Gå til innhold

Denne reklamevideoen gikk nok ikke som DJI hadde tenkt


Anbefalte innlegg

Det forskes på dette ja, det er sant, og det brukes også, når det er endimensjonal utbredning, men å få til dette for en drone i 3 dimensjoner er massivt mye mer komplisert og neppe realistisk i overskuelig framtid. De potensielle fordelene er massive, men det brukes ikke i virkeligheten på noe produkt som utstråler i 3 dimensjoner til ukjent plasserte kilder. (utover i noen tilfeller i delkilder innad i en pakke der delkilden oppfører seg nesten endimensjonalt), det er ikke uten grunn.

 

Det du sa var "I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.", nei, man kan ikke legge til fasevendt lyd på en drone i praksis i dag for å oppnå det du skisserer, og neppe det nærmeste tiåret heller. Folk har urealistiske holdninger til effektiviten av denne type teknologi.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sa var "I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.", nei, man kan ikke legge til fasevendt lyd på en drone i praksis i dag for å oppnå det du skisserer, og neppe det nærmeste tiåret heller. Folk har urealistiske holdninger til effektiviten av denne type teknologi.

 

AtW

Jeg har heller ikke gitt uttrykk for at dette kan gjøres på droner i praksis i dag, det er en presisering jeg ikke gjorde. For å være klar: jeg presiserte i utgangspunktet verken at det kunne eller ikke kunne brukes på droner. Jeg nevnte det helt kort som et støydempingsprinsipp, og presiserte at det brukes i aktivt støydempende hodetelefoner. Det virker som jeg kan ha vært utilstrekkelig tydelig på dette, ettersom det nå fremstilles som om jeg sa noe helt annet. Når jeg etter flere spørsmål presiserte noe nærmere om denne teknologien ift. droner skrev jeg:

"Ikke relevant i forhold til disse spesifikke dronene. Det er teknologi som forsåvidt er interessant ift. spørsmålet om demping av støy fra helikoptere. Det er noe det har vært jobbet med, og ble derfor også nevnt."

Dette er ikke feil, og jeg er kanskje litt forbauset over motbøren her.

 

Men du har nok rett i at folk har tildels urealistiske holdninger til dette, og andre ting. Det er mye cinematisk lyd-design som tas som god fisk, som blant annet det man kunne få inntrykk av i "Airwolf" og andre steder. Virkeligheten er ikke helt slik, og de gangene man overhodet kommer nær ligger det en rekke forutsetninger til grunn, som i sin tur legger diverse begrensninger på det.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...