Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er Rosa Parks en helt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mangler detaljkunnskap om henne. Men vet jo hva hun er mest kjent for. Jeg trodde i mange år at hun var en vanlig person som bare nektet å gi fra seg et bussete til en hvit person, men det hele var vel en del av en organisert aksjon. Organisert kriminalitet ville vi kanskje kalt det i dag?

 

Jeg synes vel at alle som går mot strømmen er en slags helter. Når de kjemper for en sak som jeg er enig i, så er det ekstra lett å se på dem som helter/forbilder eller noe sånt. 

 

Egentlig er dette en farlig historie som blir fullstendig ufarliggjort i for eksempel skoleverket. En unngår å abstrahere det essensielle i aksjonen ved å legge vekt på den gode saken hun kjempet for. Men mer abstrakt handler det om en gruppe som nekter å innordne seg under samfunnets regler og er villig til å bryte loven (eller i det minste gå til sivil ulydighet) for å markere sin sak. Slike folk vil jo aldri bli hyllet av storsamfunnet i sin samtid. Rasismen synes også å vedvare i deler av USA. 

 

Hvem i dagens Norge kan sammenlignes med Rosa Parks? Det må være en representant for en foraktet kategori av mennesker som alle de andre "vet" ikke fortjener å bli behandlet likt med andre. Hege Storhaug når ikke helt opp, tror jeg. ABB brukte virkemidler som gjør at han kommer i en helt annen kategori uansett hva en mener om saken han står for. Tor Erling Staff hører ikke til kategorien av folk som har sex med barn (derimot til kategorien av barn som har sex med voksne), så han er heller ingen Rosa Parks, tror jeg. Det nærmeste er kanskje noen av dem som kjemper for en human narkotikapolitikk? Men de bryter jo ingen lover demonstrativt, så vidt jeg vet. Syriafarerne? Nei, jeg tror heller ikke det. Vanskelig ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...