Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har jo også kommet opp i norsk, og fått tema sult. Læreren vår sa at Maslows behovspyramide var en lur ting å lære seg, fordi det er snakk om forskjellige typer sult i forberedelseshefte.

http://ndla.no/nb/node/85351(fakta om Maslows behovspyramide)

Det er også lurt å lese om Knut Hamsuns "Sult", siden de tre første sidene er om den boken.

 

Jeg må nesten si meg uenig med læreren din. Maslows behovspyramide er ikke en lur ting å lære seg - viktigere vil det være for en 10. klassing å kunne si at å være mett er et grunnleggende behov i mennesket (dette er det første trinnet i Maslows pyramide), men det kan man si uten å trekke inn Maslows teorier.

 

Sult er grunnleggende behov, og i vår del av verden er det nå dekket for de alle fleste mennesker. Ikke bare er vi mette, men vi har en fedmeepedimi i Europa og USA. Slik har det ikke alltid vært - Norge var lenge et av europas fattigste land, og rent de facto var vi så sultne at flere hundre tusen av oss flyktet til USA på 1800-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

 

Jeg er litt usikker når det kommer til kilder. Skal vi legge dem under fotnoter, eller skal fullstendig kildeliste legges ved?

Har noen funnet noen interessante faktasider som vi kan bruke som kilder i morgen?

Tror ikke det skal være nødvendig å legge til fotnoter egentlig. Vi har lært å skrive direkte kilder slik: Hunger er en engelsk spillefilm fra 2001, med Joseph Culp i hovedrollen (http://www.imdb.com/title/tt0237320/)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kom nettopp akkurat inn her, og jeg bare lurte på om dere vet hva ''Metthetens nådegave'' handler om? :)

Hva har Malala teksten sult å gjør?

Hva handler ''Hamsun i heile verda'' om? 

Og hva handler ''Min kamp 5'' om?

 

Det er alt jeg trenger å vite :)

 

Kan noen svare? Hadde blitt veldig glad! :D

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kom nettopp akkurat inn her, og jeg bare lurte på om dere vet hva ''Metthetens nådegave'' handler om? :)

Hva har Malala teksten sult å gjør?

Hva handler ''Hamsun i heile verda'' om? 

Og hva handler ''Min kamp 5'' om?

 

Det er alt jeg trenger å vite :)

Hamsun i heile verda handler om, hvordan roman til Hamsun påvirket verden. Ett eksempel de skrev om, var at romanen beskrev hverdagen til mange egyptere. :)

Endret av Niceguy15
Lenke til kommentar

Hei! 

 

Jeg er litt usikker når det kommer til kilder. Skal vi legge dem under fotnoter, eller skal fullstendig kildeliste legges ved?

Har noen funnet noen interessante faktasider som vi kan bruke som kilder i morgen?

 

Kilder skal ikke under fotnoter, men komme som en del av teksten og på slutten (gjerne på en egen side under overskriften "Litteraturliste". Husk at etter direkte sitat fra bok skal referansen se slik ut:

 

blablabblalblalbllalblablalblalbalbblablablablablbablablalbla (Andersen: 2001:160).

 

For nettside: Læreplanene i norsk er laget av Utdanningsdirektoratet blablablablabla (UDIR, 2013)

 

SÅ på slutten av oppgaven har du en fullstendig litterturliste med utdypende informajson om bøkene/nettsidene du har sitert, i alfabetisk rekkefølge:

 

Litteraturliste

 

Andersen, Per Thomas. 2001: Norsk Litteraturhistorie (Ja, tittel i kursiv). Oslo: Fagbokforlaget.

UDIR. 2013. Læreplan i norsk. Oslo: Utdanningsdirektoriatet. Tilgjenelig: http://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Formaal/[20.5.2015)

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg kom nettopp akkurat inn her, og jeg bare lurte på om dere vet hva ''Metthetens nådegave'' handler om? :)

Hva har Malala teksten sult å gjør?

Hva handler ''Hamsun i heile verda'' om? 

Og hva handler ''Min kamp 5'' om?

 

Det er alt jeg trenger å vite :)

 

Kan noen svare? Hadde blitt veldig glad! :D

 

Malala er med her fordi hun brenner for å oppnå noe. Hun er "sulten" etter å få rettferdighet, og for at jenter skal kunne får de samme mulighetene til utdanning som gutter har. 

Temaet sult trenger ikke å direkte bety at man er sulten, men det kan i overført betydning være at man ønsker å oppnå noe.

 

Jeg skrev noe om "Min kamp 5" i stad, men jeg kan skrive det her igjen:

 

"Min kamp 5" er femte bok i Karl Ove Knausgårds bind på seks bøker (av min kamp), og er hovedsakelig en selvbiografi. 

Forfatteren tar for seg Knut Hamsuns roman "Sult", setning for setning for å lete etter språklige virkemidler. Han sier i de to siste setningene av utdraget: "Det var ingen heksekunst å skrive.Det gjaldt bare å komme på noe sånt som Hamsun hadde gjort der". Han synes at skrivemåten til Hamsun er veldig bra, og ønsker å få inspirasjon til sin egen skriving. Han er "sulten på suksess" og ønsker å bli bedre i det han holder på med, som da er å skrive. Det tenker jeg er grunnen til at dette utdraget er tatt med i forberedningsmaterielet. Han er "sulten på suksess" og på å utvikle seg som forfatter.

 

PS: Jeg-personen i fortellingen er Karl Ove Knausgård.

Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg har jo også kommet opp i norsk, og fått tema sult. Læreren vår sa at Maslows behovspyramide var en lur ting å lære seg, fordi det er snakk om forskjellige typer sult i forberedelseshefte.

http://ndla.no/nb/node/85351(fakta om Maslows behovspyramide)

Det er også lurt å lese om Knut Hamsuns "Sult", siden de tre første sidene er om den boken.

 

Jeg må nesten si meg uenig med læreren din. Maslows behovspyramide er ikke en lur ting å lære seg - viktigere vil det være for en 10. klassing å kunne si at å være mett er et grunnleggende behov i mennesket (dette er det første trinnet i Maslows pyramide), men det kan man si uten å trekke inn Maslows teorier.

 

Sult er grunnleggende behov, og i vår del av verden er det nå dekket for de alle fleste mennesker. Ikke bare er vi mette, men vi har en fedmeepedimi i Europa og USA. Slik har det ikke alltid vært - Norge var lenge et av europas fattigste land, og rent de facto var vi så sultne at flere hundre tusen av oss flyktet til USA på 1800-tallet.

 

Går du i 10. klasse og skal ha eksamen? Det høres ut som om du har stor fagligkompetanse, til å bare være en 16 åring. :)

Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg har jo også kommet opp i norsk, og fått tema sult. Læreren vår sa at Maslows behovspyramide var en lur ting å lære seg, fordi det er snakk om forskjellige typer sult i forberedelseshefte.

http://ndla.no/nb/node/85351(fakta om Maslows behovspyramide)

Det er også lurt å lese om Knut Hamsuns "Sult", siden de tre første sidene er om den boken.

 

Jeg må nesten si meg uenig med læreren din. Maslows behovspyramide er ikke en lur ting å lære seg - viktigere vil det være for en 10. klassing å kunne si at å være mett er et grunnleggende behov i mennesket (dette er det første trinnet i Maslows pyramide), men det kan man si uten å trekke inn Maslows teorier.

 

Sult er grunnleggende behov, og i vår del av verden er det nå dekket for de alle fleste mennesker. Ikke bare er vi mette, men vi har en fedmeepedimi i Europa og USA. Slik har det ikke alltid vært - Norge var lenge et av europas fattigste land, og rent de facto var vi så sultne at flere hundre tusen av oss flyktet til USA på 1800-tallet.

 

Likevel skal vi ikke glemme de som ikke er rammet av velferdens bieffekter. Ta for eksempel Latvia. Latvia ligger bare 1,5 timer unna Norge med fly, men dette er det EU-landet med størst forskjell mellom fattig og rik. Her er det noen få millionærer, og et hav av fattige som bokstavelig talt bor i falleferdige låver som stinker urin. Snakker av personlig erfaring.

Endret av redvanille
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg kom nettopp akkurat inn her, og jeg bare lurte på om dere vet hva ''Metthetens nådegave'' handler om? :)

Hva har Malala teksten sult å gjør?

Hva handler ''Hamsun i heile verda'' om? 

Og hva handler ''Min kamp 5'' om?

 

Det er alt jeg trenger å vite :)

Hamsun i heile verda handler om, hvordan roman til Hamsun påvirket verden. Ett eksempel de skrev om, var at romanen beskrev hverdagen til mange egyptere. :)

 

 

Nei, det var det ikke. En av årsaken til at de synes den var en god roman var de de kunne se likhetstrekk mellom den hverdagen romanen tar for seg/ den handlingen som utspiller seg i romanen. De ser altså likhetstrekk mellom hverdagen i gamle Kristiania for kanskje 150 år siden (vi vet ikke hvilket år handlingen faktisk skjer i)) og hverdagen slik den fremstår i Egypt for dem da de gjorde intervjuet.

 

Hamsuns roman beskriver ikke hverdagen til en eneste egypter, men Hamsun skriver og skildrer en hverdag som kan fortone seg som allmengyldig for mennesker over hele verden - også den dag i dag! Fantastisk hva den mannen kunne gjøre på 150 sider. Les boka, det anbefales, selv om den er kjedelig og traurig for de fleste 15-åringinger. Om noen år kan du si "jeg leste den boka til eksamen i 10. klasse" :)

Endret av Menneskefjes
Lenke til kommentar

 

Er der nokon som har gjort seg opp nokre tankar om teksta " Min kamp 5 " av Karl Ove Knausgård?? :)

"Min kamp 5" er femte bok i Karl Ove Knausgårds bind på seks bøker (av min kamp), og er hovedsakelig en selvbiografi. 

Forfatteren tar for seg Knut Hamsuns roman "Sult", setning for setning for å lete etter språklige virkemidler. Han sier i de to siste setningene av utdraget: "Det var ingen heksekunst å skrive.Det gjaldt bare å komme på noe sånt som Hamsun hadde gjort der". Han synes at skrivemåten til Hamsun er veldig bra, og ønsker å få inspirasjon til sin egen skriving. Han er "sulten på suksess" og ønsker å bli bedre i det han holder på med, som da er å skrive. Det tenker jeg er grunnen til at dette utdraget er tatt med i forberedningsmaterielet. Han er "sulten på suksess" og på å utvikle seg som forfatter.

 

(Urellevant:) Btw, han kommer fra Tybakken på Norges mest Awsome øy Tromøya på utsiden av Arendal  :w00t:  :ph34r:  :)  :wee:

 

Tusen takk for kjempebra svar <3 !

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

Jeg har jo også kommet opp i norsk, og fått tema sult. Læreren vår sa at Maslows behovspyramide var en lur ting å lære seg, fordi det er snakk om forskjellige typer sult i forberedelseshefte.

http://ndla.no/nb/node/85351(fakta om Maslows behovspyramide)

Det er også lurt å lese om Knut Hamsuns "Sult", siden de tre første sidene er om den boken.

 

Jeg må nesten si meg uenig med læreren din. Maslows behovspyramide er ikke en lur ting å lære seg - viktigere vil det være for en 10. klassing å kunne si at å være mett er et grunnleggende behov i mennesket (dette er det første trinnet i Maslows pyramide), men det kan man si uten å trekke inn Maslows teorier.

 

Sult er grunnleggende behov, og i vår del av verden er det nå dekket for de alle fleste mennesker. Ikke bare er vi mette, men vi har en fedmeepedimi i Europa og USA. Slik har det ikke alltid vært - Norge var lenge et av europas fattigste land, og rent de facto var vi så sultne at flere hundre tusen av oss flyktet til USA på 1800-tallet.

 

Går du i 10. klasse og skal ha eksamen? Det høres ut som om du har stor fagligkompetanse, til å bare være en 16 åring. :)

 

 

Haha, nei, jeg er ferdig med grunnskolen for lenge siden. Det jeg derimot har er faglig kompetanse for en som har mastergrad i nordisk språk og litteratur ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!

Jeg har jo også kommet opp i norsk, og fått tema sult. Læreren vår sa at Maslows behovspyramide var en lur ting å lære seg, fordi det er snakk om forskjellige typer sult i forberedelseshefte.

http://ndla.no/nb/node/85351(fakta om Maslows behovspyramide)

Det er også lurt å lese om Knut Hamsuns "Sult", siden de tre første sidene er om den boken.

 

Jeg må nesten si meg uenig med læreren din. Maslows behovspyramide er ikke en lur ting å lære seg - viktigere vil det være for en 10. klassing å kunne si at å være mett er et grunnleggende behov i mennesket (dette er det første trinnet i Maslows pyramide), men det kan man si uten å trekke inn Maslows teorier.

 

Sult er grunnleggende behov, og i vår del av verden er det nå dekket for de alle fleste mennesker. Ikke bare er vi mette, men vi har en fedmeepedimi i Europa og USA. Slik har det ikke alltid vært - Norge var lenge et av europas fattigste land, og rent de facto var vi så sultne at flere hundre tusen av oss flyktet til USA på 1800-tallet.

 

Går du i 10. klasse og skal ha eksamen? Det høres ut som om du har stor fagligkompetanse, til å bare være en 16 åring. :)

 

 

Haha, nei, jeg er ferdig med grunnskolen for lenge siden. Det jeg derimot har er faglig kompetanse for en som har mastergrad i nordisk språk og litteratur ;)

 

Åja! Så bra at du vil hjelpe oss da :D

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

Jeg har jo også kommet opp i norsk, og fått tema sult. Læreren vår sa at Maslows behovspyramide var en lur ting å lære seg, fordi det er snakk om forskjellige typer sult i forberedelseshefte.

http://ndla.no/nb/node/85351(fakta om Maslows behovspyramide)

Det er også lurt å lese om Knut Hamsuns "Sult", siden de tre første sidene er om den boken.

 

Jeg må nesten si meg uenig med læreren din. Maslows behovspyramide er ikke en lur ting å lære seg - viktigere vil det være for en 10. klassing å kunne si at å være mett er et grunnleggende behov i mennesket (dette er det første trinnet i Maslows pyramide), men det kan man si uten å trekke inn Maslows teorier.

 

Sult er grunnleggende behov, og i vår del av verden er det nå dekket for de alle fleste mennesker. Ikke bare er vi mette, men vi har en fedmeepedimi i Europa og USA. Slik har det ikke alltid vært - Norge var lenge et av europas fattigste land, og rent de facto var vi så sultne at flere hundre tusen av oss flyktet til USA på 1800-tallet.

 

Likevel skal vi ikke glemme de som ikke er rammet av velferdens bieffekter. Ta for eksempel Latvia. Latvia ligger bare 1,5 timer unna Norge med fly, men dette er det EU-landet med størst forskjell mellom fattig og rik. Her er det noen få millionærer, og et hav av fattige som bokstavelig talt bor i falleferdige låver som stinker urin. Snakker av personlig erfaring.

 

 

Helt enig. Bunnløs fattigdom finnes fortsatt, og som du sier trenger vi ikke reise langt fra fjellhylla før vi møter den og en annen virkelighet for barn og unge enn den overfloden vi finner i Norge.

Lenke til kommentar

 

hva sulter dere over for livet? hva er deres mål og abisjoner???

 

håper dere svarer:)

vi snakket mye om suksess, og gruppepress på å være perfekt og ha alt det perfekte spesielt for ungdommer. Målet om å tjene stpre summer med penger når du blir voksen og tjener penger osv. :)

 

Kan janteloven dras inn her ;) ?

Lenke til kommentar

 

 

hva sulter dere over for livet? hva er deres mål og abisjoner???

 

håper dere svarer:)

vi snakket mye om suksess, og gruppepress på å være perfekt og ha alt det perfekte spesielt for ungdommer. Målet om å tjene stpre summer med penger når du blir voksen og tjener penger osv. :)

 

Kan janteloven dras inn her ;) ?

 

Du kan kan godt dra inn presset om janteloven, så lenge det kommer godt under temaet sult ;) 

Håper det helper!

Lenke til kommentar

Forfatteren mener høye forventninger og krav til liv og samfunn er med på å skape nye helseproblemer, og at vi blir syke av å hele tiden skulle være så flinke. Han vil med denne boken slå et slag for det han kaller nokheten, en mentalitet preget av takknemlighet, glede, måtehold, og at nok er godt nok. Boken inngår som siste bind i en trilogi med Rød resept (1999) og 0-visjonen (2003). Har litteraturlister.

Lenke til kommentar

Forfatteren mener høye forventninger og krav til liv og samfunn er med på å skape nye helseproblemer, og at vi blir syke av å hele tiden skulle være så flinke. Han vil med denne boken slå et slag for det han kaller nokheten, en mentalitet preget av takknemlighet, glede, måtehold, og at nok er godt nok. Boken inngår som siste bind i en trilogi med Rød resept (1999) og 0-visjonen (2003). Har litteraturlister.???????????++++++++++++++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...