Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer plagiat greiene egentlig? Sammenlikner maskinen teksten til de kjente kildesidene eller hva? Siden den kan jo ikke se hva som er brukt til alle sider, alle ord er jo brukt en eller anen gang.

Plagiatkontrollen fungerer på slik måte at den sammenlikner setningene i teksten med alle, eller svært mange, av de listede nettsidene. Den som er innebygd i It's Learning tar også å sjekker alle filene som har blitt levert, men er usikker på om dette er regionsbasert, eller som den sjekker tekster som har blitt levert over hele verden. Er usikker på hvilken de bruker under eksamen, ettersom at det ikke er en innlevering på It's Learning. Hvis du vil ha plagiatkontrollen It's Learning bruker kan du sende forespørsel til de om du kan få bruke den. Tror ikke at du får den ettersom at den virker reservert til lærere, men det finnes sikkert en eller annen måte å få tak i den på.

 

Håper det oppklarte det du lurte på.

Lenke til kommentar

 

Noen som har noen gode kilder som er relevante til tekstene i heftet og temaet sult? 

Jeg ville søkt litt om lykke og hvordan man blir lykkelig. Kanskje finne litt om fattigdom. Selv fikk jeg bruk for dette i dag og håper jeg kan få oppgaver i morgen som er relevante for kildene mine.

 

Takk for tips :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan øver dere?

Jeg leser litt på dialekt og diverse språklige virkemidler. Er det garantert at den første oppgaven (A1) har et vedlegg i oppgavehefte?

Jeg slapper av, er ikke vits å stresse for mye med tanke på at vi har jobbet flere timer i dag.

A1 oppgaven har 99% garantert et vedlegg.

 

 Jeg kan ikke, ikke stresse. Jeg er skikkelig stressa, jeg er vel bare redd for å ikke få oppgaver relevant til forberedelse stoffet mitt...

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan øver dere?

Jeg leser litt på dialekt og diverse språklige virkemidler. Er det garantert at den første oppgaven (A1) har et vedlegg i oppgavehefte?

Nei fordi de hadde det ifjor, og tror ikke de vil bruke samme oppgave. Det vil være dumt gjort av dem, hvis de gjør det. :)

Tenkte det samme men det virket lite tilfeldig å ha en sang på dialekt med i forberedelsesheftet. Hvem vet, kanskje bare tuller de med oss. Ingen vet.

Lenke til kommentar

 

Plagiatkontrollen fungerer på slik måte at den sammenlikner setningene i teksten med alle, eller svært mange, av de listede nettsidene. Den som er innebygd i It's Learning tar også å sjekker alle filene som har blitt levert, men er usikker på om dette er regionsbasert, eller som den sjekker tekster som har blitt levert over hele verden. Er usikker på hvilken de bruker under eksamen, ettersom at det ikke er en innlevering på It's Learning. Hvis du vil ha plagiatkontrollen It's Learning bruker kan du sende forespørsel til de om du kan få bruke den. Tror ikke at du får den ettersom at den virker reservert til lærere, men det finnes sikkert en eller annen måte å få tak i den på.

 

 

Håper det oppklarte det du lurte på.

 

 

Ja, tusen takk. :wee:

Hvilke "listede nettsider" mener du? Siden jeg glemte å skrive kilder, men brukte nesten bare kontekstboka, og litt småtteri her og der.

Lenke til kommentar

 

 

Plagiatkontrollen fungerer på slik måte at den sammenlikner setningene i teksten med alle, eller svært mange, av de listede nettsidene. Den som er innebygd i It's Learning tar også å sjekker alle filene som har blitt levert, men er usikker på om dette er regionsbasert, eller som den sjekker tekster som har blitt levert over hele verden. Er usikker på hvilken de bruker under eksamen, ettersom at det ikke er en innlevering på It's Learning. Hvis du vil ha plagiatkontrollen It's Learning bruker kan du sende forespørsel til de om du kan få bruke den. Tror ikke at du får den ettersom at den virker reservert til lærere, men det finnes sikkert en eller annen måte å få tak i den på.

 

 

Håper det oppklarte det du lurte på.

 

 

Ja, tusen takk. :wee:

Hvilke "listede nettsider" mener du? Siden jeg glemte å skrive kilder, men brukte nesten bare kontekstboka, og litt småtteri her og der.

 

 

Med listede nettsider så mente jeg nettsider som er registrert slik at det er lettere å finne de. Når man registrerer en nettside så vil den ikke komme opp når du googler den, med mindre du setter den opp slik via et eller anna selskap at den vises på søk etc. Er usikker på om programmet klarer å finne nettsider som ikke er satt opp slik. I tillegg er jeg ikke helt sikker på hva slags filter programmet bruker, ettersom at den kan ikke søke gjennom alle listede nettsider, så det kan hende at den utelater noe. Men hvis det du siterte ligger på et Word-dokument f.eks., og det har ikke blitt lastet opp på its learning, eller som ren tekst på nettett, så er det svært liten sjangs for at du blir tatt for plagiat. 

 

TL;DR Hvis du har sitert noe fra en nettside som kommer fram når du googler den nettsida, så kommer du mest sannsynlig til å bli plagiert på det, med mindre det kom fra en Word fil / anna tekstfil.

Lenke til kommentar

 

På oppgave B3, hvor det var 125 års jubileum for romanen "Sult" av Knut Hamsun, er det da galt at jeg skrev en 5 avsnittstekst hvor jeg hyllet Knut Hamsun og forklarte hvorfor han er en av de beste forfatteren i den norske litteraturhistorie? Skrev også en god del om "Sult" og forklarte hvorfor det er en bra bok. Hadde også med et fint sitat på slutten fra boka  :)

 

Det høres flott ut Erik, keep up the good work

 

Takk Carl!  :rofl:

Lenke til kommentar

 

Med listede nettsider så mente jeg nettsider som er registrert slik at det er lettere å finne de. Når man registrerer en nettside så vil den ikke komme opp når du googler den, med mindre du setter den opp slik via et eller anna selskap at den vises på søk etc. Er usikker på om programmet klarer å finne nettsider som ikke er satt opp slik. I tillegg er jeg ikke helt sikker på hva slags filter programmet bruker, ettersom at den kan ikke søke gjennom alle listede nettsider, så det kan hende at den utelater noe. Men hvis det du siterte ligger på et Word-dokument f.eks., og det har ikke blitt lastet opp på its learning, eller som ren tekst på nettett, så er det svært liten sjangs for at du blir tatt for plagiat. 

 

TL;DR Hvis du har sitert noe fra en nettside som kommer fram når du googler den nettsida, så kommer du mest sannsynlig til å bli plagiert på det, med mindre det kom fra en Word fil / anna tekstfil.

 

 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

 

kan noen vær så snill å svare!! på oppg A2 skrev jeg en svært liten tekst om sult. men man skulle vel ikke bare skrive to setninger om sult??

Det sto max 140 TEGN ikke ord

 

Det stod i innledningen at en vanlig twitternovelle er på max 140 tegn. I selve oppgaven med utdypet tekst stod det " en svært kort tekst". Det betyr ikke at du max kan skrive 140 tegn, men rundt i den duren  :)

Lenke til kommentar

 

va menes med 140 tegnt?? og tror dere jg blir trekket ned om jeg skrev om sult på suksess på A2, på 200 ord skrev jeg. Har jeg bombet helt på oppgaven?

kan noen svare på dette spørsmålet??

 

Eg trur du kan bli trekt ned ca. 1-2 karakterar på grunn av av du misforsto oppgåva ( men berre på den oppgåva). Husk, det er ingen vekting i år, om resten er bra, trekk heilheita opp :) Om resten var bra får du mest truleg høg eller middels måloppnåing :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...