Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg er veldig sikker på at NYNO-programmet ikke er tilatt siden det er et oversettelsesprogram. Men er Ifinger lov? Inspektøren vår sa at han snakket med sjefen i utdanningsdirektoratet, vet noen av dere om ifinger er lov eller ikke? 

 

Jeg vet at ordnett er lov, bra program, anbefaler å bruke det. Alle hjelpemidler er lov, så lenge det ikke er på internett. Alle "offline" oversettelsesprogrammer er lov.

 

Ikke nødvendigvis. I informasjonen står det at "på eksamensdagen er alle hjelpemidler tillatt - med unntak av oversettelsesprogram, Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon."

 

 

Har fått beskjed fra norsklærer og rektor om at Ordnett er tillat. Dette kan umulig variere fra skole til skole?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvordan levde knut hamsund egentlig... Kan jeg personen i "Sult" være Hamsund (altså at novellen er basert på hans liv?)

 

Jeg vil fraråde enhver sammenligning av førstepersonfortelleren i Sult og Hamsun selv. Videre vil jeg ikke trekke mannen Hamsun inn i denne sammenhengen (altså eksamensbesvarelsen). Hamsun var store deler av sitt liv en velstående og ressursterk mann, selv om han hadde det trangt økonomisk før hans gjennombrudd.

 

Hold deg til å snakke om Sult-helten, altså den fiktive personen vi kan lese om i romanen.

 

Dermed kan man vel si at Sult-personen viser til en average man på 1890 tallet (av de fattige). Altså eksempel på hvordan en mann tilbake da kunne bli fattig?

 

 

 

Nei, det vil jeg ikke si meg enig i. Sult-personen ingen gjennomsnittlig kar: Han har et ønske om å bli forfatter, men lider av skrivesperre og har mistet seg selv i jakten på inspirasjon.

 

Han er forfatter- han i sult... om du leser sammendraget av sult kan du se at han hadde penger en gang...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvordan levde knut hamsund egentlig... Kan jeg personen i "Sult" være Hamsund (altså at novellen er basert på hans liv?)

 

Jeg vil fraråde enhver sammenligning av førstepersonfortelleren i Sult og Hamsun selv. Videre vil jeg ikke trekke mannen Hamsun inn i denne sammenhengen (altså eksamensbesvarelsen). Hamsun var store deler av sitt liv en velstående og ressursterk mann, selv om han hadde det trangt økonomisk før hans gjennombrudd.

 

Hold deg til å snakke om Sult-helten, altså den fiktive personen vi kan lese om i romanen.

 

Dermed kan man vel si at Sult-personen viser til en average man på 1890 tallet (av de fattige). Altså eksempel på hvordan en mann tilbake da kunne bli fattig?

 

 

 

Nei, det vil jeg ikke si meg enig i. Sult-personen ingen gjennomsnittlig kar: Han har et ønske om å bli forfatter, men lider av skrivesperre og har mistet seg selv i jakten på inspirasjon.

 

Han er forfatter- han i sult... om du leser sammendraget av sult kan du se at han hadde penger en gang...

 

 

Om du leser "sammendraget" og i tellegg har lest boka, så kan du se at dette er side 1 i boka - det er altså ikke et sammendrag. Videre er han på etterskudd med husleia og har ikke penger til mat. Ergo: Han er sulten og blakk.

Lenke til kommentar

Her finner dere "Sult" av Knut Hamsun:

http://www.gutenberg.org/files/30027/30027-h/30027-h.htm

 

Dere kan skrive ut og ta med på eksamen.

Anbefaler dere å lese innledningen, eller de første sidene. Jeg skrev ut 5 sider og skal ta med de på den store dagen. Bruk gjerne sitater fra disse sidene i teksten. Å lese en hel roman på gammelt språk er kun for spesielt interesserte. 

 

Interessant hvordan du kan hevde dette. Du kan ikke presentere en fornuftig mening og drøfting av ei bok på cirka 150 sider bare med å lese de første 5 sidene.

 

Enkleste motstands vei på eksamen for din del vil nok være å skrive din egen novelle eller essay. Å utføre en novelleanalyse på såpass tynt grunnlag høres ikke ut som en god ide.

 

Tips: Jeg la ut noen tanker om romanen sett i sammenheng med temaet for eksamen klokka 10:42 i denne tråden..

Endret av Menneskefjes
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale alle å lage en eller flere disposisjoner på artikkel/novelle/o.l. Oppgavene på eksamen er som regel veldig åpne, og av erfaring pleier alltid en av disposisjonene å passe. Eventuelt er det bare å vinkle artikkelen/novellen på en litt annen måte. Selv har jeg allerede to noveller klare, ferdig rettet som jeg skal ha med. Da blir det mye mer tid til A-delen, og det er enklere å starte med B-delen når man har noe å bearbeide. 

 

Det er spesielt nyttig å ha med seg en ferdigskreven tekst på sidemålseksamen. Da slipper man å bekymre seg for rettskrivningseil på teksten man har hatt med - hvis den passer da. 

 

På skolen min har vi fått med et ark der det står nettbaserte hjelpemidler vi får bruke under eksamen. Dette må gjelde for alle skoler, men jeg skriver de allikevel:

 

nob-ordbok.uio.no (fra nynorsk til bokmål og omvendt)

norsksidene.no/web

sprakradet.no

korrekturavdelingen.no

snl.no

dictionary.cambridge.org/dictionary/british

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æææ :) jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :/ jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forberede meg til imorgen :/ jeg har lest tekstene, skrevet litt om de også har jeg skrevet noen små ting :) men hva mer kan man gjøre? :)

Skriv ned viktige begreper til temaet, samt betydning. Se over hva som kjennetegner ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitterær. Se over dine tidligere feil og finn ut hvordan du kan unngå disse i morgen. Se på tidligere eksamenstekster, kanskje du lærer noe nytt  :)

Endret av MrCamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æææ :) jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :/ jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forberede meg til imorgen :/ jeg har lest tekstene, skrevet litt om de også har jeg skrevet noen små ting :) men hva mer kan man gjøre? :)

Sult hovedmål i morgen? Hvis ja, så er du ikke alene om hva du skal gjøre. Jeg veit heller ikke, er så vanskelig å drive å tenke på hva oppgavene kan være og sånt..  :) I have no idea

Lenke til kommentar

Vil bare fremme at noe av det viktigste en kan gjøre for å forberede seg er å slappe av og ikke å stresse. Så klart er det lurt å lese gjennom tekstheftet og se nøye på tekstene, men er jo ikke nødvendig å analysere hver tekst til tusen, og deretter lese seg opp på alle mulige andre tekster som har med temaet og gjøre. Det er jo ikke noe mer spesielt enn en vanlig tentamen, men for all del, om dere pleier å gjøre alt dette til en vanlig tentamen så skal jeg ikke nekte dere, hehe. 

Sannsynligheten for at du får samme karakteren du ligger på til vanlig er jo ikke akkurat heller liten d:

 

Men lykke til folkens :))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare fremme at noe av det viktigste en kan gjøre for å forberede seg er å slappe av og ikke å stresse. Så klart er det lurt å lese gjennom tekstheftet og se nøye på tekstene, men er jo ikke nødvendig å analysere hver tekst til tusen, og deretter lese seg opp på alle mulige andre tekster som har med temaet og gjøre. Det er jo ikke noe mer spesielt enn en vanlig tentamen, men for all del, om dere pleier å gjøre alt dette til en vanlig tentamen så skal jeg ikke nekte dere, hehe. 

Sannsynligheten for at du får samme karakteren du ligger på til vanlig er jo ikke akkurat heller liten d:

 

Men lykke til folkens :))

Veldig enig.

Les dette Marius Bundli Karlsen!

Lenke til kommentar

Vil bare fremme at noe av det viktigste en kan gjøre for å forberede seg er å slappe av og ikke å stresse. Så klart er det lurt å lese gjennom tekstheftet og se nøye på tekstene, men er jo ikke nødvendig å analysere hver tekst til tusen, og deretter lese seg opp på alle mulige andre tekster som har med temaet og gjøre. Det er jo ikke noe mer spesielt enn en vanlig tentamen, men for all del, om dere pleier å gjøre alt dette til en vanlig tentamen så skal jeg ikke nekte dere, hehe. 

Sannsynligheten for at du får samme karakteren du ligger på til vanlig er jo ikke akkurat heller liten d:

 

Men lykke til folkens :))

 

Enig i at det at er viktig å ikke stresse, men en god dag med forberedelse, sørge for at man har med seg nødvendige notater og lignende, kan jo fort løfte besvarelsen din en karakter eller to...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Æææ :) jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :/ jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forberede meg til imorgen :/ jeg har lest tekstene, skrevet litt om de også har jeg skrevet noen små ting :) men hva mer kan man gjøre? :)

 

Sult hovedmål i morgen? Hvis ja, så er du ikke alene om hva du skal gjøre. Jeg veit heller ikke, er så vanskelig å drive å tenke på hva oppgavene kan være og sånt..  :) I have no idea

Off ja.. Får håpe på det beste :) håper det ikke blir alt for vanskelige oppgaver :)

Lenke til kommentar

 

Vil bare fremme at noe av det viktigste en kan gjøre for å forberede seg er å slappe av og ikke å stresse. Så klart er det lurt å lese gjennom tekstheftet og se nøye på tekstene, men er jo ikke nødvendig å analysere hver tekst til tusen, og deretter lese seg opp på alle mulige andre tekster som har med temaet og gjøre. Det er jo ikke noe mer spesielt enn en vanlig tentamen, men for all del, om dere pleier å gjøre alt dette til en vanlig tentamen så skal jeg ikke nekte dere, hehe. 

Sannsynligheten for at du får samme karakteren du ligger på til vanlig er jo ikke akkurat heller liten d:

 

Men lykke til folkens :))

 

Enig i at det at er viktig å ikke stresse, men en god dag med forberedelse, sørge for at man har med seg nødvendige notater og lignende, kan jo fort løfte besvarelsen din en karakter eller to

Jaja, så klart (:

Lenke til kommentar

 

 

"I dag er Norge rammet av «Tredje juledagssyken». Den oppstår når du har stappet i deg ribbefett, pinnekjøtt og kransekake i 48 sammenhengende timer.

Når den tredje julemiddagen settes på bordet, er du stappmett. Du har ingen glede av maten. Du vet du legger på deg. Du vet du kommer til å angre.

Men du spiser likevel."

Noen som har noen meninger om hva dette betyr? Personlig tror jeg dette betyr noe slik som at vi i Norge har begynt å tatt pengene og ansvaret vårt for gitt...

 

Det jeg kobler dette opp med blir vel kanskje hvor bortskjemte vi er i Norge. Vi vet liksom ikke verdien av det vi har og vet faktisk ikke hvordan det er å ha hungersnød?? Vi sløser bort mye bla mat, klær.....

 

Jeg ble også trekt opp i norsk skriftlig med tema sult i dag. 

Det er mye som man kan forbinde med tema sult ( f.eks. menneskerettigheter, ytringsfrihet, utdanning, sulten på og få vite hva meningen med livet er, sulten på makt som Hitler han var veldig sulten på og få så mye makt som han kunne få for og manipulere eller "herske" over andre mennesker. 

 

Det jeg tenker med:

 

"I dag er Norge rammet av ``Tredje juledagssyken´´, den oppstår når du har stappet i deg ribbefett, pinnekjøtt og kransekake i 48 sammenhengende timer. Når den tredje julemiddagen settes på bordet, er du stappmett. Du har ingen glede av maten. Du vet du legger på deg. Du vet du kommer til og angre. 

Men du spiser likevel.

 

Det jeg tenker er at vi i Norge er så vandt til og få ting servert på sølvfat så vi glemmer hvordan "de andre" har det. Vi er så egoistiske og tenker kun på oss selv, og vil ha mer eller dette har hun/han så da må jeg også ha dette fordi ellers så blir jeg sett på som en "taper". Det er Pinnekjøtt, ribbefett, pølser, kaker, is og mere godsaker som vi stapper i oss på 48 timer, men etter dette så er det tid for en tredje julemiddagen og det som vi gjør er og bare stappe det i oss fordi vi er vant til det. Vi får ting servert på et sølvfat som man sier eller med morsmelken ( Vi blir peppra dette i oss fra vi er små, og lærer da at vi skal fortsette med dette) 

 

Når vi sitter rundt middagsbordet på julaften, og bare dytter i oss mat så er det ikke så mange som tenker på hvor mange barn/voksene som ikke får dette som vi har. Vi i Norge og mange andre land har mat, klær, sko, tak over hode, fri tilgang til mat og vann, Internett og enda mere ting som gjør at vi tilslutt sperrer alt annet utenfor. Vi tenker ikke noe mer da på hvordan andre har det og på hvordan man kan gjøre for og gjøre en forskjell. ( mener ikke og diskriminere eller peke på noen, dette er bare mine tanker) 

 

Vi nyter ikke det siste måltidet som vi blir servert, men vi spiser det fordi det er sånn vi er lært opp. Det er det som mamma eller pappa kanskje gammel tante eller bestemor har fortalt oss. 

 

Håper dette ga den noen andre synsvinkler også masse lykke til med eksamen. 

Endret av eksamen2015
Lenke til kommentar

hei, ved tanke på visen av Alf Prøysen. Kan noen fortelle meg hva den egentlig handler om, finnes det noen analyse av den?

Jeg tror at visa forteller oss at vi mennsker liker å sotere ut det vi liker minst. Eksempel det er jo da at gjennom hele visa er det noe som er pregende. Enten er det for nytt, for gammelt eller ikke bra nok, og det som er bra nok skal det strøs sukker på og gjort til det noe av dt beste...  

Håper det var en grei forklaring, alle tolker selvfølgelig forskjellig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...