Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

325i e46 bruksbil


Anbefalte innlegg

Hentet den på mandagen og har allerede rullet nærmere 300mil i den :dribble: , planene for modifikasjoner er egentlig ganske greie:

 

Chassis: 

Bremseklosser (har litt ugjevn slitasje på bakskivene så bytter liksågreit alle fortløpende (bestilt bosch orginal kvalitet))

Felger (kjøpt greie 19" brukt på nye dekk, holder for i sommer (men skal ha 220m replica 18" etterhvert)

Senk (bestilt Supersport black evolution coiloversett fra GS)

Polyuretan-foringer rundt hele bilen (bestilt til bærebruene framme, gjør denne operasjonen bruddvis)

Øvre tårnstag fram og bak (bestilt til fram)

 

Motor:

Sportsluftfilter (Bestilt Pipercross innstegsfilter, får se om jeg hører noe forskjell)
Ny grommere eksos fra blokk til endestuss
 
 
Anlegg (Ser det blir å koste 1400,- i deler for å få inn spilleren jeg har liggende på e vettug måte så blir ikke fra denne lønning ihvertfall)

 

Utvendig utseende: 

Polering

Bakrutesenker

M3 "list-spoiler" til bakluka

 

Ikke påbegynt Bestilt montert

 

 

Legger ut bilder etterhvert, har lyst til å få kjørt inn coiloverene først iallefall for nå står han litt på stylter.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med ny bil. Jeg ville droppet "sportsfilter" om jeg var deg, med mindre du går for SRI eller CAI. Slike filter resulterer faktisk til mindre effekt, og kan i verste fall ødelegge noe.

 

Har selv SuperSport senkesett (50/35) på min bil. Jeg vil bare advare deg om at de er steinharde, men sett bort fra det så har jeg ingenting vondt å si om de.

 

Protip: Gå over kjølesystemet. Om du vil ha en solid bil så anbefaler jeg å bytte radiator, vannpumpe, slanger og termostat.

Lenke til kommentar

Er snakk om sånn tøyfilter i dimensjonene til det originale papirfilteret. Har søkt litt rundt og finner ikke noe dokumentert svar på om det er dårlig for motoren eller ikke, har kompiser som mener olja man legger det inn med etter rens skader motoren og sier at det slipper igjennom mer støv og drit enn ett papirfilter mens andre som har kjørt over 100 000km med det uten noe som helst problem.

 

Synes forøvrig alle CAI/SRI pakkene jeg har sett til nå har sett alt for jålete ut, 

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Synes også at det høres merkelig ut at det skal ødelegge motoren, men det har ihvertfall en negativt innvirkning på effekt. Kan godt være verdt lyden da.

 

CAI/SRI er jålete og upraktisk, men bare tenkte siden du gjorde oppgraderinger på innsuget så er det noen skikkelige alternativer. Skal ikke si noe siden jeg har et slik filter selv, men til mitt forsvar mot å være en hykler så er det bare fordi jeg er for lat til å bytte fra det forrige eier installerte. Så lenge det ikke er et cone-filter som trekker varm luft så er det bare flisespikking.

Lenke til kommentar

Kan det stemme at sportfilter vil kunne gjøre at motoren går tynt pga den mindre motstanden?

På gamle forgassermotorer kanskje. Nye biler vil som regel kompensere ved hjelp av LMM og lambdasensorer.

 

Edit: Og noen biler med spesielle resonanskamre og andre avanserte ting.

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takker for svar, har glanet igjennom de der for lenge siden så lå ikke helt friskt i minnet, er bare kjørt 3000km med det orginale filteret jeg har nå så blir og prøve det nye men er jeg ikke fornøyd med lyden blir det ikke stående.

 

Driver forøvrig å sikler på twin-screw SC kit fra ESS, blir uansett ikke i sommer eller til neste år men kanskje året etter der, blir uansett nødt til å slenge inn m3 diff, sterkere clutch, større bremser og sveise inn forsterkninger på karosseri ved bakakselen før det kan vurderes edruelig.

 

Ser meg nødt til å bytte vannpumpa snart da forrige eier ikke viste da det var gjort sist og jeg ikke finner kvittering for det i serviceheftet men usikker på om jeg gidder å bytte radiator, slanger +++ i første slengen men forstår at det er en svakhet i disse motorene.

Lenke til kommentar

Hmm Kanskje det ikke er så dumt med mtech2 styling ilkevel

e9xBlockedOutE46fan1.jpg

Felgene jeg skal ha + litt senk + mtech 2, ser ganske smakfult ut egentlig.

 

Vurderer dog denne leppa (minus resten av plastrakketstylingen på det bildet og de kjedelige felgene)

,

Endret av Primer4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slik jeg forstår det på sportsluftfilter så får du bedre luftgjennomstrømning. Og at du får mer partikler i motor, noe som forurenser innsug og innsugsventiler til en hvis grad. men har heller aldri hørt om at noen har fått ødelagt motoren pga det. Men oljen som er i filteret har jeg vært borti på flere motorer har ødelagt luftmengdemåleren, hvor luftmengdemåleren har disse små metalltråder som står å måler luftstrømmen. For når det blir mye olje på dem så brenn trådene seg, og luftmengdemåleren blir ødelagt. 

Men kan ikke huske hvilken system det er på din bil. 

 

Ser førøvrig veldig bra ut! Hadde vært litt artig om det hadde blitt oppgradert med ny diff, bremser osv. men nå er nå det et veldig stort arbeid :p

Lenke til kommentar

Fikk forøvrig coiloversettet og litt mer snacks idag, blir nok å montere imorra.

 

Ble merkbart grommere lyd med pipercross panelfilteret så det blir værende der, effekttap eller ikke.

 

Har litt andre ting å bruke penger på enn lsd og store bremser for tiden, er dog fristende å ta en liten pause fra å hive tusenlapper på bilen etter jeg har fått byttet til mtech2/m3 framfanger og lakkert opp panseret. 

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Holder på og monterer coiloversettet nå, klarte å knekke gammelbolten for å stramme rundt demperen da jeg skulle demontere på venstresiden framme, har klart å bore igjennom hele h*lvetes driten nå med liten bor og venter på at boremaskinene skal bli ferdigladet så jeg får boret vekk alt det gamle faenskapet.

 

Har brukt sikkert 6 timer på den ene bolten, prøvd å bore hull, slå inn torks (knakk torksen), prøvd å bore hull, sveise på mutter (knakk mutteren(dvs ikke sveisen men en bit av selve mutteren for av (hadde kanskje gått bedre om jeg hadde forvarmet driten))), så nå er det å bore vekk alt for så og bytte til en bolt med mutter på baksiden som gjelder.

til sammenligning tok det 30min fra jeg tok av hjulet til jeg satt det på igjen med ny demper montert på høyresiden.

 

Siste gangen jeg kjøper bil som har gått over 100 000km fy faen altså, må atpåtil ha bilen ut av verkstedet før 0700tiden idag tidlig, kommer bilder iløpet av noen dager av hvordan det ble med senkesettet montert ;)

 

Fun fact: nøkkelen/låsen til framdøra fant ut at den skulle nekte å låse seg fra utsiden idag da jeg skulle grille litt med en kompis, låste framdøra fra innsiden og gikk ut en bakdør, tror dere ikke at når jeg kom tilbake etter 45min-en time har noen vært og tatt med seg kaffemaskinen fra spisesalen? jaja der røyk feriepengene også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Update: klunking er borte, var bare å stramme til setmutteren

firehjulskontrolltime er bestilt, neste objective er å få bilen eu-godkjent (skal inn i august) så kan jeg tillate meg å gå litt bananas med deler jeg ikke må ha igjen  :dribble:

 

Skal senke henne helt ned i bakken og gi henne en grundig vask imorgen så blir det bildeupdate, her er ett gammelt bilde fra instaen min uten senkesett 

928801_1574503982838842_1153665879_n.jpg7

Vet, ganske grusomme felger, dog uendelig mye bedre enn de orginale 16" som sto på da jeg kjøpte bilen, til neste sommer blir det dog noe mer smakfult i 18" med breie dekk bak og 235/225 forran  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...