Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet jobben, føler sjefen har et dårlig grunnlag på å si meg opp!


Skostativ

Anbefalte innlegg

På jobb i går ble jeg kalt inn på kontoret av sjefen. Han sa han var misfornøyd med meg. Og grunnen til det var at jeg hadde trent i arbeidstiden (jeg jobber på et treningssenter). Ene gangen hadde jeg tatt en 40 min lang løpetur ute, og da sa han at noen hadde observert og sagt det til han og at jeg ikke måtte gjøre det igjen, og at det hadde nok gått greit om jeg hadde tatt en økt inne på treningssenteret. Og en fredag for noen uker siden tok jeg meg en liten treningsøkt inne på senteret, og da igjen var det noen som hadde sagt det til sjefen. Så det endte opp med at jeg i går ble kalt inn på kontoret hvor han sa han var misfornøyd. Jeg godtok at den første løpetrening jeg tok ute var feil, men jeg var i god tro at jeg kunne trene inne på senteret etter den første samtalen jeg hadde med sjefen. Men det var tydeligvis ikke greit, og jeg sa at det var flere av de ansatte som trente i arbeidstiden og han lurte på hvem og jeg nevnte noen, men fikk i svar at det var forskjell på faste ansatte og midlertidige ansatte. Jeg er vel en midlertidig ansatt til tross for at jeg har jobbet der i ca 2.5 år nå. Senere i denne samtalen så sa sjefen plutselig at det også manglet 650kr fra skiftet mitt. Og jeg ble ganske så sjokkert og sa at jeg ikke hadde noe med det å gjøre. Men han trodde ikke på fordi han sa jeg var den siste som hadde vært der, for det hadde han sett på det ene overvåkningskameraet på den ene inngangsdøra vi har der. Det til tross for at det er minst 3 andre dører/veier å komme seg inn på! Og jeg har ikke tatt en krone!! Alt dette førte til at jeg mister jobben da arbeidskontrakten min går ut om to måneder... noe jeg synes er feil!

 

Så det eneste jeg vil godta at jeg gjorde feil var den løpeturen jeg gjorde ute. Den lille økten jeg gjorde inne på senteret regnet jeg med skulle gå greit ettersom det virket ok fra sjefen sin side etter forrige samtale. Og jeg har ihvertfall ikke stjelt noe, så jeg synes det er feil av han å legge skylden på meg for at det var borte penger! Og har faste ansatte mer rettigheter enn midlertig ansatte? For de kunne trene i arbeidstiden tydeligvis..

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til trening i arbeidstiden så er det i så fall bestemt i arbeidskontrakten. Ingen arbeidstagere har rett på trening i arbeidstiden med mindre det er spesifisert der.

 

Med mindre du faktisk har fått sparken, altså blitt oppsagt av arbeidsgiver før kontraktens utløp så ville jeg bare latt dette gli og funnet en annen arbeidsplass. Du må gjerne kjempe med nebb og klør for å stå på ditt, men å få tilbake en jobb hos en arbeidsgiver du ikke liker, og som ikke liker deg, er du neppe tjent med.

 

Det høres dog merkelig ut at du som ansatt i 2.5 år har gjort én blunder + at småpenger er borte i kassa skal få en såpass hard reaksjon. Virker ganske åpenbart at arbedsgiver ønsker å bli kvitt deg.

Lenke til kommentar

Hva sier arbeidskontrakten din.. uten den er man rimelig hjelpesløs.. Man har jo som regel en oppsigelsefrist på noen månder.. Så lønna skal utbetales til deg, selv om du ikke jobber..

 

Man har vel ikke en oppsigelsestid i et tidsbegrenset arbeidsforhold (midlertidig kontrakt)?. 

Det jeg tenker på er vel at det finnes regler for hvor lenge man kan være midlertidig ansatt før de er nødt å ansette deg fast? 

Sikkert andre som kan det bedre enn meg men er det ikke sånn at om man har vært midlertidig ansatt over en gitt periode så må man få fast ansettelse?

Lenke til kommentar

Du er ikke sagt opp, kontrakten er bare ikke forlenget. Det er en forskjell. For at det skulle være en oppsigelse måtte han ha brutt kontrakten før den hadde løpt ut, men siden midlertidige kontrakter sjelden er lengre enn 6 måneder gidder de færreste det. Det her er også problemet med midlertidige kontrakter; man har ikke noe stillingsvern, man kan gå på dem i årevis og hvis sjefen vil bli kvitt deg trenger han ikke gjøre noe annet enn å passivt la kontrakten din løpe ut uten å lage en ny, uavhengig av årsak.

 

Var selv på midlertidig kontrakt i over 3 år før jeg ble fast. En kollega av meg fikk plutselig ikke forlenget etter å ha vært nesten fire år på en slik.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

 

Hva sier arbeidskontrakten din.. uten den er man rimelig hjelpesløs.. Man har jo som regel en oppsigelsefrist på noen månder.. Så lønna skal utbetales til deg, selv om du ikke jobber..

 

Man har vel ikke en oppsigelsestid i et tidsbegrenset arbeidsforhold (midlertidig kontrakt)?. 

Det jeg tenker på er vel at det finnes regler for hvor lenge man kan være midlertidig ansatt før de er nødt å ansette deg fast? 

Sikkert andre som kan det bedre enn meg men er det ikke sånn at om man har vært midlertidig ansatt over en gitt periode så må man få fast ansettelse?

 

 

Etter fire år får man samme stillingsvern som en fast ansatt (dvs. at de må bevise at de har prøvd deg til forskjellige oppgaver uten at noe har fungert før de kan gi deg sparken), som ikke er det samme som å få en fast kontrakt, men i praksis blir det ofte det. Ikke at jeg har hørt om noe tilfelle der man har gått over grensen, for har man samme stillingsvern som en fast ansatt er det ikke lenger noe å tjene på ha personen på en midlertidig kontrakt.

Lenke til kommentar

var det jeg trodde, men ikke at det var så lenge som 4 år. Men er helt sikkert rett det da. 

 

Uansett ikke noen oppsigelsestid hvis man har en kontraktsbegrenset ansettelse.

Så dagen kontrakten går ut så har man heller ikke noen jobb dersom ikke det står noe annet om det i kontrakten eller hvis den blir fornyet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...