Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015


Anbefalte innlegg

 

hei, ved tanke på visen av Alf Prøysen. Kan noen fortelle meg hva den egentlig handler om, finnes det noen analyse av den?

Det kan enten være på grunn av dialekten til Alf Prøysen, men samtidig kan det også være på grunn av at Norge blir mer og mer et elitesamfunn. Siden man i sangen plukker de fineste jordbærene, de sterkeste guttene og de beste minnene. Man plukker kun ut det beste. Noe som vi kan ta opp mot samfunnet i dag.

 

Enig, vil også si at klasseskillet i Norge øker, med tanke på teksten "Skolesekken taper mot designervesker" og "økende behov for gratis matutdeling". Det blir flere og flere jenter som går med dyre designervesker, samtidig som det blir flere mennesker som sulter.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig, vil også si at klasseskillet i Norge øker, med tanke på teksten "Skolesekken taper mot designervesker" og "økende behov for gratis matutdeling". Det blir flere og flere jenter som går med dyre designervesker, samtidig som det blir flere mennesker som sulter.

 

 

Nemlig. Det er en likhet. Flere fjortisser får penere og dyrer vesker mens antall besøkende på fattighuset går opp.

Lenke til kommentar

Kan godt skrive noen ord her jeg også.

 

 

Jeg joiner å jobbe her! Læreren vår snakker om at heftet består av 3 ulike temaer: Det å være sulten (konkret sett), det forbrukersamfunnet vi lever i idag (bruk-kast, overflod osv.) og ikke minst ambisjoner (det å være sulten på suksess).

 

Det fantastiske forbrukersamfunnet vi lever i - Vi er alle forbrukere, men nivået på oss er ganske varierende. 14-åringer bruker flere tusen kroner på designervesker fordi de ikke vil skille seg ut i mengden mens mange er fornøyde med en slitt sekk som de har fått arve av en gammel onkel. Russen pimper opp russebusser for millionsummer, mens andre vurderer om de skal kjøpe russebukse eller ikke. 

 

korleis forbinder dokke det med forbrukersamfunnet?

Lenke til kommentar

finner dere flere kilder? med mer informasjon, hvilke oppgaver tenker dere vi kommer til å få, og hvordan forbereder dere dere til dem?

tenker at vi kommer til og få en oppgave der vi skal sammenlikne bilde og tekst eller to dikt/sanger, det har pleid og være en oppgave på del 1  :).

Lenke til kommentar

 

finner dere flere kilder? med mer informasjon, hvilke oppgaver tenker dere vi kommer til å få, og hvordan forbereder dere dere til dem?

tenker at vi kommer til og få en oppgave der vi skal sammenlikne bilde og tekst eller to dikt/sanger, det har pleid og være en oppgave på del 1  :).

 

men ved tanke om B oppgaver?

Lenke til kommentar

Har noen funnet mening bak ''twitternoveller''?

Litt research forteller meg at Frode Grytten har lagt ut flere twitternoveller på kontoen hans, det eneste jeg tror kan ha noe med temaet å gjøre kan være at man blir sulten på å vite mer. En A-oppgave kan vel være å enten skrive videre på en av novellene, eventuelt utbrodere noen av dem?

Lenke til kommentar

 

Har noen funnet mening bak ''twitternoveller''?

Litt research forteller meg at Frode Grytten har lagt ut flere twitternoveller på kontoen hans, det eneste jeg tror kan ha noe med temaet å gjøre kan være at man blir sulten på å vite mer. En A-oppgave kan vel være å enten skrive videre på en av novellene, eventuelt utbrodere noen av dem?

 

Leser man innholdet i novellene, kan man jo se på "sulten" som tippeliga-spissen har etter å score mål, eller "sulten" personen i den andre novellen har etter jenta som har forlatt ham. Læreren vår sa at de som lager eksamensforberedelsesheftet er opptatt av å ha stor variasjon i tekstene, og at det kan være en grunn til at disse twitternovellene er med :) 

Lenke til kommentar

 

 

finner dere flere kilder? med mer informasjon, hvilke oppgaver tenker dere vi kommer til å få, og hvordan forbereder dere dere til dem?

tenker at vi kommer til og få en oppgave der vi skal sammenlikne bilde og tekst eller to dikt/sanger, det har pleid og være en oppgave på del 1  :).

 

men ved tanke om B oppgaver?

 

det kommer jo til og være flere valg på del B. og at det er mulig og skrive novelle/dagbok som beskriver noens sult på suksess elns , eller leserinnlegg/debattinnlegg om f.eks "skolesekken taper mot designervesker".

mine tanker dette da  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det noen som vil drøfte noen spesielle tanker om hva "Vise for gærne jinter" handler om?

 

Kan handle om overfloden vi har i samfunnet i dag, at vi ikke velger alle fordi "eit er for gammalt" og "eit er for grønt". Altså også om hvor kresne vi er i Norge i dag og hvor mye vi har å velge mellom, og hvordan vi kun velger det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...