Gå til innhold

Tips og råd til skjulte kabler


Anbefalte innlegg

Skal pusse opp og tenker å felle inn kabler til lyd og bilde i veggen for et helt rent inntrykk.

 

Har en tv som skal opp på veggen, en sonos playbar som skal festes på veggen mellom tv og tv-benk hvor konsoller og dekoder blir stående.

 

Veggene er per dags dato ikke kledd så her er mulighetene mange. Har sett litt på flexit sin rektangulære kanaler på 11x5,5cm. Men tenkte å høre litt her først om erfaringer og eventuelle tips.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Regner med du skal ha isolasjon i veggen?

Det er mange innervegger som ikke har det, og der har jeg kun latt kablene gå uten rør i veggen, enkelt og greit, og lett å bytte.

Man kan også bruke elektro rør, korrigerte rør (K-rør), som er fleksible og fås i forskjellige størrelser.

Lenke til kommentar

Regner med du skal ha isolasjon i veggen?

Det er mange innervegger som ikke har det, og der har jeg kun latt kablene gå uten rør i veggen, enkelt og greit, og lett å bytte.

Man kan også bruke elektro rør, korrigerte rør (K-rør), som er fleksible og fås i forskjellige størrelser.

 

Ja. Veggene skal isoleres. Har hatt dialog med elektrikeren som har lagt opp til punktene (er jo krav i dag om at forgrenere ikke lenger skal brukes) og har gjort plass til en kanal. Han mente at det var en god nok løsning. Så jeg får en åpning bak tven og en bak tv-benken. I tillegg får jeg et lite hull midt på til Sonos-planken som går i samme kanal. Så tror jeg har funnet en ren.

 

Tenkte først K-rør, men disse blir for små. Og jeg må dra så mange pga. alt jeg skal ha koblet til at det blir neppe fint. En flexit kanal er mer fleksibel mtp. jeg kan dra kabler gjennom når jeg føler for det.

Lenke til kommentar

Kle veggen ferdig, så lekter du ut 2"x2" eller 2"x4" og lager brytning av f.eks parkett, skifer eller noe annet som dere liker. Lag en inspeksjonsluke med magneter som blir i høyde bak TV og bak videobenk. Lettveggen bør ha lufting og litt isolering for å unngå resonans.

Så tar du av inspeksjonslukene om du ønsker å trekke andre kabler.

Noe ala dette:

http://www.viivilla.no/globalassets/viivilla.no/c/a/1/ca19519d-bfb3-41d9-b6bd-d21c318cd60c.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da TV'en henger mellom to åpninger så vil det bli rart å lekte ut.

 

Foreløpig så ble det seende slik ut. 51 mm i diameter hull og det går fint å trekke gjennom en strømkabel. Festet med patentbånd på lekter og har i tillegg fått kubbet ut der TV'en skal henge slik at jeg ikke risikerer at den detter ut av veggen.

 

post-34779-0-26611100-1434648194_thumb.jpg

post-34779-0-11826800-1434648204_thumb.jpg

 

Skal poste bilde når alt er montert. Har en liten vei å gå med gulv og elektronikk.

Lenke til kommentar

Det ser meget bra ut.

 

Ett par tips til neste gang.

Du får dobble bokser, som du får innfelte trippel stikk som passer i doble rammer. Her tipper jeg du skal ha enkle stikk i trippel rammer?

Ett annet tips til de enslige boksene helt til høyre. Her ville jeg ha brukt tabbebokser som man monterer inn etterpå når man bruker slik panel på veggene. Da kan man skjære ut hullene i senter av plankene, og alt ser med en gang enda proffere ut.

Lenke til kommentar

Problemet med de helt til høyre er stenderne gikk slik. Alternativt så kunne man jo ha skjært plass i stenderne.

 

Men er veldig fornøyd med at den skjulte kanalen ble helt i center på veggen og center på en "planke" i panelet.

 

Det blir forresten 12 støpsler med kabeltv og Internett i de to i midten.

 

Skal ha en del konsoller osv. Koblet til så det blir en del strøm.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om det er bakke strøm eller i bunn av en dal, hjelpe en del på direkte nedslag, men lyn som slår ned kan ha ringvirkninger nokså langt, så det er alltid bra å høre at man drar ut. Altfor mange er slappe på dette.

 

Fordelen med at du har bryteren som du har gjort det nå, er at du også slipper problemer ved lokale strømutkoblinger. Mange nyere trafoer justerer seg litt automatisk for å kompansere for variasjoner i strømbruken. Så når strømmen blir borte, og den kommer på igjen, så hender det at den justerer opp volten nokså høyt, og før den får justert seg ned igjen til riktig belastning, så kan enkelte sensitive elektroske duppedingser ta kvelden når de får for mye volt inn. Det slipper du når du har slik bryter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...