Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Død SSD og 4 HDD i RAID 1+0


Anbefalte innlegg

Jeg tror SSD-en min har tatt kvelden. Får ikke boota fra den. Jeg har sjekka SATA-kabler.

 

Jeg har i tillegg 4 stk. 1TB vanlige harddisker i RAID 1+0.

 

Hvis jeg kjøper en ny SSD, må jeg opprette RAID på nytt og mister dataene i RAID-et?

Eller kan jeg velge å installere windows på SSD-en?

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ennå ikke opplevd å miste data'n på raid arrayet selv om jeg reinstallerer OS på (eksisterende eller ny) SSD.

Koble fra HDD'er, sett inn ny SSD. Sett RAID i BIOS og reinstaller OS. Når alt er installert inkl IRST slår du av maskinen, kobler inn HDD'er og de skal så være på plass igjen. Har fungert alltid hos meg dette, men jeg tar selvsagt ikke ansvar for din data :p

Lenke til kommentar

Flotte greier! 

 

Jeg er ikke ekspert altså, trenger det litt inn med teskje.

 

Så jeg kan ikke ta ut den gamle SSD-en og sette inn den nye. Deretter installere windows på den nye SSD-en. La de 4 RAID-diskene stå påkoblet hele tiden. Gå inn i min datamaskin og finne alt som før på RAID-partisjonen?

 

Hvis jeg skal gjøre det slik du foreslår, når en setter et nytt RAID i BIOS, vet da RAID-et hvilke av de fire HDD som er stripet og speilet.

Lenke til kommentar

Jeg har bare hatt raid0 og raid1, men jeg mente jo at selve raid arrayet er definert i raid-kontrolleren i hovedkortet, siden første gangen du trykket CTRL+I under oppstart. Altså vil dette komme opp på samme måte etterpå også.

 

Det med å ta vekk HDD'ene mens du installerer OS på nytt på ny SSD er bare slik at disse ikke skal stå plugget i under installasjon. Gammelt triks (og kanskje litt overtro) men jeg liker ikke ha andre drev tilkoblet under OS-installasjon. Alle filene under installasjon vil du ha på SSD ikke andre plasser.

 

Etter at du får maskinen opp med ny OS, og kobler til HDD'ene igjen, så må du sansynligvis inn i disk management og "import foreign drive" eller hva det heter. 

 

Igjen: Jeg har gjort dette før flere ganger, dog ikke på raid0+1 så jeg vet ikke om det er annerledes. Kanskje spør her for sikkerthetsskyld

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1058413&&page=80

 

Edit: Det jeg skisserer gjelder vel muligens bare hvis du har satt opp hardwareraid, ikke softwareraid.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvis du som meg har opprettet raidet i hovedkortet (Crtl-I) er det bare å kjøre på.

 

Hvis jeg kjøper en ny SSD, må jeg opprette RAID på nytt ?

Nei disk konfigurasjonene er lagret i hovedkortet

Raid data er skrevet til diskene(create raid volume)

 

og mister dataene i RAID-et?

Nei.

Kun om du definere raid10 disk oppsett på nytti raid rom "og velger create 10 raid volume"

 

Eller kan jeg velge å installere windows på SSD-en?

Ja. Bare installer windows pånytt på ny SSD.

Legg inn Intel RST drivere når du er ferdig.

Du trenger ikke kople fra 1tb diskene.

Om du kopler de ifra må du merke hver kabel slik at de koples individuelt tilbake på riktige porter (dette siden du har en raid 1 pluss stripet)

Beste er å la de være.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg tror SSD-en min har tatt kvelden. Får ikke boota fra den. Jeg har sjekka SATA-kabler.

 

Jeg har i tillegg 4 stk. 1TB vanlige harddisker i RAID 1+0.

 

Hvis jeg kjøper en ny SSD, må jeg opprette RAID på nytt og mister dataene i RAID-et?

Eller kan jeg velge å installere windows på SSD-en?

 

Takk for hjelp!

Hva SSD har du?

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er anbefalt å koble fra ekstra disker når man installerer Windows, er at installasjonen kan misforstå diskene og sette en eller annen disk som disk 0, da vil MBR skrevet på denne som redirekter til SSD. Problemet her er at hvis du da tar ut en disk fordi den har kræsjet, så får du ikke bootet.

Edit: Jeg har hatt problemer med raid via AMD-kontroller når det gjelder drivere o.l.. Vil du prøve å unngå å ta ut diskene, så forsikre deg både i BIOS og på hovedkort at SSD kobles til posisjonen DISK 0

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevt at windows 7 eller 8 har lagt system reserved på et raid array når man har single disk.

Det er uansett ingen krise for om man kommer i den situasjonen at boot/system mangler kan man fikse det fra boot dvden eller en windows boot USB og få gjort den installasjons partisjonen om til bootable/system.

 

Det enkleste er å kople av strømkabler på selve harddiskene . Da får man ikke koplet de feil på kontrolleren etterpå.

Men jeg synes det også er greit å la det være urørt om det er viktige data der. (som jo er noe av grunnen til at man setter opp slike redundante disker i første omgang)

Lenke til kommentar

 

Hvis du som meg har opprettet raidet i hovedkortet (Crtl-I) er det bare å kjøre på.

 

Er ikke softwareraid det samme som at man har opprettet array'et i IRST i windows? Altså ikke CTRL+I. Funker dette da?

Driveren kommuniserer med rom så det ligger definert der.

Man ser det flashe over post skjermen.

 

Er det windows dynamisk disk raid eller storage spaces derimot blir det jo noe helt annet da blir det jo definert i os og må "importeres som foreign" i en ny eller annen windows installasjon.

Blir fort litt mere uoversiktlig da.

 

Det er ofte man omtaler hovedkort semi raid raid som software raid da man ikke har dedikert raid kontroller kort med onboard prosessor.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg det til! Takk for all hjelp.

 

Jeg kjøpte Samsung 850 Pro 256 GB. Jeg prøvde først å legge inn windows uten å koble fra de 4 RAID-diskene. Da fikk jeg en feilmelding og fikk ikke lagt inn windows på SSD-en. Jeg koblet fra de 4 diskene og merket SATA-kablene. Deretter gikk det fint å legge inn windows. Koblet så på de 4 diskene igjen. I windows, fant jeg ikke RAID-arrayet (E:) i Min datamaskin eller diskbehandling. Gikk deretter inn I BIOS og sjekka. De 4 diskene stod der og RAID-modus (ikke ahci) var valgt. Gikk så inn i Ctr+I. Der stod RAID 10 som før med alle diskene. Gikk ut uten å forandre noe, deretter inn i windows igjen. Og wolla, E: med alle filene lå i Min datamaskin som før. Fantastisk.

 

Jeg får ikke aktivert RAPID-modus i SSD-programmet, er nok fordi jeg har RAID-modus, kan ikke velge ahci for SSD og RAID for resten tror jeg.

Endret av twarken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...