Gå til innhold

Anbefalinger ny switch


Anbefalte innlegg

 

 

 

ARJ: Du glemte VLAN-støtte...

 

Vlan støtte er en selvfølge på mine switcher så tenkte ikke på det, men det er jo klart man må ha det. 

 

 

Men hva med VLAN støtte i router? Fortsatt ingen som vet om ASUS RT-N66U har VLAN støtte? Er jo en meget populær router. I alle fall for oss dødelige innen IT-verdenen :)

 

 

Jeg har en utgave høyere.. Asus RT-AC87U og den støtter VLAN, men hvis du likevel skal ha flere vlan til tv, eget + leieboere så må du likevel til med en managed switch da den bare har 4 porter. 

Lettere å bare ha en switch å forholde seg til så kan du sette opp så mange porter du bare vil og kjøre uplink mot routeren for nettlinjen

 

 

Riktig!

 

Har du en egen meny for VLAN i routeren din, eller ligger dette skjult en eller annen plass? 

 

Jeg tenker også å bruke en managed switch som setter opp VLAN og angir trafikkgrenser i de ulike portene.

 

Hvilken switch har du hjemme? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hp'en du linker til der er en 100 mbit switch med 2gbit uplink porter. 

 

Det var det jeg trodde også...? 

 

Litt dyrere men den har ikke Cisco IOS så er enkel programmering via web gui.

https://www.komplett.no/cisco-sb-300-26-x-gigabit-2-sfp/612524?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

Du trenger ikke ha kjennskap til cisco fra før for å programmere den sånn du må på høyere cisco serier. 

Denne bør uansett dekke behovet i hele huset ditt vil jeg tro?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

ARJ: Du glemte VLAN-støtte...

 

Vlan støtte er en selvfølge på mine switcher så tenkte ikke på det, men det er jo klart man må ha det. 

 

 

Men hva med VLAN støtte i router? Fortsatt ingen som vet om ASUS RT-N66U har VLAN støtte? Er jo en meget populær router. I alle fall for oss dødelige innen IT-verdenen :)

 

 

Jeg har en utgave høyere.. Asus RT-AC87U og den støtter VLAN, men hvis du likevel skal ha flere vlan til tv, eget + leieboere så må du likevel til med en managed switch da den bare har 4 porter. 

Lettere å bare ha en switch å forholde seg til så kan du sette opp så mange porter du bare vil og kjøre uplink mot routeren for nettlinjen

 

 

Riktig!

 

Har du en egen meny for VLAN i routeren din, eller ligger dette skjult en eller annen plass? 

 

Jeg tenker også å bruke en managed switch som setter opp VLAN og angir trafikkgrenser i de ulike portene.

 

Hvilken switch har du hjemme? 

 

 

Ble jævlig usikker.. enset at det var VLAN støtte på den når jeg satt den opp, men mener det var en knotete undermeny. 

Jeg har en zyxel fra altibox som bare står der som bridge -> plugget rett i en palo alto brannmur -> ac87u -> SG300 switch. 

Ac87u'en for trådløst mer eller mindre bare. DHCP styres av palo altoen. 

Palo er vel noe av det råeste du kan få men krever endel kunnskap. Lag7 filtrering og logging i brannmuren. 

 

Ja og i tillegg så står det en netgear R7000 på et eget vlan som leieboerene mine får trådløst nett fra. 

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

ARJ: Du glemte VLAN-støtte...

 

Vlan støtte er en selvfølge på mine switcher så tenkte ikke på det, men det er jo klart man må ha det. 

 

 

Men hva med VLAN støtte i router? Fortsatt ingen som vet om ASUS RT-N66U har VLAN støtte? Er jo en meget populær router. I alle fall for oss dødelige innen IT-verdenen :)

 

 

Jeg har en utgave høyere.. Asus RT-AC87U og den støtter VLAN, men hvis du likevel skal ha flere vlan til tv, eget + leieboere så må du likevel til med en managed switch da den bare har 4 porter. 

Lettere å bare ha en switch å forholde seg til så kan du sette opp så mange porter du bare vil og kjøre uplink mot routeren for nettlinjen

 

 

Riktig!

 

Har du en egen meny for VLAN i routeren din, eller ligger dette skjult en eller annen plass? 

 

Jeg tenker også å bruke en managed switch som setter opp VLAN og angir trafikkgrenser i de ulike portene.

 

Hvilken switch har du hjemme? 

 

 

Ble jævlig usikker.. enset at det var VLAN støtte på den når jeg satt den opp, men mener det var en knotete undermeny. 

Jeg har en zyxel fra altibox som bare står der som bridge -> plugget rett i en palo alto brannmur -> ac87u -> SG300 switch. 

Ac87u'en for trådløst mer eller mindre bare. DHCP styres av palo altoen. 

Palo er vel noe av det råeste du kan få men krever endel kunnskap. Lag7 filtrering og logging i brannmuren. 

 

 

Ja, det tror jeg kan bli litt i overkant av mitt kunnskapsnivå er per dags dato...

 

Hva med Linksys switcher? Ser ut til at det er en god pris på de i alle fall. Erfaringer?

 

https://www.komplett.no/linksys-smart-switches-18-port/820904

https://www.komplett.no/linksys-smart-switches-26-port/820906

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

ARJ: Du glemte VLAN-støtte...

 

Vlan støtte er en selvfølge på mine switcher så tenkte ikke på det, men det er jo klart man må ha det. 

 

 

Men hva med VLAN støtte i router? Fortsatt ingen som vet om ASUS RT-N66U har VLAN støtte? Er jo en meget populær router. I alle fall for oss dødelige innen IT-verdenen :)

 

 

Jeg har en utgave høyere.. Asus RT-AC87U og den støtter VLAN, men hvis du likevel skal ha flere vlan til tv, eget + leieboere så må du likevel til med en managed switch da den bare har 4 porter. 

Lettere å bare ha en switch å forholde seg til så kan du sette opp så mange porter du bare vil og kjøre uplink mot routeren for nettlinjen

 

 

Riktig!

 

Har du en egen meny for VLAN i routeren din, eller ligger dette skjult en eller annen plass? 

 

Jeg tenker også å bruke en managed switch som setter opp VLAN og angir trafikkgrenser i de ulike portene.

 

Hvilken switch har du hjemme? 

 

 

Ble jævlig usikker.. enset at det var VLAN støtte på den når jeg satt den opp, men mener det var en knotete undermeny. 

Jeg har en zyxel fra altibox som bare står der som bridge -> plugget rett i en palo alto brannmur -> ac87u -> SG300 switch. 

Ac87u'en for trådløst mer eller mindre bare. DHCP styres av palo altoen. 

Palo er vel noe av det råeste du kan få men krever endel kunnskap. Lag7 filtrering og logging i brannmuren. 

 

 

Ja, det tror jeg kan bli litt i overkant av mitt kunnskapsnivå er per dags dato...

 

Hva med Linksys switcher? Ser ut til at det er en god pris på de i alle fall. Erfaringer?

 

https://www.komplett.no/linksys-smart-switches-18-port/820904

https://www.komplett.no/linksys-smart-switches-26-port/820906

 

 

SG300'en har jeg bare gode erfaringer med i små/mellom nettverk. Den er lett å sette opp. 

Jeg har null erfaring med linksys sine switcher.

Lenke til kommentar

Jeg ble såpass usikker på om asusen hadde vlan støtte at jeg koblet meg på vpn'en hjem for å sjekke. 

 

Asusen har IKKE Vlan støtte men netgear R7000'en har det. 

 

Ok. Så da er det nok sannsynlig at min ASUS heller ikke har VLAN støtte. Jaja.. Men kanskje hjemmesentralen til Altibox har det? Selv om jeg egentlig vil unngå å bruke denne nesten til enhver pris...

Lenke til kommentar

zyxelen må jo ha vlan støtte siden du har tv på 2 porter, telefon på 1 port og data på 1 port. 

Vlan 101 er vel tv så du kan jo bare tagge vlanet i switchen.. 

Tok et par screenshots av sg300 menyen her. 

På det ene så har jeg lekt meg litt med shaping. 

Der har jeg limitert port 24 til 1 mbit download og 512 upload. 

Kan være CIR og MIR ser feil ut men det er fordi den ikke er direkte på nett så blir motsatt. 

post-123152-0-26844700-1432120282_thumb.jpg

post-123152-0-27225400-1432120291_thumb.jpg

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

zyxelen må jo ha vlan støtte siden du har tv på 2 porter, telefon på 1 port og data på 1 port. 

Vlan 101 er vel tv så du kan jo bare tagge vlanet i switchen.. 

Tok et par screenshots av sg300 menyen her. 

På det ene så har jeg lekt meg litt med shaping. 

Der har jeg limitert port 24 til 1 mbit download og 512 upload. 

Kan være CIR og MIR ser feil ut men det er fordi den ikke er direkte på nett så blir motsatt. 

 

Ser jo veldig bra ut det her da! Det eneste jeg er usikker på er prisen... :/

 

Men siden ASUS routeren også skal kunne brukes som hjemmesentral med TV, bør ikke denne også kunne håndtere VLAN?
 
Leste en annen post om akkurat ASUS routeren og VLAN, og der hadde de satt opp instillingene i denne menyen: 
 
post-60627-0-89420100-1432062923_thumb.jpg
Lenke til kommentar

Jo.. ser nå du har rett i det. 

My bad. 

Bruker ikke VLAN i noen av routerene mine så har ikke brydd meg om det. 

 

Hadde jeg ikke googlet meg frem til dette, så hadde jeg aldri tippet at det lå under IPTV fliken... Men kanskje kanskje støtter VLAN da?

 

Cisco routeren ser veldig bra ut, men jeg synes kanskje den blir litt i det dyreste laget.. Er fristet til å teste Linksys sine switcher, men jeg kan jo fort gå på en smell....

Lenke til kommentar

Ser web-grensesnittet til Asus ruteren din slik som denne?

http://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/

 

Problemet er vel at ASUS-en ikke støtter trunking (kjøre to VLAN gjennom en kabel)? Uansett så må ruteren også ha støtte for å dele ut IP til to forskjellige subnets, og det ser jeg ikke at den har..? Husk også på at inter-VLAN må være deaktivert på en ruter med VLAN støtte. Dersom inter-VLAN står og går, vil de to forskjellig subnettene kunne snakke sammen.

 

Det er mulig DD-WRT eller Tomato Egg firmware kan gi Asus ruteren din de funksjonene du mangler. Jeg har aldri testet disse tilpassede fastvarene, så der må noen andre skyte inn. 

 

Personlig liker jeg Cisco SG300 serien, og selv bruker jeg en SRW2008P-K9-NA hjemme. Her er en DEMO av web-grensesnittet du kan se på:
https://www.cisco.com/assets/sol/sb/Nikola_GUI/SG_300-28P_v1_1/config/home.htm

 

Jeg ville sett på en Cisco ruter også, f.eks. Cisco RV320, så hadde jeg fått noe med IPv6 støtte samtidig. Den har dog ikke WiFi, men du kunne jo satt ASUS-en i AP mode. Her er DEMO av web-grensesnittet til ruteren:

https://www.cisco.com/assets/sol/sb/RV320_Emulators/RV320_Emulator_v1.1.0.09/default.htm

 

Budsjettet ville kanskje blitt mer enn det du så for deg. Linksysen du postet ser også grei ut. Har VLAN støtte, så det burde gå. Sjekk om du får gjort det du trenger med tilpasset fastvare til ASUS ruteren.

Endret av mozaix
Lenke til kommentar

Den modellen jeg har er faktisk utgått fra sortimentet. Jeg kjøpte den nettopp på Dustin i fjor, og den kostet ca 1600 kr. Det var derfor jeg ikke reagerte nevneverdig på prisen. Det skal ikke være lett...

 

https://www.dustinhome.no/product/5010655616/1810-24g-v2?ssel=false&gclid=CKKz87Wo0MUCFcH7cgodNJEA3g&_ga=1.69467030.76570736.1432031818

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Den modellen jeg har er faktisk utgått fra sortimentet. Jeg kjøpte den nettopp på Dustin i fjor, og den kostet ca 1600 kr. Det var derfor jeg ikke reagerte nevneverdig på prisen. Det skal ikke være lett...

 

https://www.dustinhome.no/product/5010655616/1810-24g-v2?ssel=false&gclid=CKKz87Wo0MUCFcH7cgodNJEA3g&_ga=1.69467030.76570736.1432031818

 

Hehe.. Det kan skje med de beste :)

 

Vi har i alle fall fått oppklart i den saken :)

Lenke til kommentar

Mener at du kan sette opp sg300 til å gi dhcp på vlan men husker ikke helt akkurat det.

Bruker brannmuren til det selv.

En ting har jeg lært meg etterhvert og det er at man får det man betaler for:)

 

Stemmer det. Fastvare versjon 1.3 fikk DHCP server støtte ja.

Lenke til kommentar

Mener at du kan sette opp sg300 til å gi dhcp på vlan men husker ikke helt akkurat det.

Bruker brannmuren til det selv.

En ting har jeg lært meg etterhvert og det er at man får det man betaler for:)

Det er sant, sånn er det med det meste. Men jeg har erfart at HP gir ganske mye for pengene. Jeg betalte som sagt rundt 1600 kr for HP Procurve 1810-24G v2 da jeg kjøpte den i fjor, og det er en veldig god pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...