Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvemuntlig, matte -> Samtale etterpå


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har prøvemuntlig i matematikk om et par dager.

Jeg føler at jeg har nogenlunde kontroll på hva jeg skal skal gjøre på selve presentasjonen (selv om vi ikke har fått tema enda).

MEN, jeg er aller mest usikker på samtalen etterpå, som består av 10 minutter spørsmål rundt presentasjonen min, og så 10 minutter med "tilfeldige" spørsmål som jeg må forklare, evt løse på en tavle.

 

Har dere noen tips ang de siste 20 minuttene? Hva kan jeg få spørsmål om, hva det er lurt å lese ekstra på osv. Ligger på sterk 5er i faget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg husker da jeg kom opp i det samme for en god del år siden hadde han jeg snakket med med seg en sylinder og en pyramide formet figur der jeg måtte vise og forklare hvordan jeg regnet ut f.eks sidene, radius og alt det der så kansje verdt å lese litt ekstra på forskjellige utregninger av figurer og former? Vil tro det har blitt annerledes nå men man vet aldri ;)

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i prøvemuntlig i 10ende klasse. Da gikk hele spørsmålstiden ut på at jeg skulle prøve å finne en feil jeg hadde gjort i et stykke... Så om du vil forutse hva du kommer til å få kan du legge inn noen bevisste feil. Trakk ned karakteren en del når jeg ikke fant feilen da :p

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal gi ett råd for samtalen etterpå, så er det å bruke litt tid på å tenke og organisere deg før du begynner å svare. Si gjerne til sensor at du må tenke litt på det. Så noterer du litt, tegner opp en hjelpefigur hvis det er aktuelt og bruk tid på å finne ut hva de egentlig spør om. Da jeg var sensor på prøvemuntlig, så jeg flere som bare begynte å svare uten egentlig å ha det klart for seg hva de skulle finne ut og hva de skulle svare på.

 

I de siste ti minuttene kan det komme hva som helst, men mange sensorer liker å se om du kan anvende matematikk i praktiske situasjoner, så les og øv ekstra på det, for eksempel å sette opp likninger fra tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...