håper jeg består.

Kipt å høre.. Det går nok fint! Skal heldigvis ikke mye til for å bestå på en eksamen i markedsføring  :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...