Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny leverandør ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte å bestille eget nett til hjemmet, men er et par ting jeg lurer på.

Er 2 leiligheter i samme hus, jeg bor nede å husvert oppe.

Han har Canal digital som vi da benytter oss av, både trådløst nett fra hans ruter og kabel-tv.

Ønsker da å bestille, men lurer på om det er noe jeg må forhøre meg med husverten ?
Sånn jeg forstår det er det bare å bestille, så kobler jeg opp selv her inne.

Husverten er på havet å får ikke tak i han, derfor spør jeg her :)

Internett å kabel-tv er inkludert i husleien, men for min del gjør det ikke noe om jeg fortsatt må betale samme pris på leien selv om jeg ikke benytter meg av nettet å kabel-tv fra han.

 

Hvis jeg feks bestiller fra nextgentel (skal kun ha internett), kobler jeg bare nødvendig utstyr i veggen så har jeg nett ? Eller er det noe mer teknisk som må installleres ?
 

Har selvfølgelig sjekket opp at ønsket leverandør kan gi det nettet jeg er ute etter.
Er VDSL Bredbånd 25/5 fra nextgentel jeg har tatt til vudering.

 

Dette er oppkoblings mulighetene mine, har jeg det jeg trenger ? ^^
Er desverre helt noob i dette.

M29OektP.jpeg

 

 

Overse skrivefeilene så går det så bra

 

Mvh Pat.

Endret av Hveding
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

NextGenTel... huff. NextGenTel er nomalt telefonkobberet (fast telefonen), ikke coax (som vist på bildet).

 

Uansett, det er umulig å svare da en må vite hvordan kablingen er ellers i huset, f.eks. ligger din leilighet etter en intern splitter kan du få problemer.

Lenke til kommentar

Du viser på bildet en antennekontakt.  Det du trenger er en telefonkontakt som du kan koble til VDSL-modemet.
Hør med nettleverandøren om de kan bestille linjen for deg.

Forøvrig bør det være nok kapasitet på linjen hos huseier.  CD kan levere 100Mbit mot et lite pristillegg. 

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir om det er en egen føring fra utenfor huset og inn i din del, eller om kabelen kommer til huset og deretter deles ('intern splitter') til din og huseiers enhet. Dersom du benytter huseiers kabel-TV i den pluggen antyder det sterkt det siste.

 

Jeg tror ikke at det er mulig at du kan ha ditt eget modem dersom du er på samme linje/kabel som huseier, men er ikke 100% sikker, noen som vet?

 

Nextgentel får du som nevnt ikke via pluggen på bildet ditt.

Lenke til kommentar

Det normale vil jo være å få to par telefonkabel til en enebolig.  Sjansen for at det er ett ledig til hybel er dermed rimelig stort.
Man han bør jo uansett ringe og sjekke hva som er tilgjengelig om det er en slik løsning som ønskes.  Man må også huske at man normalt blir bundet ett år.

Lenke til kommentar

Du må ha ei vanlig nettverks kontakt (ISO8) i veggen (liggande telefon kontak) viss du skal ha VDSL nett i frå NGT, du kan høyre kor hoved inntaket er i huset må du kople deg til der eller så snakke med NGT so kan dei eventuelt sende montør og få lage til egen linje til deg der du kopler deg til.

 

Helsing en tidligare NGT (tekniker) ansatt 

Lenke til kommentar

Har huseier CD i dag bør det ikke være umulig at du får ditt eget abbonnement fra dem. En kamerat av meg har det i utleiedelen sin da leieboer har sitt eget modem fra CD i kjelleren. Det går over samme kabel som resten i huset, så det eneste du skal trenge å gjøre er å bytte ut veggkontakten til en slik en for å få mediakontakten i toppen.

Lenke til kommentar

Skal du bestille bredbånd fra CD når det er kabel tv fra før i huset, så er det veldig viktig at det er to fysiske linjer inn til huset. Er det kun en linje, så kan det kobles opp kun ett modem, men det kan være flere dekodere, også i din boenhet. Det er ikke fordi det ikke er fysisk umulig å ha to modemer, men det blir så mye forstyrrelser at brukeropplevelsen vil være på det beste ubehagelig for begge to. Jeg vil anbefale trådstarter å gå for xDSL istedet da du får egen linjeføring inn til huset om ikke huseier er nerdete av seg og har et abonnement der også. Prøv å unngå NGT da selskapet lider av ekstremt dårlig kundeservice og unødvendige avgifter som modemleie i pris per måned. Sjekk http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/for hvilken hastighet du kan få, og hvor langt unna nærmeste sentral du bor.

Lenke til kommentar

Skal du bestille bredbånd fra CD når det er kabel tv fra før i huset, så er det veldig viktig at det er to fysiske linjer inn til huset. Er det kun en linje, så kan det kobles opp kun ett modem, men det kan være flere dekodere, også i din boenhet. Det er ikke fordi det ikke er fysisk umulig å ha to modemer, men det blir så mye forstyrrelser at brukeropplevelsen vil være på det beste ubehagelig for begge to. 

 

Dette er feil, på et kabel nett i dag kan det være koblet mange hundre modem på samme coax og CMTS. Hele løsningen baserer seg på at alle deler samme kabel. 

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

 

Skal du bestille bredbånd fra CD når det er kabel tv fra før i huset, så er det veldig viktig at det er to fysiske linjer inn til huset. Er det kun en linje, så kan det kobles opp kun ett modem, men det kan være flere dekodere, også i din boenhet. Det er ikke fordi det ikke er fysisk umulig å ha to modemer, men det blir så mye forstyrrelser at brukeropplevelsen vil være på det beste ubehagelig for begge to. 

 

Dette er feil, på et kabel nett i dag kan det være koblet mange hundre modem på samme coax og CMTS. Hele løsningen baserer seg på at alle deler samme kabel. 

 

 

Det hjelper ikke overhodet. Det er endeutstyret som er begrensningen, fra noden i gata og til husstanden. Der har hver husstand via COAX en viss båndbredde og frekvensspekter å forholde seg til. La oss si at en husstand bor i et såkalt 860 nett. Der maks frekvens er på 860 MHZ. Fra 20 MHZ og opp til 85 MHZ brukes til opp-trafikk for bredbånd, så er det fra 130 MHZ til ca. 450 MHZ som brukes til TV signaler og lenger opp har man en miks av frekvenser for nedstrømstrafikk, on demand tjenester og tv kanaler. Så lenge EURODOCSIS 3.0 brukes er bredbåndshastigheten begrenset til 100 mbit/s ned og nå 20 mbit/s opp. Man KAN koble to modemer på samme COAX, men brukeropplevelsen vil bli ustabil totalt pga. forstyrrelser på kabelføringen. Dette avhenger veldig på kabelkvaliteten mellom noden i gata og inn til og i husstanden. Signalstyrke, signalkvalitet og støy. Jo mer man kobler på, jo mer støy og lavere signalstyrke blir det. Da må man kjøre på med signalforsterker som igjen gir mer støy. Har husstanden mange uttak så er det gjerne installert signalforsterker rett etter første uttak.

 

På en side har du helt rett i at det går an å koble på alt mulig av modemer og dekodere så lenge det er nok kontakter, men i praksis lar det seg ikke løse pga. støy og forringelse i kvalitet på produktet som skal leveres. CD bruker et såkalt stjernenett så hver husstand har sin egen kabel fra node, men det forhindrer ikke det faktum at det kan bli støy pga, forstyrrelser fra andre enheter i området.

 

En annen ting er at det er lagt inn tekniske begrensninger som gjør at det ikke kan brukes flere modemer per uplink via COAX.

Jeg sier ikke at du tar feil, men virkeligheten er noe helt annet enn hva man _kan_ gjøre.

Lenke til kommentar

 

 

Skal du bestille bredbånd fra CD når det er kabel tv fra før i huset, så er det veldig viktig at det er to fysiske linjer inn til huset. Er det kun en linje, så kan det kobles opp kun ett modem, men det kan være flere dekodere, også i din boenhet. Det er ikke fordi det ikke er fysisk umulig å ha to modemer, men det blir så mye forstyrrelser at brukeropplevelsen vil være på det beste ubehagelig for begge to. 

 

Dette er feil, på et kabel nett i dag kan det være koblet mange hundre modem på samme coax og CMTS. Hele løsningen baserer seg på at alle deler samme kabel. 

 

 

Det hjelper ikke overhodet. Det er endeutstyret som er begrensningen, fra noden i gata og til husstanden. Der har hver husstand via COAX en viss båndbredde og frekvensspekter å forholde seg til. La oss si at en husstand bor i et såkalt 860 nett. Der maks frekvens er på 860 MHZ. Fra 20 MHZ og opp til 85 MHZ brukes til opp-trafikk for bredbånd, så er det fra 130 MHZ til ca. 450 MHZ som brukes til TV signaler og lenger opp har man en miks av frekvenser for nedstrømstrafikk, on demand tjenester og tv kanaler. Så lenge EURODOCSIS 3.0 brukes er bredbåndshastigheten begrenset til 100 mbit/s ned og nå 20 mbit/s opp. Man KAN koble to modemer på samme COAX, men brukeropplevelsen vil bli ustabil totalt pga. forstyrrelser på kabelføringen. Dette avhenger veldig på kabelkvaliteten mellom noden i gata og inn til og i husstanden. Signalstyrke, signalkvalitet og støy. Jo mer man kobler på, jo mer støy og lavere signalstyrke blir det. Da må man kjøre på med signalforsterker som igjen gir mer støy. Har husstanden mange uttak så er det gjerne installert signalforsterker rett etter første uttak.

 

På en side har du helt rett i at det går an å koble på alt mulig av modemer og dekodere så lenge det er nok kontakter, men i praksis lar det seg ikke løse pga. støy og forringelse i kvalitet på produktet som skal leveres. CD bruker et såkalt stjernenett så hver husstand har sin egen kabel fra node, men det forhindrer ikke det faktum at det kan bli støy pga, forstyrrelser fra andre enheter i området.

 

En annen ting er at det er lagt inn tekniske begrensninger som gjør at det ikke kan brukes flere modemer per uplink via COAX.

Jeg sier ikke at du tar feil, men virkeligheten er noe helt annet enn hva man _kan_ gjøre.

 

 

Skjønner du har over snittet kunnskap her, og ganske spesielt kjennskap til CanalDigital sitt nett. Men jeg vil allikevel påpeke noen mangler ved innlegget ditt, kanskje CD løser fordelingen av total kapasitet på en dum måte? Du sier at Eurodocsis begrenser kapasiteten til 100/20Mbit, dette er feil. Eurodocsis 3.0 har ikke spesifisert et maks antall kanaler som kan benyttes.

 

Mulig du har formulert deg feil, og egentlig sier at CD har på bakgrunn av mengden kunder og antall kanaler i bruk på en CMTS valgt å begrense det til 100/20Mbit. Hos Get, som også bruker Eurodocsis 3.0 har man sagt kunder kan få helt opp til 200/20Mbit på samme teknologien.

 

Det essensielle med docsis baserte nett er at noden, har en total kapasitet gitt etter hvilke antall kanaler på (Eurodocsis 8Mhz) som allokeres. Kabelen kan sammenlignes med mobiltrafikk der alle telefonene deler samme fysiske bandbredde, og noden styrer når de kan sende/motta trafikk (TDMA). Hastighets begrensningene per kunde 100/20Mbit er det CD som har satt.

Utifra tech specs på modemet CD benytter så støtter det 8downstream kanaler, og 4 upstream kanaler, alle kunder koblet på samme kabel/CMTS deler da på 440/131Mbit. (8*55.62Mbit og 4*30.72Mbit). CD kunne altså teknisk sett solgt mer.

 

Av de coax baserte nettverkene vi ser i dag så stammer mesteparten av disse fra de gode gamle TV-dagene og har strukturen etter dette. Mulig at CanalDigital bygger ut nye nett, eller ombygger sine nett til å ha en kabel fra CMTSen til hvert hus/leilighet men totalt sett er dette strukturen på et fåtall av nett. Hadde det vært slik for alle ville kundene fint kunne fått 440/131 Mbit for seg selv med dagens modem CD sender ut. Jeg tror ikke det er hold i påstanden din om at CD har en kabel fra hver kunde til CMTS.

 

Det vanlige er at alle deler samme kabel hele veien, og for eksempel; i blokker kan TV uttaket til en leilighet, og naboleiligheten kun skilles en vegg (typ 30cm). Samme kabel ut i veggen, og et punkt på hver side. Du sier dette ikke lar seg gjøre pga støy i praksis. Jeg kan fortelle deg at det faktisk fungerer fint i praksis :) Et slikt nett ser litt ut som et tre, med masse greiner ut til kunder og en stamme som går til CMTSen.

 

Hvor mange modem/dekodere du kan koble på kabelen inn i huset ditt er det ingen fasit på, når du er bastant på at maks et vil gå uten å få en ustabil opplevelse, og at en signalforsterker bare gjør det verre blir litt dumt.

 

Hvordan vil din tekniske begrensning på antall modem skille mellom meg og naboen min på andre siden av veggen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...