Gå til innhold

Går det an å la en lenke gå tli LAN adresse når man er inne og WAN når man er ute?


Anbefalte innlegg

Jeg har en auomatiseringsserver som styrer varme, lyd, bilde og diverse annet i huset, og jeg holder på å kjøre deler av den opp mot en nettside. Men jeg skulle gjerne skilt mellom trafikk utenfra (for eksempel når pøblene er på skolen og slutter uventet tidlig, så kan de skru opp varmen på rommet sitt, så det er 20 grader når de kommer hjem) og innenfra i huset. Det kompliserende er nemlig at det er to forskjellige webservere (fra to forskjellige automatiseringssystemer) som kjører dette, og man må hoppe fra den ene til den andre. De er på hver sin ustandardiserte port for å unngå hammering, la oss si at den man først kommer til, er på 7777. Så skal man klikke på en lenke på den for å komme til den andre serveren, som er på 8888. Inni huset blir det jo enkelt, med det jeg har satt opp som alias i DNS, Automatisering. For da blir jo lenken http://automatisering:8888Men utenfra virker det så klart ikke. Der kommer man fra www.min-dyndns.com:7777 og skal til www.min-dyndns.com:8888. Går det an å få lenken til å virke sånn at den tar riktig adresse automatisk, eller må jeg sette opp to lenker, en med "fra internett" og en "fra hjemmenettverk", eller noe sånt? Det er så ufattelig klossete...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dette som kalles NAT Loopback, dessverre er det ikke sikkert at routeren din skjønner dette eller har innstillinger for dette.

Kort og greit så må routeren settes opp slik at den er min-dyndns.com og deretter sender trafikken til porten til webserveren.

 

På vanlige hjemmeroutere er det litt verre å få til, men funksjonen finnes i PFSense.

Lenke til kommentar

Takk for det! Ingen ruter her, jeg kjører Windows Server 2008 Enterprise med M0n0wall på utsiden. ;) Jeg visste bare ikke hva jeg skulle lete etter. Men da jeg visste at det het NAT Loopback, var ikke noe problem å finne fram til metoden ved å kjøre en egen Forward Lookup Zone i DNS-serveren. Og den er i gang nå! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...