Gå til innhold

Hvilken filformat på ekstern disk mellom Mac og pc over 4gb?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal kopiere en backup disk fra macen og over på en pc.

Mac USB disken vil ikke fungere på pcen da den har Mac format.

 

Har lest at fat32 ikke vil fungere over 4gb? Har noen videoer som er større enn det..

Hvilket filformat kan jeg formatere disken til slik at jeg kan kopiere alt over fra Mac og over på pc?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTSF kan ikke skrives til på Mac, riktig der.

 

Vet ikke helt hva som vil skje vist du kopierer over mange filer, og noen av dem er over 4gb. Om det stopper opp eller om den bare hopper over filen. Men det jeg vet er at vist du kopierer kun en fil, så får du fint beskjed om at det ikke går pga feilkode xxxx.

 

ExFat har ikke størrelsesbegrensning på 4gb, har brukt det flere ganger og det fungerer greit. Det har vært litt rot med det noen ganger, så ikke slett orginaldisken før du har kopiert alt over og er sikker på at overføringen gikk greit.

 

EDIT:

Som Valotunk, du kan bruke Paragon. Tror den muligens kommer med noen dagers prøveperiode(?). Paragon kan brukes på bade Mac og Windows såvidt jeg vet.

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Dersom du har maskinene på nettverk så opprett deling på mappa på mac og kopier de over ved å aksessere filen(e) fra pc.

alternativt kan du bruke ett pakkeprogam som for eksempel winrar og konfigurere den slik at den pakker filene ned til en eller flere filer som du kan legge på en fat32 ekstern disk.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

exFAT er fryktelig ustabilt på Mac og en kilde til mange korrupte disker og frustrerte hoder.

 

Sats heller på en NTFS løsning som f.eks. Tuxera eller Paragon. Koster noen kroner men fungerer i det minste stabilt.

Skjønner, tenkte og bare få filene over på disken, så kopiere dette inn på den stasjonære pcen også evnt slette den på nytt og formatere til det optimale windows filsystemet, exFAT er ustabilt og dårlig på windows også eller?

Lenke til kommentar

Dersom du har maskinene på nettverk så opprett deling på mappa på mac og kopier de over ved å aksessere filen(e) fra pc.

alternativt kan du bruke ett pakkeprogam som for eksempel winrar og konfigurere den slik at den pakker filene ned til en eller flere filer som du kan legge på en fat32 ekstern disk.

Ja det går jo fint, hvis winrar klarer og dele opp en video fil?

Jeg kan formatere den til fat32, også kan jeg slette disken på windows pcen for og så gjennopprette til det beste for pc? Er det NTFS?

 

Ser nå på macen at jeg kan velge mellom exFAt og ms dos FAT, er ms dos FAT det samme som FAT32?

Endret av raym123
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

exFAT er fryktelig ustabilt på Mac og en kilde til mange korrupte disker og frustrerte hoder.

 

Sats heller på en NTFS løsning som f.eks. Tuxera eller Paragon. Koster noen kroner men fungerer i det minste stabilt.

 

Noen kilder som bekrefter dette?

Lenke til kommentar

 

Ja det går jo fint, hvis winrar klarer og dele opp en video fil?

Jeg kan formatere den til fat32, også kan jeg slette disken på windows pcen for og så gjennopprette til det beste for pc? Er det NTFS?

 

Ser nå på macen at jeg kan velge mellom exFAt og ms dos FAT, er ms dos FAT det samme som FAT32?

 

ms-dos fat er nok det samme som fat 16 som forsvant med win 95/98. fat32 er den mest brukte universal filsystemet som brukes på minnepinner og ekterndisker.

winrar og andre pakkeprogrammer så kan du definere filstørrelsene så deles filen opp til flere nedpakkede filer som du får plass til på en fat32 disk, nedpakkingen kan være tidkrevende.

 

Har du begge maskinene tilkoblet ett hjemmenettverk? da kan du prøve å dele filene og hente de fra macen via pc'en direkte?

 

ellers så kan du nok prøve programmene som de andre anbefaler.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

 

exFAT er fryktelig ustabilt på Mac og en kilde til mange korrupte disker og frustrerte hoder.

 

Sats heller på en NTFS løsning som f.eks. Tuxera eller Paragon. Koster noen kroner men fungerer i det minste stabilt.

 

Noen kilder som bekrefter dette?

 

 

Bekrefter hva? Den første eller andre "påstanden"..?

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

 

exFAT er fryktelig ustabilt på Mac og en kilde til mange korrupte disker og frustrerte hoder.

 

Sats heller på en NTFS løsning som f.eks. Tuxera eller Paragon. Koster noen kroner men fungerer i det minste stabilt.

 

Noen kilder som bekrefter dette?

 

Jeg har vært der. Filer som var korrupte, hele disker (minnepinner) som var korrupte med exFat. Tregt synes jeg også det var, i forhold til fat32.

 

Fungerer greit til enkle, engangskopieringer. Men til fast bruk ville jeg aldri ha brukt det formatet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

exFAT er fryktelig ustabilt på Mac og en kilde til mange korrupte disker og frustrerte hoder.

 

Sats heller på en NTFS løsning som f.eks. Tuxera eller Paragon. Koster noen kroner men fungerer i det minste stabilt.

 

Noen kilder som bekrefter dette?

 

Jeg har vært der. Filer som var korrupte, hele disker (minnepinner) som var korrupte med exFat. Tregt synes jeg også det var, i forhold til fat32.

 

Fungerer greit til enkle, engangskopieringer. Men til fast bruk ville jeg aldri ha brukt det formatet.

 

 

Minnepinner er særdeles dårlige vitner, for å fordømme et helt filsystem....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

exFAT er fryktelig ustabilt på Mac og en kilde til mange korrupte disker og frustrerte hoder.

 

Sats heller på en NTFS løsning som f.eks. Tuxera eller Paragon. Koster noen kroner men fungerer i det minste stabilt.

 

Noen kilder som bekrefter dette?

 

 

Bekrefter hva? Den første eller andre "påstanden"..?

 

 

Så vidt jeg kan se, så er det en påstand og en anbefaling. Det er selvsagt påstanden om at exfat er fryktelig ustabil og årsak til mange korrupte disker jeg spør om dokumentasjon til.

Lenke til kommentar

Jeg bruker exFAT på flere 240GB SSDer som jeg bruker til å overføre store opptak av live video mellom opptaker, PC og Mac. Har vært dønn stabilt, og leverer ytelse på godt over 450MB/s over USB3, så å si at det er dårlig ytelsesmessig er i beste fall diskutabelt.

Eneste jeg har opplevd er at man må sørge for å løse ut disken før man tar den ut, ellers ligger gjerne ikke filene som ble kopiert i løpet av denne "sesjonen" der. 

Lenke til kommentar

 

 

 

exFAT er fryktelig ustabilt på Mac og en kilde til mange korrupte disker og frustrerte hoder.

 

Sats heller på en NTFS løsning som f.eks. Tuxera eller Paragon. Koster noen kroner men fungerer i det minste stabilt.

 

Noen kilder som bekrefter dette?

 

 

Bekrefter hva? Den første eller andre "påstanden"..?

 

 

Så vidt jeg kan se, så er det en påstand og en anbefaling. Det er selvsagt påstanden om at exfat er fryktelig ustabil og årsak til mange korrupte disker jeg spør om dokumentasjon til.

 

 

Egne og andres erfaringer er nok til at jeg ikke anbefaler exFAT med OS X. Det er en gjenganger på en rekke Apple fora og har også vært oppe her tidligere:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=470862&page=1038&&do=findComment&comment=22264596

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

exFAT er fryktelig ustabilt på Mac og en kilde til mange korrupte disker og frustrerte hoder.

 

Sats heller på en NTFS løsning som f.eks. Tuxera eller Paragon. Koster noen kroner men fungerer i det minste stabilt.

 

Noen kilder som bekrefter dette?

 

 

Bekrefter hva? Den første eller andre "påstanden"..?

 

 

Så vidt jeg kan se, så er det en påstand og en anbefaling. Det er selvsagt påstanden om at exfat er fryktelig ustabil og årsak til mange korrupte disker jeg spør om dokumentasjon til.

 

 

Egne og andres erfaringer er nok til at jeg ikke anbefaler exFAT med OS X. Det er en gjenganger på en rekke Apple fora og har også vært oppe her tidligere:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=470862&page=1038&&do=findComment&comment=22264596

 

 

Altså ingen annen bekreftelser enn forum-innlegg mao.

Vel jeg har kjørt endel exFat og ikke hatt de problemene på hverken OSX eller Windows.

Har endel minnepenner, men de går like tregt uansett filsystem.

 

Slike påstander kan man ikke spre videre, når det ikke lar seg verifisere at det virkelig er en feil med filsystemet. Om det hadde vært feil med filsystemet, så ville det rammet alle som brukte det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

exFAT er fryktelig ustabilt på Mac og en kilde til mange korrupte disker og frustrerte hoder.

 

Sats heller på en NTFS løsning som f.eks. Tuxera eller Paragon. Koster noen kroner men fungerer i det minste stabilt.

 

Noen kilder som bekrefter dette?

 

 

Bekrefter hva? Den første eller andre "påstanden"..?

 

 

Så vidt jeg kan se, så er det en påstand og en anbefaling. Det er selvsagt påstanden om at exfat er fryktelig ustabil og årsak til mange korrupte disker jeg spør om dokumentasjon til.

 

 

Egne og andres erfaringer er nok til at jeg ikke anbefaler exFAT med OS X. Det er en gjenganger på en rekke Apple fora og har også vært oppe her tidligere:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=470862&page=1038&&do=findComment&comment=22264596

 

 

Altså ingen annen bekreftelser enn forum-innlegg mao.

Vel jeg har kjørt endel exFat og ikke hatt de problemene på hverken OSX eller Windows.

Har endel minnepenner, men de går like tregt uansett filsystem.

 

Slike påstander kan man ikke spre videre, når det ikke lar seg verifisere at det virkelig er en feil med filsystemet. Om det hadde vært feil med filsystemet, så ville det rammet alle som brukte det.

 

 

Dine antydninger om at det skal være feilfritt er jo akkurat like lite verifiserbare.

 

Om det er tilfellet er det jo så smått rart at det jevnlig har dukket opp som et problem i flere fora over flere år.

 

Og det er jo heller ikke slik at hvis noe er ustabilt så berører det samtlige brukere. Det ligger jo i ordet, og noe som er ustabilt kan fungere helt fint for mange og ikke like fint for andre. Mange faktorer kan spille inn, og det er heller ikke sikkert at årsaken ligger i exFAT. Den kan godt ligge i OS X for alt jeg vet.

 

Derav mine anbefalinger om å helle benytte en løsning som for meg har fungert feilfritt og som jeg heller aldri har hørt andre ha hatt problemer med.

 

Men for all del, fungerer det hos deg så er det fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...