Gå til innhold

Anbefalinger ny switch


Anbefalte innlegg

For hjemmebruk er jeg ikke sikker på om det egentlig er nødvendig å spesifisere hastighet på prioritetene, så lenge du kan spesifisere prioritet. Dessuten, 1600 kr er ikke verst for en 24 ports administrerbar switch. Den tar ikke så mye plass som en switch med 19" formfaktor heller, den er kompakt.

 

Så lenge routeren/brannmuren din har VLAN-støtte trenger du ikke en kabel pr VLAN mellom switch og router. En annen ting du må tenke på er hvor stor througput routeren/brannmuren din klarer gjennom regelsettet. Så det blir slik:

 

Internett --> router <-- VLAN TRUNK --> switch <--> enheter

 

Ganske oversiktlig og greit, forutsatt at router/brannmur har VLAN-støtte.

 

Har lest meg litt opp på VLAN TRUNK som du nevner her, men er ikke helt 100 % sikker på at jeg skjønner funksjonen.. Kunne du forklart dette litt nærmere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest meg litt opp på VLAN TRUNK som du nevner her, men er ikke helt 100 % sikker på at jeg skjønner funksjonen.. Kunne du forklart dette litt nærmere?

En VLAN Trunk er rett og slett flere VLAN på samme link, slik:

 

Router/FW <-- VLAN (A,B,C,D osv) --> Switch (i ditt tilfelle)

 

hvor hver bokstav representerer en VLAN ID.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Har lest meg litt opp på VLAN TRUNK som du nevner her, men er ikke helt 100 % sikker på at jeg skjønner funksjonen.. Kunne du forklart dette litt nærmere?

En VLAN Trunk er rett og slett flere VLAN på samme link, slik:

 

Router/FW <-- VLAN (A,B,C,D osv) --> Switch (i ditt tilfelle)

 

hvor hver bokstav representerer en VLAN ID.

 

 

Riktig! Lærer noe hele tiden :)

 

Da blir oppsettet mitt noe i denne duren:

 

post-60627-0-12578800-1432077067_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fortsatt usikker på om Routeren min støtter VLAN, men har lest meg fra at det er mulig å få den til å støtte dette med en modifisert firmware. Så da er det vel bare å kjøre på å bestille switchen fra HP.

 

Ser det fornuftig ut slik oppsettet mitt vil bli? Eller burde jeg ha flere/færre komponenter?

Lenke til kommentar

Riktig! Lærer noe hele tiden :)

 

Da blir oppsettet mitt noe i denne duren:

 

attachicon.gifHjemmenettverk.jpg

Ja, det blir det, er sånn jeg har det hjemme. Du oppretter VLAN med samme ID både på router/brannmur og switch, med en trunk med alle de VLAN du bruker mellom router og brannmur. Så er det bare å koble på de enhetene du skal ha til switchen, og setter rett VLAN (og evt. prioritet) på porten. Ganske enkelt.

 

Du har også konseptet med tagged/untagged VLAN. På trunken mellom switch og router/brannmur bruker du tagged, siden du skal ha mer enn ett VLAN på samme link. Men til hver enkelt enhet setter du VLAN som untagged. Dette er det også viktig å være bevisst på.

 

Representerer "hoveddel" og "leilighet 2" i tegningen din evt. enheter? Eller er det bare logiske blokker?

 

Ja, for å få det til slik som skissert er det helt essensielt at routeren/brannmuren din har VLAN-støtte. Eller fungerer det ikke.

 

Forresten, skal du gjøre det virkelig elegant har du et aksesspunkt som støtter mer enn ett SSID med VLAN-tagging. Da kan du gi trådløs dekning både for deg og leietaker, med fullstendig separering.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Riktig! Lærer noe hele tiden :)

 

Da blir oppsettet mitt noe i denne duren:

 

attachicon.gifHjemmenettverk.jpg

 

 

Representerer "hoveddel" og "leilighet 2" i tegningen din evt. enheter? Eller er det bare logiske blokker?

 

 

Dette var ment som logiske blokker og ikke enheter. Har en ekstra Router som jeg tenkeer å kjøre som AP i leiligheten, men denne blir vel bare koblet til ett av veggpunktene? Slik at det er ASUS routeren som deler ut ip-adresser til "Hoveddel" og "Leilighet" i to ulike VLAN?

Lenke til kommentar

Dette var ment som logiske blokker og ikke enheter. Har en ekstra Router som jeg tenkeer å kjøre som AP i leiligheten, men denne blir vel bare koblet til ett av veggpunktene? Slik at det er ASUS routeren som deler ut ip-adresser til "Hoveddel" og "Leilighet" i to ulike VLAN?

Da ville jeg heller kjøpt et rent aksesspunkt istedenfor å kjøpe en trådløs router som du bruker som et akesspunkt. Og som sagt, da bør du kjøpe et aksesspunkt som støtter flere SSID med VLAN-tagging.

Lenke til kommentar

 

Om du har en gammel PC og har mulighet til å montere i 2stk nettverkskort i den, samt installere eksempelvis Smoothwall så vil det være trolig ett glimrende alternativ.. :)

En nesten hvilken som helst Linux-distro eller OpenBSD vil være et godt alternativ, ja. Støtter det du vil at skal støttes, stort sett. Da jeg brukte Linux som brannmur brukte jeg RHEL/CentOS, uten noe GUI. Var interessert i å kjøre så lettvekt som overhodet mulig.

 

 

Klarer ikke helt å være enige med dere :) 

Jeg jobber selv som nettverksadmin og har lært meg etterhvert å ikke kjøre noen funksjoner som har større feilrate til å utføre operasjoner som egentlig bare skal sulle og gå. 

I et nytt hus som TS her skal ha, hvor han har et eget skap så vil du egentlig bare at alt skal fungere, og kostnaden uansett valg av switch er ikke så stor. 

På en linuxmaskin så har du mange momenter som kan skape problemer så som Psu, cpu, minne, disker, hovedkort osv. 

Switchen har veldig lite i forhold. 

Lenke til kommentar

Ser der "bare" er 2 porter som er gigabit porter.. Vil dette være et problem? Har trekt opp CAT6 kabler i hele huset, men det er vel annet hardware som vil begrense overføringshastigheten også?

På hva? HP-switchen har jo bare Gbps porter. Er det routeren du mener? Og som jeg sa, selv om routeren har Gbps porter er det langt fra sikkert at routeren i nærheten av 1 Gbps throughput.

 

Klarer ikke helt å være enige med dere :)

Jeg jobber selv som nettverksadmin og har lært meg etterhvert å ikke kjøre noen funksjoner som har større feilrate til å utføre operasjoner som egentlig bare skal sulle og gå. 

I et nytt hus som TS her skal ha, hvor han har et eget skap så vil du egentlig bare at alt skal fungere, og kostnaden uansett valg av switch er ikke så stor. 

På en linuxmaskin så har du mange momenter som kan skape problemer så som Psu, cpu, minne, disker, hovedkort osv. 

Switchen har veldig lite i forhold. 

Switchen er grei nok. Det er routeren som er spørsmålet her, om den han har støtter det som trengs. Selv kjører jeg i dag en "appliance" som router/brannmur, og det er vel kanskje det TS også bør gjøre, ut i fra hva han selv har postet.

Lenke til kommentar

Hadde jeg først hatt et nytt hus selv og kunne laget infrastrukturen fra bunn av så hadde jeg gjort følgende:

 

Patcheskap -> patchepanel -> gbit switch

 

ISP -> Brannmur med støtte for DHCP -> Switch med POE -> Trådløse AP'er med poe. 

 

Det man er ute etter å spare penger på i et sånt prosjekt må man bruke senere likevel :)

Lenke til kommentar

 

Ser der "bare" er 2 porter som er gigabit porter.. Vil dette være et problem? Har trekt opp CAT6 kabler i hele huset, men det er vel annet hardware som vil begrense overføringshastigheten også?

På hva? HP-switchen har jo bare Gbps porter. Er det routeren du mener? Og som jeg sa, selv om routeren har Gbps porter er det langt fra sikkert at routeren i nærheten av 1 Gbps throughput.

 

Det er switchen jeg mener. Det står i alle fall det i spesifikasjonene: https://www.dustinhome.no/product/5010659046/1810-24-v2#specifications

Lenke til kommentar

 

ARJ: Du glemte VLAN-støtte...

 

Vlan støtte er en selvfølge på mine switcher så tenkte ikke på det, men det er jo klart man må ha det. 

 

 

Men hva med VLAN støtte i router? Fortsatt ingen som vet om ASUS RT-N66U har VLAN støtte? Er jo en meget populær router. I alle fall for oss dødelige innen IT-verdenen :)

Lenke til kommentar

TS kan også droppe Zyxel boxen om han legger inn modifisert Routerfirmware. Står noe om hvordan her inne på forumet. Så kan den boksen kastes (siden den står som bridge).

 

Ja, jeg har sett den tråden, og vurderer å gjøre det. Zyxel boksen er uansett plassert inne i en gulvstående EL-tavle som er kun dedikert til svakstrøm. 

Lenke til kommentar

 

 

ARJ: Du glemte VLAN-støtte...

 

Vlan støtte er en selvfølge på mine switcher så tenkte ikke på det, men det er jo klart man må ha det. 

 

 

Men hva med VLAN støtte i router? Fortsatt ingen som vet om ASUS RT-N66U har VLAN støtte? Er jo en meget populær router. I alle fall for oss dødelige innen IT-verdenen :)

 

 

Jeg har en utgave høyere.. Asus RT-AC87U og den støtter VLAN, men hvis du likevel skal ha flere vlan til tv, eget + leieboere så må du likevel til med en managed switch da den bare har 4 porter. 

Lettere å bare ha en switch å forholde seg til så kan du sette opp så mange porter du bare vil og kjøre uplink mot routeren for nettlinjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...