Gå til innhold

"Snåsamannen er synsk" fastslår høyesterettsadvokat.


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

 


Du lærte vel forhåpentligvis litt om placeboeffekt?


Nei, jeg gjorde ikke det

Kanskje du som forstår, kan hjelpe med en grei forklaring

 


Da kan du lese igjen og samtidig prøve å holde et åpent sinn.


Kan du definere "åpent sinn"? Endret av Bruker-95147
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Klarer du ikke definere dine egne uttrykk? Det er viktig for å i det hele tatt kunne samtale om det. Jeg er mer enn villig, men først trenger jeg den utdypning.

 

Mener du ett non-dualistisk sinn kanskje, eller noe annet?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg leste litt, men fant ikke fakta, og det eneste å bemerke er at tonen som holdes minner om trolling og pubertale utslag

Kan du kanskje veilede litt?

 

Du lærte vel forhåpentligvis litt om placeboeffekt?

Nei, jeg gjorde ikke det

 

Kanskje du som forstår, kan hjelpe med en grei forklaring

 

 

Det jeg kan si at når man har som vane å velge å tro, hvorfor ikke da ihvertfall velge det mest troverdige? 

 

Boken "Profeten ifra Snåsa" (som hadde trengt ett ekstra sett kråketær rundt profeten), forklarer hva som egentlig skjer her:

 

-En av de groveste overdrivelsene fra Gjerstads side, er når han påstår at han har gitt en blind jente synet tilbake. Dette sa han blant annet under et intervju med biskop Tor Singsaas i Nidarosdomen. Johanson ringte til jenta, og hun fortalte at hun aldri har vært blind, bare svaksynt.

 

Johansons bok inneholder en rekke lignende historier der Snåsamannens framstillinger faller fra hverandre ved nærmere ettersyn. 

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang snåsammannen som ikke fornektet seg ett øyeblikk og mente han hjalp RBK til gull...

 

Mange hevder at slike artikler som dette ikke er Gjerstads feil. At det ikke er han som søker berømmelse, men at media må ta skylden. Det er tull. Gjerstad har en mulighet til og ikke minst et ansvar for å vise ydmykhet og nyansere påstander om seg selv. Når han blir spurt om han har hjulpet fotballspillere bør han eie nok selvkritikk til å si at det vet han ikke, men han har blitt oppsøkt av fotballspillere som ønsket å snakke med ham. Å si at han har hjulpet dem er en påstand han ikke har belegg for å hevde. Han vet også at han ikke kan konkludere med noen årsakssammenheng mellom å bli oppsøkt av en idrettsutøver, og det at de uker eller måneder senere vinner et OL-gull. Men han viser ingen som helst vilje til å nyansere slik. Tvert i mot bruker han enhver anledning til å kaste bensin på bålet og hause opp mytene rundt seg selv.

 

Snåsamannen, ett uansvarlig offer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Nei, jeg gjorde ikke det

Kanskje du som forstår, kan hjelpe med en grei forklaring
 

Det jeg kan si at når man har som vane å velge å tro, hvorfor ikke da ihvertfall velge det mest troverdige? 

 

Boken "Profeten ifra Snåsa" (som egentlig hadde trengt ett ekstra sett kråketær rundt profeten), forklarer hva som egentlig skjer her:

 

-En av de groveste overdrivelsene fra Gjerstads side, er når han påstår at han har gitt en blind jente synet tilbake. Dette sa han blant annet under et intervju med biskop Tor Singsaas i Nidarosdomen. Johanson ringte til jenta, og hun fortalte at hun aldri har vært blind, bare svaksynt.

 

Johansons bok inneholder en rekke lignende historier der Snåsamannens framstillinger faller fra hverandre ved nærmere ettersyn. 

Kan vi ta det første først? Du brukte en annen link, og så forsøker du å forvirre med en ny link. Kan man be om å holde rekkefølgen, så skal jeg se på saken?

Endret av Bruker-95147
Sitat-pyramide fjernet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Så, du gir opp forsøket med åpent sinn ..

 

Hvorfor tror du det?

Kan det være fordi du ikke svarer på en ordentlig måte?

 

Jeg vet hva ett så kalt åpent sinn er, og ser frem til å se hva du farer med

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er helt avslappet og ser frem til fornuftsbasert kritikk - til nå har det bare kommet kritikk basert på personlige følelser og generelt hat.

Kanskje du har noe nyttig å komme med, vær så god!

 


Det er ikke artikkelen min, men det står mye interessant der. Om du velger å tro på det som står der blir opp til deg.


Ja, og jeg ser at du baserer deg på en artikkel skrevet av noen med lukket og partisk sinnelag ... Endret av Bruker-95147
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

Nei, jeg har mitt eget syn uavhengig av artikkelen, som jeg forøvrig kom over på nettavisen i går.

Men det er bare bra å forlange noe konkret og ikke bare synsing og ting man blir fortalt, eller mer eller kanskje mindre åpenbare svindlere.

Hittil har ingen klart å vise til at de har slike overmenneskelige/overnaturlige evner til tross for utlovet dusør og ikke minst det store antallet med folk som påstår de har det.

Bevisbyrden er hos dem.

Lenke til kommentar

Det er helt greit det. Men man kan ikke vente å få alt her i verden bevist heller. Derfor må man noenganger bare gjøre en sannsynlighetsvurdering, slik man gjør gjennom feks rettsaker. Hvis det er noe der det kreves at det gjøres vel og merke.

Om snåsamannen er anmeldt og siktet for kvakksalveri, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du leser ett par av mine tidligere poster, vil du kanskje få med deg at jeg har mine tvil til at folk med spesielle evner, bør si noe som helst om det. Selv hørte jeg om sk, så tidlig som midten av 60tallet, og husker at de voksne sa: det er ikke sånn at sk kan hjelpe alle, men noen virker "det" på ...

 

Så, hva er det mediaklovnene, og bloggtrollene av i dag ikke får med seg?

 

Jeg humret godt over den artikkelen, fordi den sa intet om sk, og fyren fikk jo ikke med seg de enkleste sammenhengene som vanlig utrustede folk får med seg, uavhengig om de tror eller tviler eler bare driter i hele mediajippoen

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvis du leser ett par av mine tidligere poster, vil du kanskje få med deg at jeg har mine tvil til at folk med spesielle evner, bør si noe som helst om det. Selv hørte jeg om sk, så tidlig som midten av 60tallet, og husker at de voksne sa: det er ikke sånn at sk kan hjelpe alle, men noen virker "det" på ...

 

Så, hva er det mediaklovnene, og bloggtrollene av i dag ikke får med seg?

 

Jeg humret godt over den artikkelen, fordi den sa intet om sk, og fyren fikk jo ikke med seg de enkleste sammenhengene som vanlig utrustede folk får med seg, uavhengig om de tror eller tviler eler bare driter i hele mediajippoen

 

Hva/hvem er sk? Kosenavn på snåsa`n? :)

 

Om det er sånn at du ler av Tjomlid, en mann som kjemper mot kvakksalveri og svindlere over hele fjøla for vårt alles beste, og heller stoler på de som sitter uten noen som helst argumenter eller bevis, så skjønner jeg ikke hva du ser etter for å finne sannhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...