Gå til innhold

Kan man kreve refusjon ved reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Har en case med en butikk. Har kjøpt en hundegård som ble annonsert som enkel å montere. Den var ikke enkel å montere, klarer ikke å holde hunden innefor, og har flere feil og mangler. Selger tilbyr å sende nye deler. Jeg ønsker jo refusjon, men kan jeg kreve det når varen ikke svarer til hva selger annonserte som "enkel å montere" + den er defekt + den svarer ikke til hva man kunne forvente av varen?

 

Eller må jeg akseptere å få nye deler til en vare som ikke svarer til hva selger annonserte + ikke svarer til hva man kunne forvente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting i veien for å kreve dette. Man er i sin rett til å fremsette et krav om heving av kjøpet. Men, man kan som regel ikke forankre dette kravet i lovverket på en måte som gir deg en absolutt rett på heving. Selger har nesten alltid krav på å fikse feilen. Han må likevel fremsette sitt krav om å få fikse raskt. Videre skal selve utbedringen ikke ta for lang tid. Dersom ikke selger gjør krav på å rette feilen taper han sin rett til å fikse. Det er på dette tidspunktet rimelig at kjøpet for gå videre med sitt krav. I praksis vil det være krav om prisavslag eller heving. Heving kan kun kreves i de tilfeller hvor mangelen er av noe mer inngripene art. I kjøpsloven er kravet av mangelen skal være "vesentlig", mens kravet etter forbrukerkjøpsloven er at mangelen ikke kan være av "uvesentlig" karakter. Det vil alltid måtte gjøres en konkret vurdering, noe som ofte kan være krevende.

Man kan altså kreve heving av kjøpet med en gang, så er det opp til selger hvordan saken utvikler seg.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å kreve dette. Man er i sin rett til å fremsette et krav om heving av kjøpet. Men, man kan som regel ikke forankre dette kravet i lovverket på en måte som gir deg en absolutt rett på heving. Selger har nesten alltid krav på å fikse feilen. Han må likevel fremsette sitt krav om å få fikse raskt. Videre skal selve utbedringen ikke ta for lang tid. Dersom ikke selger gjør krav på å rette feilen taper han sin rett til å fikse. Det er på dette tidspunktet rimelig at kjøpet for gå videre med sitt krav. I praksis vil det være krav om prisavslag eller heving. Heving kan kun kreves i de tilfeller hvor mangelen er av noe mer inngripene art. I kjøpsloven er kravet av mangelen skal være "vesentlig", mens kravet etter forbrukerkjøpsloven er at mangelen ikke kan være av "uvesentlig" karakter. Det vil alltid måtte gjøres en konkret vurdering, noe som ofte kan være krevende.

 

Man kan altså kreve heving av kjøpet med en gang, så er det opp til selger hvordan saken utvikler seg.

Da får jeg bare kreve heving, og se hva selger velger å gjøre. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...