Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

feilaktig anmeldt. hjelp!


murigalla

Anbefalte innlegg

Håper det er noen dyktige mennesker her inne som kan hjelpe meg med et problem.

 

Jeg og en kamerat var ute på byen og drakk noen pils. Fra ca. 24.00 til 01.30 ble jeg sittende å prate med en tidligere arbeidskollega av min onkel, og stemningen vil jeg si var generelt god. Etter dette kjøpte jeg og min venn oss en øl og satt oss ned på et bord ved baren. Ved bordet satt en mann og en kvinne. Idet vi satt oss ned prøvde jeg å starte en dialog. Dette gikk heller dårlig og hun bad oss "dra til helvete". Det ville jeg så klart ikke.

 

Kan legge til at jeg husker alt fra kvelden, selv om jeg var beruset. Kompisen min husker ingenting.

 

Kvinnen ble sint og reiste seg opp. Hun ropte til vakten/bartenderen at hun hadde blitt antastet. Jeg satt rundt to meter unna henne, så for meg var dette umulig. Kompisen min satt noe nærmere. Deretter var min reaksjon at jeg la hendene over hodet og ropte «herregud!», gikk så ut på gulvet med ryggen til bordet. De andre rundt bordet reiste seg da også opp. Rundt meg ble så noen tumulter der den nevnte kvinnen som satt rundt bordet gikk uheldig i bakken. Jeg berørte aldri kvinnen, og det er sannheten.

 

Vi ble tatt utenfor av vakten. Der fortsatte tumultene mellom kompisen min og "typen" til denne kvinnen. Det endte opp med at min venn fikk opprevet skjorten sin. Typen prøvde å stikke av i en taxi, men sjåføren nektet og ble stående.  Politiet dukket opp to minutter senere. Da fikk kvinnen spørsmål om hvem som dyttet henne i bakken, og hun pekte på meg. Jeg ble så klart litt frustrert, men forklarte meg rolig til politiet. Ble aldri lagt i håndjern. Kompisen min var veldig sint, ble lagt i håndjern. Jeg fortalte da historien og hva som hadde skjedd. 

 

Jeg har nå, 5 mnd senere, fått et forelegg med bot på 7000 kr, hvor det står at jeg er siktet for paragraf 350 andre ledd. videre står det: Fredag 21.nov 2014 0200, kante han G..... %¤& for hore, samtidig som han dyttet henne slik hun falt i gulvet og slo seg i bakhodet og ryggen.

 

Mitt mål er å renvaske mitt eget navn, fordi jeg er 100% sikker på at jeg ikke dyttet henne.

 

Har pratet med bartenderen, og han sa at han ikke kan peke ut hvem av oss to (han omtalte oss som en enhet i sin oppsummering av jobbkvelden) som dyttet henne. Men han sier at hun, i likhet med oss, var en meget uhyggelig gjest, som gikk først til angrep på den ene av oss. Dette har han også forklart til politiet, men stiller gjerne opp i saken. 

 

Kompisen min husker ingenting fra klokken 0130 til 0200. Dessverre må jeg bare tro på han.

 

Jeg har stor respekt for det juridiske byråkratiet, og Norges rettslige system, men dette syns jeg er urimelig. 

 

Hvordan kan jeg forholde meg til dette når jeg har mangel på vitne? 

 

Har toget mitt reist? Må jeg bare godta forelegget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Selvfølgelig trenger man aldri godta et forelegg for noe man ikke har gjort, men på den annen side er det ofte vanskelige bevisspørsmål. Selv om du sier du ikke dyttet eller antastet henne, var du likevel en sentral person i tumultene (selv om du ble uskyldig dratt inn i det), noe som gjør det vanskelig å bevise sin uskyld. Nå lever imidlertid vi i en stat hvor man er uskyldig til det motsatte er bevist, og prøver du saken for retten kan det godt tenkes de ikke vil finne det "bevist utover enhver tvil" at du er skyldig.

 

Politiet skal i utgangspunktet ikke utstede forelegg uten at de også er sikre på at de vil vinne frem i retten, men i praksis er jeg usikker på om de alltid følger denne regelen.

Lenke til kommentar

ok. takk for svar. 

 

Tok en tlf til juristen i saken min. Han var (faktisk) ganske hjelpsom. Jeg sa det som det var, at jeg var uskyldig, og at det ikke var jeg som dyttet. Han sa da at jeg skulle huke av på "ikke skyldig" og skrive i rubrikken at jeg gjerne ville forklare meg. Saken ville da ikke bli sendt direkte til retten, som de truer med. Saksomkostninger ved et evt tap vil komme på rundt 1000-2000 kr. 

 

Jeg er tydeligvis ikke anmeldt for å antaste henne, men for ordensforstyrrelse. Lurer på hvorfor hun ikke anmeldte meg for det når hun først var i gang  :w00t:  kanskje det er noe jeg kan bruke videre? 

Lenke til kommentar

Ordensvakter anmelder sjelden noen for ordensforstyrrelse, selv om det vel rent formelt er lovlig.

 

Derimot har politiet for vane å anmelde personer de oppfatter som ordensproblemer den aktuelle kvelden, og så får det bli opp til påtalemyndigheten om det er tilstrekkelige bevis for å faktisk ilegge et forelegg eller få saken opp for retten. Problemet med §350-saker er at det er ganske mye som kan rammes av §350. Samtidig er saken, slik den er fremstilt av deg i tråden, ikke slik at jeg vil påstå at du har gjort deg skyldig i en ordensforstyrrelse.

 

Jeg har stor forståelse for at du ikke ønsker å vedta et forelegg for noe du ikke mener du er skyldig i. Det vil ikke være til ulempe for deg om du tar en prat med en advokat om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...