Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Markedsføring og ledelse 2 Våren 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Version:1.0 StartHTML:0000000167 EndHTML:0000001731 StartFragment:0000000454 EndFragment:0000001715

Markedsføring eksamen notater

 

 

*Merkevarebygging

 

*Pris

 

*Produkt

 

*Distribusjon i netthandel kjededominert/samarbeid/integrasjon

 

*Markedskommunikasjon

 

*Porters 5 krefter – Konkurranseintensiteten i bransjen kapittel 3

 

*Ekspansjonsmatrisen/swot analyse

 

*Kap. 11 (rekruttering, motivering, kompetanse, motivasjon)

 

*Kap 12 (intern markedsføring)

 

*Kap 3 (Markedsleder)

Lenke til kommentar

Relevante kompetansemål? 

 

·         Drøfte merkevarebyggingens funksjon og rolle i produktbeslutninger

·         Gjøre rede for innholdet i begrepene merkeelementer og merkeverdi og analysere merkevarers betydning for posisjonering

·         Gjøre rede for elektronisk handel som en del av et distribusjonssystem

·         Vurdere hvordan produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon kan brukes som konkurransemiddel

·         Vurdere og anbefale aktuelle distribusjonsstrategier for en organisasjon

·         Vurdere hvordan en organisasjon kan arbeide strategisk med planmessig rekruttering, motivering, kompetanseutvikling og evaluering

·         Vurdere tiltak for å motivere og utvikle personalet som ledd i en organisasjons internmarkedsføring

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Wow, god respons! Fortsett slik:

 

Har utarbeidet disse aktualle spørsmålene utfra tidligere eksamener:

  • Vurder de aktuelle distrubisjonssgtrategiene virksomheten kan velge, og gi en begrunnet anbefaling.
  • Gjør rede for hvilke tiltak ledelsen kan iverksette for å utvikle personalet som ledd i intermarkedsføringen.
  • Ta utgangspunkt i visjonen, forretningsideen og overordnet mål som du formulerte tidligere. Vurder hvordan produkt, pris distribusjon og markedskommunikasjon kan brukes som konkurransemidler for bedriften. 

Flere forslag?

Endret av tomscott3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kommet fram til de her:

1.       Krefter som påvirker konkurransen

2.       Distribusjon – merkevarer

                        -samarbeidsformer

 

3.       motivasjon og kompetanse 

 

Fornuftig! Men hvilke spørsmål kan vi få med tanke på merkevare og krefter som påvirker konkuransen?

 

FLERE SOM KAN SVARE PÅ DET!! :dribble: 

Endret av tomscott3
Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i det :-)
Vi fikk læreplanen også hjalp læreren oss med å streke over det som han tror er relevant :-)
Så han anbefalte oss å starte med en konkurrentanalyse. Jeg bare vet ikke hvordan jeg skal starte fordi jeg synes det virker som om det er utroooolig masse å sette seg inn i...

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i det :-)

Vi fikk læreplanen også hjalp læreren oss med å streke over det som han tror er relevant :-)

Så han anbefalte oss å starte med en konkurrentanalyse. Jeg bare vet ikke hvordan jeg skal starte fordi jeg synes det virker som om det er utroooolig masse å sette seg inn i...

Kan du eventuelt sende det læreren mente var relevant?

Lenke til kommentar

 

Jeg kom også opp i det :-)

Vi fikk læreplanen også hjalp læreren oss med å streke over det som han tror er relevant :-)

Så han anbefalte oss å starte med en konkurrentanalyse. Jeg bare vet ikke hvordan jeg skal starte fordi jeg synes det virker som om det er utroooolig masse å sette seg inn i...

Kan du eventuelt sende det læreren mente var relevant?

 

Det jeg har tatt i feit skrift er det læreren markerte som viktig :-)

 

 

Situasjonsanalyse og markedsinformasjon

·         gjennomføre en konkurrentanalyse

·         vurdere en organisasjons videre framdrift med utgangspunkt i situasjonsanalyse og konkurrentanalyse

·         gjennomføre en markedsundersøkelse og presentere resultatene av den skriftlig, muntlig og digitalt

·         bearbeide, analysere og tolke innhentede data ved hjelp av digitale verktøy

·         vurdere mulige feilkilder og etiske problemstillinger ved gjennomføring av markedsundersøkelser

 

Konkurransemidlene

·         drøfte merkevarebyggingens funksjon og rolle i produktbeslutninger

·         gjøre rede for innholdet i begrepene merkeelementer og merkeverdi og analysere merkevarers betydning for posisjonering

·         gjøre rede for psykologisk prising, prisfølsomhet og priselastisitet

·         beregne pris ved hjelp av verdibasert og kostnadsbasert prisstrategi

·         drøfte ulike former for vertikal og horisontal integrasjon

·         drøfte makt og avhengighet i distribusjonssystemet

·         gjøre rede for elektronisk handel som en del av et distribusjonssystem

·         vurdere og anbefale aktuelle distribusjonsstrategier for en organisasjon

·         drøfte fordeler og ulemper ved bruk av ulike former for medier og begrunne valg av mediemiks

·         anbefale en realistisk kommunikasjonsstrategi med utgangspunkt i markedets, organisasjonens og produktets karakter

·         vurdere hvordan produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon kan brukes som konkurransemiddel

 

Personalutvikling og ledelse

·         gjøre rede for personalets og ledelsens rolle og betydning i en organisasjon

·         diskutere mulige konsekvenser av personalkonflikter og hvordan slike konflikter kan håndteres

·         drøfte hvordan medarbeidersamtaler kan brukes som verktøy i personalarbeid

·         vurdere hvordan en organisasjon kan arbeide strategisk med planmessig rekruttering, motivering, kompetanseutvikling og evaluering

·         vurdere tiltak for å motivere og utvikle personalet som ledd i en organisasjons internmarkedsføring

 

Markedsstrategi og markedsplanlegging

·         formulere visjon, forretningsidé og overordnet mål for en organisasjon

·         formulere markedsmål ved hjelp av et målhierarki

·         bruke ekspansjonsmatrisen som ledd i utformingen av en organisasjons strategi

·         utarbeide en enkel markedsstrategi rettet mot forbrukermarkedet med utgangspunkt i konkurransemidlene

·         presentere en aktivitetsplan og et enkelt budsjett for å gjennomføre aktivitetene i markedsplanen

·         forklare hvordan organisasjoner kan kontrollere og evaluere sine markedsaktiviteter

 

Etikk og samfunnsansvar

·         gjøre rede for hva som menes med økonomisk bærekraftig forretningsdrift

·         drøfte organisasjoners samfunnsansvar ut fra et etisk og et forretningsmessig perspektiv

·         vurdere sammenhengen mellom en organisasjons samfunnsansvar og omdømme

·         formulere mål for en organisasjons samfunnsansvar og utarbeide bedriftsetiske retningslinjer

Endret av xjulie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...