Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynamo og batteri lett mc


M.A.B

Anbefalte innlegg

Min Hondaxr er en ekstremt fin sykkel men, slik jeg har lagt merke til blir batteriet flatt nesten med en gang dersom jeg må stoppe eller slå den av og starte den om igjen. Flere ganger hører jeg et bzzzzz rundt om batteriet kan være sikring. Men det som er det merkeligste er jo som sagt at sykkel ikke lader batteriet verken om den står i ro eller når jeg kjører den kan være om dynamoen er ødelagt eller kankje den ikkje har dynamo. Sykkel har kunn el-starter men ikke kick starter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier batteriet "bzzzz", eller er det en elektrisk komponent nær batteriet som lager lyden?

Prøv å koble ut batteriet, og se om lyden gir seg.

 

 

Min Peugeot Speedfight hadde et elektrisk problem en gang.

Alt elektrisk fungerte, bortsett fra at batteriet gradvis ble tomt. Den ladet ikke, rett og slett.

Feilen var en laderegulator av aluminium, boltet med en mutter til ramma. Den ble byttet ut med en ny del, så virket alt 100%.

Lenke til kommentar

Du må måle ladespenninga. Lad opp batteriet først (med vanlig lader). Så kobler du det på sykkelen, starter og måler spenninga på batteriet mens du holder ca. 2-3000rpm. Du skal ha rett rundt 14V. Helst rundt 14,4V. Til nød ned mot 13,5V.

 

Hvis du har under 13,5V er enten dynamoen eller regulatoren gåen og må byttes.

 

Det kan også være selve batteriet. Lad det helt opp, la det stå frakoblet et døgn og mål spenningen. Du skal ha ca. 12,8V. Under 12,6V og batteriet er gåent. (Ikke helt nøyaktig test).

Lenke til kommentar

Sier batteriet "bzzzz", eller er det en elektrisk komponent nær batteriet som lager lyden?

Prøv å koble ut batteriet, og se om lyden gir seg.

 Det er en annen komponent som lager lyden ikke batteriet

 

Min Peugeot Speedfight hadde et elektrisk problem en gang.

Alt elektrisk fungerte, bortsett fra at batteriet gradvis ble tomt. Den ladet ikke, rett og slett.

Feilen var en laderegulator av aluminium, boltet med en mutter til ramma. Den ble byttet ut med en ny del, så virket alt 100%.

Sier batteriet "bzzzz", eller er det en elektrisk komponent nær batteriet som lager lyden?

Prøv å koble ut batteriet, og se om lyden gir seg.

 

 

Min Peugeot Speedfight hadde et elektrisk problem en gang.

Alt elektrisk fungerte, bortsett fra at batteriet gradvis ble tomt. Den ladet ikke, rett og slett.

Feilen var en laderegulator av aluminium, boltet med en mutter til ramma. Den ble byttet ut med en ny del, så virket alt 100%.

Min Hondaxr er en ekstremt fin sykkel men, slik jeg har lagt merke til blir batteriet flatt nesten med en gang dersom jeg må stoppe eller slå den av og starte den om igjen. Flere ganger hører jeg et bzzzzz rundt om batteriet kan være sikring. Men det som er det merkeligste er jo som sagt at sykkel ikke lader batteriet verken om den står i ro eller når jeg kjører den kan være om dynamoen er ødelagt eller kankje den ikkje har dynamo. Sykkel har kunn el-starter men ikke kick starter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...