Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hei!

I forbredelsehefte står det om han Magnus i Srkuss Eliassen som bare bruker 300kr på mat i år.

Tror dere at det kan komme noe om at Norge kaster alt for mye mat, og at det kunne ha hjulpet mange som sulter?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det kommer til å komme noe om Norge i hvertfall. Siden det er såpass mange artikler om at nordmenn er "mette".

 

Ok, men man kan jo aldri være helt sikker. Kanskje det kan være litt lurt å vertfall ha litt stikkord om det.

 

 Kanskje kommer det noe om at det er urettferdig at vi i norge har så mye penger (vesker til 15k), kaster så mye mat. Hvordan kan dette rettferdigjøres når så mange barn sulter?

 

Ja det kan jo godt være. det har jo en sammenheng med de tekstene som er i heftet. skal bli spennende å se hvilke oppgaver som kommer

Lenke til kommentar

På A2 skrev jeg noe slikt (skriver på engelsk så ikke sensor plutselig tror det er plagiat, men hvis du ser dette sensor, så hei, det er meg. Skrev B3 om å være stappmett på skolen, livet etc. Har kandidatnr som begynner på GRE)

 

"She didn't know what would soon happen to her.

Now, she's walked around hungry for weeks"

 

Tanker, ehh? For meg forteller det en historie om en som f.eks har fått spiseforstyrrelser eller mistet alt hun eier, etc, men usikker på om sensor skjønner det. 

ops... for du ikke trekk for å skrive engelsk på norsk eksamen?  :ohmy: 

Lenke til kommentar

 

va menes med 140 tegnt?? og tror dere jg blir trekket ned om jeg skrev om sult på suksess på A2, på 200 ord skrev jeg. Har jeg bombet helt på oppgaven?

kan noen svare på dette spørsmålet??

 

Du har ikke bommet, nei! Twitternoveller er på maks 140 tegn, men vi skrev ikke twitternoveller, vi skrev bare "en svært kort tekst," så alt fra sånn 20 ord til 2-300 er innafor liksom.

Lenke til kommentar

 

 

Hva skrev folk på A2?

Jeg skrev om en donor som selv ble fattig, rundt 60 ord.

 

13 år gammel gutt, kommer hjem fra skolen. Han gleder seg til å spise den hjemmelagde spagetti. Da han kommer hjem finner han ikke spagetti, han finner heller huset sitt bombardert. Han gravde så mye dypt de små henda hans klarte, han hylte så høyt han klarte, men han fant dem aldri.

 

Flere dager har gått, han venter fortsatt på dem. rett foran huset. Han venter på at de skal komme hjem igjen så han kan smile, han venter på at de skal komme hjem igjen så de kan beklage for at de lot han vente. Og mest av alt ventet han på dem så de kunne bli en familie igjen.

 

Den er litt dårlig, men jaja :)

 

 

Den var fin, og forteller liksom en historie. Jeg hadde to setninger (hehe), og føler ikke det forteller så mye :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På A2 skrev jeg noe slikt (skriver på engelsk så ikke sensor plutselig tror det er plagiat, men hvis du ser dette sensor, så hei, det er meg. Skrev B3 om å være stappmett på skolen, livet etc. Har kandidatnr som begynner på GRE)

 

"She didn't know what would soon happen to her.

Now, she's walked around hungry for weeks"

 

Tanker, ehh? For meg forteller det en historie om en som f.eks har fått spiseforstyrrelser eller mistet alt hun eier, etc, men usikker på om sensor skjønner det. 

ops... for du ikke trekk for å skrive engelsk på norsk eksamen?  :ohmy:

 

Haha, på eksamen skrev jeg seff på norsk, men skriver på engelsk her så det ikke skal komme i plagiatkontrollen :-P

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg konkret hvordan man oppgir kilder, direkte avsnitt osv. Brukte fotnoter, men det var kanskje ikke så lurt.

Regler for kildehenvisning

Disse reglene gjelder for kildehenvisning i alle innleveringer i norsk og språkfag.

Reglene er basert på Harvard-stilen.

Kilder

Kilder er alt publisert materiale som er offentlig tilgjengelig, dvs. enten i aviser/tidsskrifter, i bokform eller på Internett. Når vi bruker slik informasjon, skal vi vise til kilder. Husk at muntlige kilder også skal oppgis, og at man skal oppgi hvor man henter bilder. I større arbeider kan det være hensiktsmessig å ha en egen billedliste.

Sitater

Et sitat er en ordrett gjengivelse av noe en annen har skrevet.

Når du bruker sitater, skal du markere disse slik at det blir enkelt for leseren å se hva som er sitater, og hva som er din egen tekst.

Sitater på inntil tre linjer integreres i teksten og markeres med anførselstegn/hermetegn. Kursiv brukes normalt ikke for å markere sitat.

 

Navn på forfatter og årstall skrives i parentes umiddelbart etter sitatet. Dette kalles en kildehenvisning.

 

Forfatteren hevder at "hos Ibsen finn ein rein og pur destruksjon" (Fosse 1999).

eller:

Fosse (1999): "(…) hos Ibsen finn ein rein og pur destruksjon."

Sitater som er lengre enn tre hele linjer skrives som et eget avsnitt med innrykk, uten anførselstegn. Navn på forfatter og årstall skrives i parentes umiddelbart etter sitatet.

I essayet hevder Fosse at vi nordmenn har mistolket Ibsen:

Men Norge, godleikens land, har framleis ikkje heilt tatt Ibsen, demoniens diktar, til seg, og i det monn ein det har gjort, har ein forvandla han til ein regjerleg talsmann for diverse "saker", som "kvinnesaka" til dømes, og det trass i at nokon mindre oppbyggeleg "saksdiktar" enn Ibsen knapt finst (Fosse 1999).

Merk at sitat skal gjengis i den språkformen/språket de er skrevet. Hvis man utelater deler av et sitat, skal dette markeres med tre punktum i parentes: (…)

Parafrase

Hvis man gjengir noe en annen har skrevet med egne ord, kalles dette parafrase. Også ved bruk av parafrase skal man oppgi kilden:

Jon Fosse hevder i sitt essay at Ibsen er en demonisk dikter (Fosse 1999).

Litteraturliste

Alle de kildene man bruker i en tekst skal oppgis i en litteraturliste (kildeliste). Denne skal føres alfabetisk på etternavn til forfatter.

Tekster/verk som ikke har forfatter føres på tittel (f.eks. Wikipedia-artikler). Internettkilder skal oppgis med URL-adresse og nedlastingsdato.

Verk (bøker, aviser, publikasjoner, filmer o.l.) skal markeres med kursiv, mens tekster som er deler av et verk (dikt, artikler, noveller o.l.) skal markeres med anførselstegn.

 

Eksempel på litteraturliste:

 

Kildehenvisninger i løpende tekst:

 

Akselberg, Gunnstein, Liv Marit Aksnes, Jannike Ohrem Bakke og Marianne Røskeland. 2013. Panorama. Norsk vg1. Oslo: Gyldendal undervisning.

 

(Akselberg m.fl. 2013)

 

Fosse, Jon. 1999. "Demoniens diktar." I Gnostiske essay. Oslo: Det Norske Samlaget.

 

(Fosse 1999)

 

Fosse, Jon. 2000. Morgon og kveld. Oslo: Det Norske Samlaget.

 

(Fosse 2000)

 

"Jon Fosse". 2014. Wikipedia. Nedlastet 14.08.14.

http://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Fosse.

 

Rottem, Øystein. 2014. "Jon Fosse". Store Norske Leksikon. Nedlastet 15.08.14.

http://snl.no/Jon_Fosse.

 

 

(Wikipedia 2014)

 

 

(Rottem 2014)

 

Utfyllende lesning: Høgskolen i Lillehammer http://www.hil.no/hil/biblioteket/kurs_og_veiledninger/oppgaveskriving/harvard_systemet

Lenke til kommentar

 

 

kan noen vær så snill å svare!! på oppg A2 skrev jeg en svært liten tekst om sult. men man skulle vel ikke bare skrive to setninger om sult??

Det sto max 140 TEGN ikke ord
Men det stod i forklaringa at Twitter er en kortmeldings program som man skriver nyheter på 140 tegn... I oppgave forklaringa stod det at man skal skrive en SVÆRT KORT TEKST, det stod ikke noe om at vi skal ha 140 tegn. Jeg tror de bare hintet om at man ikke skal skrive en ekstrem lang historie og at man skal begrense seg.
Lenke til kommentar

En ting til.

Jeg valgte oppgave B1, som var om å få lesere på en kjendis side til å reflektere om hva lykke var i livet.

Jeg skrev en slags debattartikkel, der jeg stilte veldig mange spm for at leserne skulle tenke seg om, er det dårlig?

Var så usikker på hva jeg skulle skrive!

På slutten sa jeg var suksess var for meg og de fleste, er det dårlig at jeg skrev det? At jeg skrev om hva suksess i livet er for meg?

Føler jeg var helt på villspor, er så misunnelig på de som hadde eksamen de 2 siste åra! Vi hadde eksamnene dems som tentamen, og de var så mye lettere enn i år. Føler at oppgavene nesten ikke handlet om sult engang...

Syns den i år var lettere, men det er veldig forskjellig hva som faller i smak.

Jeg tror du er HELT innafor, hadde tenkt å skrive noe lignende (men endte på B2) 

Lenke til kommentar

I heftet er det en side der det står " Å være sulten på noe" 

Noen så kan fortelle meg hva som menes med alle de bildene? Synes det var litt vanskelig å tolke.

Bilde 1: Sultne på frihet, trygghet. I tillegg er det mye sult i Syria sånn anyways også liksom.

Bilde 2: Sultestreik. Sultne på å bli hørt. Sult = politisk våpen (sultestreiker)

Bilde 3: Gandhi sultestreiket, ikke vold, led for det han trodde på. Sulten på rettferdighet.

Bilde 4: Sulten på en mening i livet. Sulten på å vite hva som skal skje med deg.

Bilde 5: Dyr er også sultne på liv.

Bilde 6: Therese Johaug, sulten på å vinne, sulten på suksess. 

Lenke til kommentar

 

I heftet er det en side der det står " Å være sulten på noe" 

Noen så kan fortelle meg hva som menes med alle de bildene? Synes det var litt vanskelig å tolke.

Bilde 1: Sultne på frihet, trygghet. I tillegg er det mye sult i Syria sånn anyways også liksom.

Bilde 2: Sultestreik. Sultne på å bli hørt. Sult = politisk våpen (sultestreiker)

Bilde 3: Gandhi sultestreiket, ikke vold, led for det han trodde på. Sulten på rettferdighet.

Bilde 4: Sulten på en mening i livet. Sulten på å vite hva som skal skje med deg.

Bilde 5: Dyr er også sultne på liv.

Bilde 6: Therese Johaug, sulten på å vinne, sulten på suksess. 

 

Tusen tusen takk  :)

Lenke til kommentar

Så da har jeg ikke gjort feil om jeg jeg skrev ca 200 ord på oppg A2? jeg skrev om sulten på suksess. at jeg hadde alt men det var noe jeg manglet. også skrev jeg ville bli husket. kanskje burde jeg gjøre noe som malala hadde gjort, da hadde jeg hatt suksessen rundt lille fingeren, det gjaldt bare å ta det første steget.... Det er kort fortalt av det jeg skrev.

 

skrev altså om sulten på suksess.

Lenke til kommentar

Så da har jeg ikke gjort feil om jeg jeg skrev ca 200 ord på oppg A2? jeg skrev om sulten på suksess. at jeg hadde alt men det var noe jeg manglet. også skrev jeg ville bli husket. kanskje burde jeg gjøre noe som malala hadde gjort, da hadde jeg hatt suksessen rundt lille fingeren, det gjaldt bare å ta det første steget.... Det er kort fortalt av det jeg skrev.

 

skrev altså om sulten på suksess.

kan noen vær så snill å svare?

Lenke til kommentar

 

Kan noen fortelle meg konkret hvordan man oppgir kilder, direkte avsnitt osv. Brukte fotnoter, men det var kanskje ikke så lurt.

Regler for kildehenvisning

Disse reglene gjelder for kildehenvisning i alle innleveringer i norsk og språkfag.

Reglene er basert på Harvard-stilen.

Kilder

Kilder er alt publisert materiale som er offentlig tilgjengelig, dvs. enten i aviser/tidsskrifter, i bokform eller på Internett. Når vi bruker slik informasjon, skal vi vise til kilder. Husk at muntlige kilder også skal oppgis, og at man skal oppgi hvor man henter bilder. I større arbeider kan det være hensiktsmessig å ha en egen billedliste.

Sitater

Et sitat er en ordrett gjengivelse av noe en annen har skrevet.

Når du bruker sitater, skal du markere disse slik at det blir enkelt for leseren å se hva som er sitater, og hva som er din egen tekst.

Sitater på inntil tre linjer integreres i teksten og markeres med anførselstegn/hermetegn. Kursiv brukes normalt ikke for å markere sitat.

 

Navn på forfatter og årstall skrives i parentes umiddelbart etter sitatet. Dette kalles en kildehenvisning.

 

Forfatteren hevder at "hos Ibsen finn ein rein og pur destruksjon" (Fosse 1999).

eller:

Fosse (1999): "(…) hos Ibsen finn ein rein og pur destruksjon."

Sitater som er lengre enn tre hele linjer skrives som et eget avsnitt med innrykk, uten anførselstegn. Navn på forfatter og årstall skrives i parentes umiddelbart etter sitatet.

I essayet hevder Fosse at vi nordmenn har mistolket Ibsen:

Men Norge, godleikens land, har framleis ikkje heilt tatt Ibsen, demoniens diktar, til seg, og i det monn ein det har gjort, har ein forvandla han til ein regjerleg talsmann for diverse "saker", som "kvinnesaka" til dømes, og det trass i at nokon mindre oppbyggeleg "saksdiktar" enn Ibsen knapt finst (Fosse 1999).

Merk at sitat skal gjengis i den språkformen/språket de er skrevet. Hvis man utelater deler av et sitat, skal dette markeres med tre punktum i parentes: (…)

Parafrase

Hvis man gjengir noe en annen har skrevet med egne ord, kalles dette parafrase. Også ved bruk av parafrase skal man oppgi kilden:

Jon Fosse hevder i sitt essay at Ibsen er en demonisk dikter (Fosse 1999).

Litteraturliste

Alle de kildene man bruker i en tekst skal oppgis i en litteraturliste (kildeliste). Denne skal føres alfabetisk på etternavn til forfatter.

Tekster/verk som ikke har forfatter føres på tittel (f.eks. Wikipedia-artikler). Internettkilder skal oppgis med URL-adresse og nedlastingsdato.

Verk (bøker, aviser, publikasjoner, filmer o.l.) skal markeres med kursiv, mens tekster som er deler av et verk (dikt, artikler, noveller o.l.) skal markeres med anførselstegn.

 

Eksempel på litteraturliste:

 

Kildehenvisninger i løpende tekst:

 

Akselberg, Gunnstein, Liv Marit Aksnes, Jannike Ohrem Bakke og Marianne Røskeland. 2013. Panorama. Norsk vg1. Oslo: Gyldendal undervisning.

 

(Akselberg m.fl. 2013)

 

Fosse, Jon. 1999. "Demoniens diktar." I Gnostiske essay. Oslo: Det Norske Samlaget.

 

(Fosse 1999)

 

Fosse, Jon. 2000. Morgon og kveld. Oslo: Det Norske Samlaget.

 

(Fosse 2000)

 

"Jon Fosse". 2014. Wikipedia. Nedlastet 14.08.14.

http://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Fosse.

 

Rottem, Øystein. 2014. "Jon Fosse". Store Norske Leksikon. Nedlastet 15.08.14.

http://snl.no/Jon_Fosse.

 

 

(Wikipedia 2014)

 

 

(Rottem 2014)

 

Utfyllende lesning: Høgskolen i Lillehammer http://www.hil.no/hil/biblioteket/kurs_og_veiledninger/oppgaveskriving/harvard_systemet

 

Thank you, very, very, very muchy, muchy. 

Lenke til kommentar

 

 

kan noen vær så snill å svare!! på oppg A2 skrev jeg en svært liten tekst om sult. men man skulle vel ikke bare skrive to setninger om sult??

Det sto max 140 TEGN ikke ord
Men det stod i forklaringa at Twitter er en kortmeldings program som man skriver nyheter på 140 tegn... I oppgave forklaringa stod det at man skal skrive en SVÆRT KORT TEKST, det stod ikke noe om at vi skal ha 140 tegn. Jeg tror de bare hintet om at man ikke skal skrive en ekstrem lang historie og at man skal begrense seg.

 

Eksamensvaktene våres sa maks 140 tegn, så jeg stolte på de.

Endret av Sheikhster99
Lenke til kommentar

 

 

 

kan noen vær så snill å svare!! på oppg A2 skrev jeg en svært liten tekst om sult. men man skulle vel ikke bare skrive to setninger om sult??

Det sto max 140 TEGN ikke ord
Men det stod i forklaringa at Twitter er en kortmeldings program som man skriver nyheter på 140 tegn... I oppgave forklaringa stod det at man skal skrive en SVÆRT KORT TEKST, det stod ikke noe om at vi skal ha 140 tegn. Jeg tror de bare hintet om at man ikke skal skrive en ekstrem lang historie og at man skal begrense seg.

 

Eksamensvaktene våres sa maks 140 ord, så jeg stolte på de.

 

Man gjør hverfall ikke noe feil om man gjør det, men står ikke i selve oppgaven at det er maks 140 ;)

Lenke til kommentar

 

 

På A2 skrev jeg noe slikt (skriver på engelsk så ikke sensor plutselig tror det er plagiat, men hvis du ser dette sensor, så hei, det er meg. Skrev B3 om å være stappmett på skolen, livet etc. Har kandidatnr som begynner på GRE)

 

"She didn't know what would soon happen to her.

Now, she's walked around hungry for weeks"

 

Tanker, ehh? For meg forteller det en historie om en som f.eks har fått spiseforstyrrelser eller mistet alt hun eier, etc, men usikker på om sensor skjønner det. 

ops... for du ikke trekk for å skrive engelsk på norsk eksamen?  :ohmy:

 

Haha, på eksamen skrev jeg seff på norsk, men skriver på engelsk her så det ikke skal komme i plagiatkontrollen :-P

 

Smart du ;) *not bad*

Jeg kom opp med en litt lengre versjon av noe jeg så på 9gag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...