Gå til innhold

160gb med minst mulig lyd


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nye disker til hjemmeserveren, utifra følgende kriterier:

 

- Pris pr gb. Her vinner 160-gb-diskene.

 

- varme teller litt

 

- Stillhet/støy teller veldig mye. Dette er det som er viktig.

 

- Ytelse teller ikke.

 

Plan A er samsungs 5400 rpm fra V-serien. Alternativene er seagate 7200.7 eller samsung P-serie.

 

Er det noen som har sammenlignet støynivået mellom disse direkte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på. Seagate er meget rolig. Problemet med Seagate er at om resten av maskinen er like rolig, så høres det ut som om noen har plassert perlesukker i mellom platene på disken, når den leser. Helt vanvittig til gråsteintygging på de diskene under les og skriv.

 

Aner ikke hva Samsung har av støy, men å kjøpe en 5400 RPM disk, ville jeg ikke gjort uansett hvor stille du vil ha maskinen. Det er ikke så mye å spare, rent støymessig.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Fikk tak i en slik 120GB Seagate 8MB 7200rpm nå nylig da jeg har vært nysjerrig på støyforskjellene Western Digital VS Seagate.

 

Jeg hadde fra før av 2stk 80GB Western Digital 2MB 7200rpm.

Alt dette er plassert inne i et Chieftec Dragon Tower.

 

WD diskene har en høy lyd når de starter(slår på PC'en)

Deretter legger de seg på et lavt susende nivå.

Har PC'en 1.5m ifra der jeg sitter og hører ikke når diskene jobber.

 

Seagate disken er stillere fra start og ligger på et lavere støy nivå "idle"

Skikkelig "smooth" :nice:

Men når den jobber så hører jeg den lettere pga det er en forskjell i lyden.

WD disken har et konstant nivå , mens Seagate har et litt høyfrekvent nivå når den jobber. MAO , den gjør seg hørbar pga. forandringene i lyden.

 

Jeg gjør oppmerksom på at dette er mine observasjoner.

En person med annet PC oppsett , eller andre ører kan ha en annen mening.

Skulle likt og testet en Samsung disk da , neste gang kanskje?

Lenke til kommentar

Som jeg var inne på. Om maskinen har støy som ligger over den støyen som Seagate disken produserer i seg selv når den leser, vil ikke dette være skjenerende. Om den derimon har ganske lav støy i seg selv. Vil det høres ut som en av de gode gamle 5¼ harddiskene.

 

Jeg har serveren stående i et annet rom, så for meg kunne det ikke ha mindre å si.

 

Etter som jeg forstod fra Hardware.no sin test av den nye Seagate disken, så ligger støyen fra den på 25dB når den spinner, og 35dB når den leser. Sammenlignet med WD som har 35dB når den spinner, og 36dB vil jeg velge WD, da denne har samme støy uansett om den leser eller spinner (nesten iallfall).

 

Dette er min mening, jeg hater lese/skrive lyder. Vil heller ha spinne og viftelyder.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...