Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015


Anbefalte innlegg

 

 

 

Jeg er veldig sikker på at NYNO-programmet ikke er tilatt siden det er et oversettelsesprogram. Men er Ifinger lov? Inspektøren vår sa at han snakket med sjefen i utdanningsdirektoratet, vet noen av dere om ifinger er lov eller ikke? 

 

Jeg vet at ordnett er lov, bra program, anbefaler å bruke det. Alle hjelpemidler er lov, så lenge det ikke er på internett. Alle "offline" oversettelsesprogrammer er lov.

 

Ikke nødvendigvis. I informasjonen står det at "på eksamensdagen er alle hjelpemidler tillatt - med unntak av oversettelsesprogram, Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon."

 

 

Har fått beskjed fra norsklærer og rektor om at Ordnett er tillat. Dette kan umulig variere fra skole til skole?

 

Ordnett er tillat. Den skolen jeg går på for også lov til og bruke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har noen gode forslag til mulige oppgaver?

 

Typiske del A oppgaver:

Sammenligne en tekst og et bilde fra heftet (kan også være ukjent, som du må lese og se på eksamensdagen).

Finne forskjeller på dialekt, nynorsk og bokmål i en tekst

Skrive en fortsettelse på en av tekstene i heftet, med dialog, tankereferat og beskrivelser, fra en av personenes synsvinkel

 

Typiske del B oppgaver:

To forskjellige personer fra forberedelsesmaterialet møtes

Skrive artikkel til en avis eller et blad (om for eksempel sult og forskjeller på fattige i afrika og rike i norge

Skrive en tekst, med valgfri sjanger, om en person som er "sulten"

Skrive en tekst, med valgfri sjanger, som får frem hva sult er for en rik og en fattig person

 
Lenke til kommentar

 

Æææ :) jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :/ jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forberede meg til imorgen :/ jeg har lest tekstene, skrevet litt om de også har jeg skrevet noen små ting :) men hva mer kan man gjøre? :)

 

Skriv ned viktige begreper til temaet, samt betydning. Se over hva som kjennetegner ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitterær. Se over dine tidligere feil og finn ut hvordan du kan unngå disse i morgen. Se på tidligere eksamenstekster, kanskje du lærer noe nytt  :)
Tusen takk :)
Lenke til kommentar

 

 

Æææ :) jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :/ jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forberede meg til imorgen :/ jeg har lest tekstene, skrevet litt om de også har jeg skrevet noen små ting :) men hva mer kan man gjøre? :)

Sult hovedmål i morgen? Hvis ja, så er du ikke alene om hva du skal gjøre. Jeg veit heller ikke, er så vanskelig å drive å tenke på hva oppgavene kan være og sånt..  :) I have no idea

Off ja.. Får håpe på det beste :) håper det ikke blir alt for vanskelige oppgaver :)

 

Hvordan går det?  TIPS? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et tips til alle er Maslow behovspyramide som går ut på menneskets behov:

1. Fysiske behov; husly, vann og mat

2. Sikkerhet: vi må føle oss sikre for å ha det bra

3. Sosiale behov: Når vi har de to første på plass er vi ute etter sosialitet som er med på å utvikle oss som en person. Følelsen av å være akseptert er viktig.

4. Påskjønnelse: dreier seg om å ha sosiale behov og psykologi

5. Selvrealisering: finne ut av hvem man er. Man er ute etter å oppnå drømmer og realisere dem.

 

Behovspyramiden handler kort fortalt om å få de grunnleggende behov på plass. Hvis man har et hjem, mat, vann og man føler seg trygt, er man ute etter sosialitet og drømmer.  Jo høyere man kommer på pyramiden jo mindre behov man har og man blir mett på ting, eller man er sulten på å få det bedre. 

Endret av Carlin99
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg er veldig sikker på at NYNO-programmet ikke er tilatt siden det er et oversettelsesprogram. Men er Ifinger lov? Inspektøren vår sa at han snakket med sjefen i utdanningsdirektoratet, vet noen av dere om ifinger er lov eller ikke? 

 

Jeg vet at ordnett er lov, bra program, anbefaler å bruke det. Alle hjelpemidler er lov, så lenge det ikke er på internett. Alle "offline" oversettelsesprogrammer er lov.

 

Ikke nødvendigvis. I informasjonen står det at "på eksamensdagen er alle hjelpemidler tillatt - med unntak av oversettelsesprogram, Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon."

 

 

Har fått beskjed fra norsklærer og rektor om at Ordnett er tillat. Dette kan umulig variere fra skole til skole?

 

Ordnett er tillat. Den skolen jeg går på for også lov til og bruke det.

 

Men hva med IFinger som er en elektronisk ordbok? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg er veldig sikker på at NYNO-programmet ikke er tilatt siden det er et oversettelsesprogram. Men er Ifinger lov? Inspektøren vår sa at han snakket med sjefen i utdanningsdirektoratet, vet noen av dere om ifinger er lov eller ikke? 

 

Jeg vet at ordnett er lov, bra program, anbefaler å bruke det. Alle hjelpemidler er lov, så lenge det ikke er på internett. Alle "offline" oversettelsesprogrammer er lov.

 

Ikke nødvendigvis. I informasjonen står det at "på eksamensdagen er alle hjelpemidler tillatt - med unntak av oversettelsesprogram, Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon."

 

 

Har fått beskjed fra norsklærer og rektor om at Ordnett er tillat. Dette kan umulig variere fra skole til skole?

 

Ordnett er tillat. Den skolen jeg går på for også lov til og bruke det.

 

Men hva med IFinger som er en elektronisk ordbok? :)

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er veldig sikker på at NYNO-programmet ikke er tilatt siden det er et oversettelsesprogram. Men er Ifinger lov? Inspektøren vår sa at han snakket med sjefen i utdanningsdirektoratet, vet noen av dere om ifinger er lov eller ikke? 

 

Jeg vet at ordnett er lov, bra program, anbefaler å bruke det. Alle hjelpemidler er lov, så lenge det ikke er på internett. Alle "offline" oversettelsesprogrammer er lov.

 

Ikke nødvendigvis. I informasjonen står det at "på eksamensdagen er alle hjelpemidler tillatt - med unntak av oversettelsesprogram, Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon."

 

 

Har fått beskjed fra norsklærer og rektor om at Ordnett er tillat. Dette kan umulig variere fra skole til skole?

 

Ordnett er tillat. Den skolen jeg går på for også lov til og bruke det.

 

Men hva med IFinger som er en elektronisk ordbok? :)

 

IFinger.. Har ikke hørt noe om dette, men tipper at dette ikke er tillat :) Har bare hørt at ordnett er lov, men kan jo hende at det er andre regler på hvordan ordbok skolene bruker. 

 

Tror også at dem kobler fra nettet, og læreren min sa at når du logger deg inn så ligger det en lenke på sidebordet til den siden du kan bruke under eksamen. Så tipper at det er noe som ligger der når man da kommer. :)

Lenke til kommentar

Fikk beskjed fra læreren min at noe av det smarteste vi kunne gjøre var å tenke over hva sult var for oss, spesielt det å være sulten på livet. Tenk over hva det vil si, og på hvilken måte du er sulten på livet. Altså, dine ambisjoner og mål i livet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen gode tips til hvordan man skal sammeligne? Kan nesten garantere at det kommer en sammeligningsoppgave??

altså hvordan kan man sammenligne et dikt og et bilde?

 

hjeeeelp!

Finn likheter/ulikheter mellom diktet og bildet, drøfte litt rundt dette. Hvilke virkemidler blir brukt og hva slags effekt har det? Hva er budskapet i diktet og bildet, kan det ha en sammenheng? Skriv ned dine egne tanker dersom oppgaven ber om det. Det var alt jeg kom på, håper det hjelper :)

Lenke til kommentar

 

Her finner dere "Sult" av Knut Hamsun:

http://www.gutenberg.org/files/30027/30027-h/30027-h.htm

 

Dere kan skrive ut og ta med på eksamen.

Anbefaler dere å lese innledningen, eller de første sidene. Jeg skrev ut 5 sider og skal ta med de på den store dagen. Bruk gjerne sitater fra disse sidene i teksten. Å lese en hel roman på gammelt språk er kun for spesielt interesserte. 

 

Interessant hvordan du kan hevde dette. Du kan ikke presentere en fornuftig mening og drøfting av ei bok på cirka 150 sider bare med å lese de første 5 sidene.

 

Enkleste motstands vei på eksamen for din del vil nok være å skrive din egen novelle eller essay. Å utføre en novelleanalyse på såpass tynt grunnlag høres ikke ut som en god ide.

 

Tips: Jeg la ut noen tanker om romanen sett i sammenheng med temaet for eksamen klokka 10:42 i denne tråden..

 

Jeg klarer ikke finne inlegget du skrev, kan du værsåsnill å linke til det? 

Du skriver så bra og har flotte drøftninger rundt tema, er til stor hjelp!

Lenke til kommentar

Jeg er veldig sikker på at NYNO-programmet ikke er tilatt siden det er et oversettelsesprogram. Men er Ifinger lov? Inspektøren vår sa at han snakket med sjefen i utdanningsdirektoratet, vet noen av dere om ifinger er lov eller ikke? 

Hei, ja det er lov. det sa norsk læreren min og vi har brukt det gjennom hele året:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...