Gå til innhold

23 åring sliter med VGS


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er da en 23 år gammel mann, går foreløpig på Byggfag VG1 ute på landet (Har ikke fullført et eneste år på VGS). Nå er situasjonen slik at grunnen til at jeg kom inn på denne skolen er fordi den er lokalisert så langt ute på landet, så svært få søker her (Jeg har ikke ungdoms-rett). Ledelsen har lovet meg en plass på andre året også.

 

Det jeg lurer på, har jeg noen andre muligheter enn akkurat denne skolegangen? Foreløpig sikter jeg etter en studiekompetanse.

Jeg vet veldig lite når det kommer til utdanning, så jeg vet ikke hva slags andre muligheter jeg har og folk ber meg bare fullføre VGS. Har ingen planer om å droppe ut denne gangen men håper så veldig at det er en annen måte å få dette til.

Endret av Johnnybgood
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du skal fullføre disse to årene, og så se om du kommer inn på studiespesialisering med de ekstra poengene du har da (alder og skolegang) evt. tar det på kveldskurs samtidig med det du går på nå. Men hele studiespesialisering som selvstudium på kveldstid er knalltøft!!!

Det er nok best å ta som ordinær skole på 2-3 år.

Du blir iallfall ikke lettere å komme inn på studiespesialisering hvis du slutter nå. Og så har du jo byggfag å falle tilbake på hvis du fullfører.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å komme inn på påbygg til generell studiekompetanse det tredje året viss du har bra karakterer, viss ikke er den sånn vertfall i det fylke jeg bor i at man kan ta generell studiekompetanse etter fullført fagbrev og det har man da rett til å ta om ønskelig.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er da en 23 år gammel mann, går foreløpig på Byggfag VG1 ute på landet (Har ikke fullført et eneste år på VGS). Nå er situasjonen slik at grunnen til at jeg kom inn på denne skolen er fordi den er lokalisert så langt ute på landet, så svært få søker her (Jeg har ikke ungdoms-rett). Ledelsen har lovet meg en plass på andre året også.

 

Det jeg lurer på, har jeg noen andre muligheter enn akkurat denne skolegangen? Foreløpig sikter jeg etter en studiekompetanse.

Jeg vet veldig lite når det kommer til utdanning, så jeg vet ikke hva slags andre muligheter jeg har og folk ber meg bare fullføre VGS. Har ingen planer om å droppe ut denne gangen men håper så veldig at det er en annen måte å få dette til

Om du er 23 år kan du jo evt. få studiekompetanse basert på 23/5-regelen. Den forutsetter at du har jobbet/studert/militær i 5 år (sjekk ut hva som kvalifiserer til jobb, hører det er det meste, hjemme med barn etc) og da må du bare ta fellesfagene. Det kan du endten gjøre på egen hånd eller du kan ta kontakt med divsere privatskoler, som tilbyr både klasserom og nettstudier

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, jeg er da en 23 år gammel mann, går foreløpig på Byggfag VG1 ute på landet (Har ikke fullført et eneste år på VGS). Nå er situasjonen slik at grunnen til at jeg kom inn på denne skolen er fordi den er lokalisert så langt ute på landet, så svært få søker her (Jeg har ikke ungdoms-rett). Ledelsen har lovet meg en plass på andre året også.

 

Det jeg lurer på, har jeg noen andre muligheter enn akkurat denne skolegangen? Foreløpig sikter jeg etter en studiekompetanse.

Jeg vet veldig lite når det kommer til utdanning, så jeg vet ikke hva slags andre muligheter jeg har og folk ber meg bare fullføre VGS. Har ingen planer om å droppe ut denne gangen men håper så veldig at det er en annen måte å få dette til.

Hallo! Det du bør gjøre er å fullføre de to årene her, og jobbe så bra som du bare kan. Etter det, kan du søke lærlingplass dersom du liker det du holder på med, men da vil du ikke få generell studiekompetanse. For å få det må du ta påbygg etter du har endt disse to årene. Påbygg skal visstnok være tungt, så du må jobbe hardt.

Legger ved en link som kanskje forklarer litt bedre: https://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/slik_far_du_studiekompetanse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...