Gå til innhold

Bygge pc av bruktdeler - Hvilken Intel-sokkel er mest utbredt på bruktmarkedet?


Anbefalte innlegg

Min mor har en gammel sliter av en HP stasjonær pc, med Intel Core2Duo E6400 og 3GB ram.

 

Hu bruker pcen kun til surfing og dokumentskriving, så i praksis trenger hu et ganske enkelt oppsett.

 

Jeg har en SSD hun kan få, så det hun trenger er i hovedsak:
Kabinett + PSU

Hovedkort med DVI-utgang (Helst m-atx eller m-itx)

Prosessor

Ram

 

Men hvilken Intel-sokkel er mest utbredt på bruktmarkedet?

 

Takker for alle innspill :)

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gigabyte GA-Z97N-GAMING 5, Socket-1150 blir vel kanskje litt dyrt selv om det er innenfor.

 

Intel G3258 Anniversary Edition LGA1150

 

Crucial DDR3 1600MHz 4GB

 

I ditt tilfelle kunne du valgt LGA 775 fremdeles eller LGA 1155 det avhending kun om du får alle delene.

Men kjøper du nyere er du sikkere på du har lettere for å bytte neste gang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Gigabyte GA-Z97N-GAMING 5, Socket-1150 blir vel kanskje litt dyrt selv om det er innenfor.

 

Intel G3258 Anniversary Edition LGA1150

 

Crucial DDR3 1600MHz 4GB

 

I ditt tilfelle kunne du valgt LGA 775 fremdeles eller LGA 1155 det avhending kun om du får alle delene.

Men kjøper du nyere er du sikkere på du har lettere for å bytte neste gang.

 

Takk for forslag

 

Ja blir fort noen tusenlapper uansett hvor billig man gjør det med LGA1150.

 

Hvis jeg hadde tatt en brukt Core2Duo E8400/8500, kan jeg da bytte til denne uten å foreta formatering av pcen?

Dette ville vel bidratt til at systemet jobber raskere siden E8400 har 6mb L2-cache mot 2mb i E6400? 

 

Eventuelt installert SSDen jeg har i systemet hennes også..

Lenke til kommentar

Har du prøvd å installere ssd på maskinen hennes, den vil bli raskere uansett. HDD er det sløveste delen i en data, så prøv først det. Har selv gjort det på s 775 til min far og mor sin gamle bærbare fra 08.

 

Ville heller valg dette nytt: https://www.komplett.no/opgraderingspakke-anniversary-editon/818518

 

1100+frakt for kortet på finn, nytt 1600 Hk

Cpu brukt 400 + frakt nytt 700.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg hadde tatt en brukt Core2Duo E8400/8500, kan jeg da bytte til denne uten å foreta formatering av pcen?

Dette ville vel bidratt til at systemet jobber raskere siden E8400 har 6mb L2-cache mot 2mb i E6400? 

Det går nok raskere fordi det har høyere klokkefrekvens. Du burde ikke trenge å reinstallere, det er ganske så lik prosessor, men du må muligens oppdatere bios eventuelt sjekke den støttes av hovedkort. Men det er få hovedkort som støtter sata 600 (sata 3).

Så godt mulig du bare har sata 300, spørs vel om alle hovedkort støtter AHCI i bios det er anbefalt med tanke på trim for SSD disken skal gi best ytelse og høyest levetid, ellers finnes det manuelle trim programmer som kjøres i f.eks windows XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...