Gå til innhold

[Løst] Raid 0 (standard eller dynamisk)


Anbefalte innlegg

hei, nå lurer jeg på dette, har prøvd å lese om det, men skjønner ikke helt

Skal jeg bruke standard eller dynamsik på harddiskene når jeg skal har raid 0 på dem?

bruker LSI kontroller

Skal foresten bruke OS på raid

Endret av Mgut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, nå lurer jeg på dette, har prøvd å lese om det, men skjønner ikke helt

Skal jeg bruke standard eller dynamsik på harddiskene når jeg skal har raid 0 på dem?

bruker LSI kontroller

Skal foresten bruke OS på raid

Her får du svar på det aller aller meste som er verd å vite om Raid0, og hvor smart det faktisk er.. Ta deg god tid til å lese hele guiden, og om du blir litt "forvirret" av rekkefølgene på temaene, så er det bra : )) ET godt argument for å lese den en gang til og tilpasse rekkefølgen til ditt behov. Utrolig mye tweaks i BIOS og OS vedrørende den ultimate R0 ytelse og med god forklaring på det enkelte Tweak's konsekvens... Her er det mange A-HA opplevelser, samtidig som man finner frem skjulte tweaks som beholder ytelsen over tid:

 

http://www.tweaktown.com/guides/6800/tweaktown-s-ultimate-windows-ssd-performance-installation-guide/index.html

 

Ser på Asus og andre omtaler av kortet ditt at det ikke har innebygd støtte for noe former for Raid. Men det ser det ut til at du har skjønt, all den tid du har en egen kontroller for dette. Spørsmålet er om kortet vil boote på det viset.....

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Hvilken LSI kontroller har du?

 

Har du en HBA (host bus adapter) som bare har en "cpu" for raid-0, raid-1, raid-10 og ikkje cache (minne) eller har du en hardware raidkontroller med  cpu som har cache og kan kjøre raid-5,6,50,60 etc... ?

 

Det aller fleste HBA'er og HW raidkontrollere kan man boote fra. Altså boote windows på raidarrayet. Unntaket er om man har "it" firmware på en HBA. Altså da kjører man bare software raid i Linux, windows etc. De fleste som bruker ZFS filsystem på linux, solaris, freeBSD etc bruker HBA med IT firmware for mere direkte tilgang til harddiskene/ ssdene.

 

IR firmware på HBA bruker man om man vil kjøre raid-0, 1 eller  raid-10 på selve HBA'en. Da kan man boote windows på raidarrayet.

 

Har selv brukt raid-0 til OS helt siden SCSI tidene og bruker raid-0 enda på alle maskinene mine. Noen tror at Raid-0 er så fryktelig usikkert. Tingen er at uansett om man har en eller flere disker/ssder, så kan alt ta kvelden når som helst. Derfor finnes det noe som heter backup :D

 

Jesus saves, God takes backup ;)

 

Jeg bruker raid-0 i hovedsak pga hastighet. Raid-6 har jeg til masselagring. Siden jeg har 10Gbit LAN mellom hovedmaskin og hovedserver, så har jeg også nok hastighet på alle raidarrayene mine til dette. Egentlig så var det omvendt, derfor måtte jeg ha 10GB lan :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...