Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Golf VI - Tikkelyd / ulyd motorrom


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Oppdaget nylig tikke-/klikkelyd fra motorrommet på bilen min. Det er en VW Golf 2.0 TDI 140hk fra 2012.

 

Oppdaget lyden for ca 1 uke siden, bilen er kjørt 33K. Oppleves som en klassisk ventil"klikking", som følger turtall. Har kun lagt merke til den ved tomgang og den synes som å følge turtall.

 

Trykkes clutch inn så forsvinner lyden. Oppleves også kun (etter hva jeg er kjent med pt) ved kald motor; kjørte 3 mil forleden etter at jeg la merke til lyden og da var den vekke. Starta opp i dag; der var den.

 

Noen som har vært borte i noe tilsvarende? For meg virker dette som at kommer fra ventilene, men jeg har ikke snøring på teknikken i nye motorer.

 

 

Edit: ser ut som litt for mange faneblad oppe i nettleseren gjorde at innlegget havnet i bil og ikke underfora teknikk. Beklager den, mod.

Endret av CYA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manuellkasse, ja. Er i det minste lignende ventiltikking dersom lyden skal beskrives selv om det kan være hva-som-helst.

 

Er som nevnt kun erfart på tomgang i fri; trykkes clutch inn stopper lyden helt. Kobles clutch ut så er det på an igjen. Tilnærmet fullt med olje, og lyden kommer fra blokka/forgrunnen av blokka nedi rommet en plass. Har ikke lagt merke til noen som helst effekt på ytelse eller lignende pt, "kun" at det har kommet en "ny" lyd jeg vet ikke skal være der

Endret av CYA
Lenke til kommentar

Ventil tikking kommer av lavt oljetrykk. Lavt oljetrykk i toppen kommer ofte av slitte veivlagere. Når du trår inn clutchen så setter man press på veiva. Thrustelager osv. Det er hvertfall en dyr innmat teori.

 

Det er mye som kan lage tikkelyder på de bilene der...

 

Siden vi snakker om olje og VAG så må jeg nevne merkeverksted litt!  Hvor man suger olja opp via peilepinnen så man ikke får ut alt. I tillegg fyller man den elendige short life olja som ligger der å gruter seg i åresvis. Det kokser igjenn noe så vanvittig at det plutselig går 2 liter mindre motorolje på motoren.

 

Ta et oljeskift ved å skru ut bunnpluggen så det får rent seg ordentelig tomt. Se om du klarer å se oljesila inn via hullet. Den er sikkert halv-tett-ish- ikke bra. Prøv et oljeskift med normal olje og kast alt som heter longlife i søppla der det hører hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...