Gå til innhold

Trenger realfag - tips!


Fizzle

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt tips og råd fra dere kloke hoder der ute, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre akkurat nå. 

Det har seg slik at jeg for øyeblikket går VG3: påbygging til generell studiekompetanse og at jeg har søkt (blant annet) forkurs til ingeniørutdanning til høsten.

Det som får meg til å gruble en del er imidlertid (hovedsakelig) 2 ting:

(1): Om jeg har forstått det riktig, så gir ikke forkurset meg fagene Fys1 og R1 på vitnemålet, men bare den nødvendige kompetansen for å søke videre ingeniørstudier. Det er altså ganske ubrukelig dersom jeg i etterkant av forkurset finner ut at jeg vil studere noe annet som krever fagene R1 og fysikk1. Jeg må da ta disse fagene på nytt. 

(2): I mitt tilfelle, hvor jeg har gått VG3: påbygg, så varer forkurset bare i 6 mnd (siden jeg allerede har tatt norsk og historie) og dermed kun trenger å ta fagene Fys1 og R1. Jeg blir vel da sittende å knote med en butikkjobb e.l. de resterende månedene før skolestart.

Men det er (1) som får meg til å gruble mest. Jeg har sett litt på et ettårig grunnkurs i Nordland (og jeg har dette på søkelisten), men dette gir meg kun fagene Kjemi 1+2 og R1, så hvis jeg da faktisk vil bli ingeniør, så kommer jeg ikke inn fordi jeg mangler Fys1. 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg er absolutt ikke sikker på at jeg vil bli ingeniør, men jeg tenker det kanskje kan være interessant. Problemet er imidlertid at jeg vil ha "sløst" bort et helt år hvis jeg velger forkurs og IKKE velger å bli ingeniør. For jeg sitter jo som sagt ikke igjen med noen fag på vitnemålet som hjelper meg å komme inn på andre studier.

 

Det hadde vært utrolig kjekt om jeg kunne sette sammen en slags realfagspakke som gav meg de fagene jeg trenger (og gjerne vil ha) i løpet av ett år, men jeg fant dessverre ikke noe slikt når jeg drev å søkte. 

Kjerneproblemet her er jo selvsagt at jeg ikke vet nøyaktig hva jeg vil bli, men jeg tenker ofte på både ingeniør og medisin. 

Dette ble vel kanskje mer en "luftetråd" for mine tanker, men jeg håper noen der ute kan dele sine meninger og råd, for jeg vet ikke helt hvordan dette kommer til å utspille seg.

Takk :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forkurset vil kun kvalifisere deg for ingeniør og maritime studier. Det er ikke noe særlig poeng å ta det dersom du ikke er sikker på at du skal søke videre på det.

Da kan det være lurere å ta fagene som privatist. Skal du ha ingeniør i bakhodet så må du ha R2 i tillegg

Lenke til kommentar

Her er mitt tips: Ta forkurs, men ta det på ett år. Da får du bedre karakterer, det er mye stoff man skal lære på kort tid(Iallefall om det er 6 mnd..). Og i tillegg kan du jobbe hele året om du ønsker det og studere på kveldene. Meld deg opp til privatisteksamen i R1, R2 og FY1 og ta disse samtidig som du tar eksamen på forkurs(kryss fingrene for at de ikke lander på samme dag). Altså, du skal da ha kunnskapen til å ta fagene som privatist og har da muligheten til å søke deg videre på andre retninger(selv om du muligens mangler andre fag avhengig av retning, men det må du nesten se an.). 

 

Fordelen med dette kontra å ta fagene som kun privatist er: 

-Du følger ett opplæringsprogram, altså du slepper å gjøre alt selv. 

-Du kommer med i forkurskvoten som ofte er greit da snittet er lavere

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Her er mitt tips: Ta forkurs, men ta det på ett år. Da får du bedre karakterer, det er mye stoff man skal lære på kort tid(Iallefall om det er 6 mnd..). Og i tillegg kan du jobbe hele året om du ønsker det og studere på kveldene. Meld deg opp til privatisteksamen i R1, R2 og FY1 og ta disse samtidig som du tar eksamen på forkurs(kryss fingrene for at de ikke lander på samme dag). Altså, du skal da ha kunnskapen til å ta fagene som privatist og har da muligheten til å søke deg videre på andre retninger(selv om du muligens mangler andre fag avhengig av retning, men det må du nesten se an.). 

 

Fordelen med dette kontra å ta fagene som kun privatist er: 

-Du følger ett opplæringsprogram, altså du slepper å gjøre alt selv. 

-Du kommer med i forkurskvoten som ofte er greit da snittet er lavere

Okei, takk for tips.

 

Jeg lurer imidlertid på dette:

 

Hvis jeg i løpet av forkurset på ett år får den nødvendige kompetansen til å ta R1 (og kanskje R2?) som privatist, hvorfor får jeg ikke da bare fagene automatisk godkjent etter forkurset? Det må jo være noen emner innenfor fagene som man ikke går gjennom, ettersom at man ikke får de godkjent på vitnemålet?

 

Det samme gjelder for Fys1. 

 

 

Lenke til kommentar

Forkurset vil kun kvalifisere deg for ingeniør og maritime studier. Det er ikke noe særlig poeng å ta det dersom du ikke er sikker på at du skal søke videre på det.

Da kan det være lurere å ta fagene som privatist. Skal du ha ingeniør i bakhodet så må du ha R2 i tillegg

Hmm..

 

Er ikke forkurs i seg selv nok til å komme inn på et ingeniørstudium? Må jeg også ta R2 i etterkant av forkurset før jeg kan komme inn på Ingeniør?

Lenke til kommentar

 

Her er mitt tips: Ta forkurs, men ta det på ett år. Da får du bedre karakterer, det er mye stoff man skal lære på kort tid(Iallefall om det er 6 mnd..). Og i tillegg kan du jobbe hele året om du ønsker det og studere på kveldene. Meld deg opp til privatisteksamen i R1, R2 og FY1 og ta disse samtidig som du tar eksamen på forkurs(kryss fingrene for at de ikke lander på samme dag). Altså, du skal da ha kunnskapen til å ta fagene som privatist og har da muligheten til å søke deg videre på andre retninger(selv om du muligens mangler andre fag avhengig av retning, men det må du nesten se an.).

 

Fordelen med dette kontra å ta fagene som kun privatist er:

-Du følger ett opplæringsprogram, altså du slepper å gjøre alt selv.

-Du kommer med i forkurskvoten som ofte er greit da snittet er lavere

 

Okei, takk for tips.

Jeg lurer imidlertid på dette:

Hvis jeg i løpet av forkurset på ett år får den nødvendige kompetansen til å ta R1 (og kanskje R2?) som privatist, hvorfor får jeg ikke da bare fagene automatisk godkjent etter forkurset? Det må jo være noen emner innenfor fagene som man ikke går gjennom, ettersom at man ikke får de godkjent på vitnemålet?

Det samme gjelder for Fys1.

Det er ikke samme pensum derfor kan du ikke få karakterer for VGs fagene. Men de gjennomgår nok til at du skal komme deg igjennom r1/2 og fy1. Skal du ha topp karkter bør du øve på de emnene som ikke inngår i forkurset.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...