Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hive ut ethernet og antenne kabler, forslag til wifi oppsett?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og pusser opp hjemme, og ønsker å fjerne kabelhælvette mellom første og annen etasje, samtidig som jeg vil ha tv signal til våre to tv-er oppe. I dag har vi bare delvis bilde på den ene tv'n oppe, det er kun 1 som har antenne, og det signalet er så svakt at dekoderen blacker ut med jevne mellomrom.  For å bøte på dette har jeg kjøpt inn to stk T-We Box mini dekodere fra canal digital som skal gå på trådløst nett. Da kan jeg rive vekk antenneledningen som er stygg og går opp trappa, rundt dørkarmer osv.  Da står jeg kun igjen med en ethernet kabel som jeg også kan fjerne, gitt at jeg finner en god måte å koble den stasjonære pc'n til trådløsnettet.

 

Har du et forslag til

1) hva jeg bør bytte ut DIR-655 routeren med?  (Vi har Galaxt S5 telefoner)

2) hva jeg bør kjøpe for å koble gamingriggen til nettverket?

3) hva slags bridges bør jeg kjøpe for å snakke med AP i punkt 1?

 

Begge barna har laptop'er som de bruker på trådløsnettet allerede (DIR-655)

 

Edit: la inn punkt om to bridges som de nye T-We boksene trenger. Trodde i utgangspunktet de kunne koble seg direkte på wlan, men de trenger en bridge for å motta nettverk.  De trenger ikke lengre coax / antennekabel for å vise tv bilde.

Info fra canal digital: https://kabel.canaldigital.no/Produkter/TV/Tilbehor/WiFi-Bridge/

post-11931-0-66061600-1430602832_thumb.png

Endret av Millmax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvordan har du tenkt å kjøre Te-We trådløst? 

 

Siden du pusser opp, kan du ikke legge kablene i veggene? 

 

Bytt ut 655'n med en Asus RT-AC66U eller bedre

Takk for svar!

Jeg trenger to bridger oppe, en til dekoder+pc, og en til dekoder. Forøvrig har jeg allerede sett på ASUS RT-AC serien, men jeg trenger jo egentlig ikke en router der nede, jeg trenger vel bare et solid aksesspunkt?  (eller bruke AC66U som aksesspunkt?)

Lenke til kommentar

Nå får boksene TV signaler gjennom coax og ikke ethernet.. Så du må ha et vegguttak eller strekke coax fra nærmeste vegguttak til boksene respektivt... 

 

Har du router fra Canal Digital? Da kan du ta 655'n og sette opp som AP... Men anbefaler deg uansett å bytte den ut med noe nyere og bedre...

Lenke til kommentar

I følge Canal Digital kreves det ikke noen spesiell type bridge.  Mulig han jeg snakket med ikke hadde tilstrekkelig kompetansenivå til å gi et korrekt svar, men det var svaret jeg fikk fra kundesenteret deres.  

Går derfor ut fra at jeg trenger 2 stk bridges, og tar gjerne imot forslag til bridges som snakker bra med ASUS RT-AC serien :)

Lenke til kommentar

Om jeg var deg:

 

Sett opp en egen mini-ITX server som kjører pfSense, Sophos eller Untangle router.

 

Forslag til hardware: Intel DQ77KB (må kjøpes på ebay, koster 700kr). 1155 prosessor (kan være celeron, pentium, 400kr). 4 GB SO-Dimm (300kr), Streacom F1C WS (300/600kr sølv/sort), Dell 90 eller 120W 12v strømadapter (finn.no). Totalt 2000~kr.

 

Deretter kobler du én Asus NT-68AC til mini-ITX serveren og setter Asusen i bridge mode. Sett både 2.4GHz og 5GHz SSID'en til samme navn (f.eks Maxhome). Sett en annen NT68AC i 2. etasje, også den i bridge, og sett SSID på både 2.4 og 5GHz til det samme som på den første 68AC'en.

 

IP-adresser vil være 192.168.1.1 for ITX-servern (gateway) og 192.168.1.2 og 192.168.1.3 for Asusene.

 

Tro meg, du vil ikke kjøre så mye trådløst uten å ha en ordentlig hardware router. Asusene funker fint trådløse aksesspunkt, men å la dem stå for NAT i tillegg vil dem choke før eller siden og måtte restartes når du minst ønsker det.

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

F***.  Det ser ut som om jeg ikke helt fikk tilstrekkeling info fra CD da jeg bestilte.

1) Miniboksene har ikke egen trådløsforbindelse, men trenger bridge.  Telefonselger lovte å komme tilbake til meg rundt hvilke trådløse protokoller miniboksene støttet.

2) Jeg har ikke 5743, men ADB 5720, så da fungerer vel trolig ikke noen mini da?  Det ble jeg heller ikke informert om.

 

Da blir det nok å returnere begge og vente på at CD kommer opp med en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...