joakimsp Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Hei Jeg har klart det kunststykke å kortslutte logikkortet på min 200 GB Maxtor HD, ergo er disken helt død. (Jeg fikk overledning mellom to av komponentene på baksiden av disken - det sa pang og kom røyk...Ofte et dårlig tegn) Jeg har fått tak i en ny disk av samme merke og størrelse og skiftet logikkort. Nå starter disken å spinne, men i systemprofilen dukker den bare opp som "Maxtor Calypso - size 0 GB" Er det noen som har for slag til hvordan jeg kan få tak i filene mine? Evt om det er noen lokale "harddisk-doktorer" i Bergens-område som ikke er altfor dyre? Siste utvei blir å svi av en del tusenlapper hos www.ibas.no, men student-økonomien min er ikke særlig lysten på det... På for hand takk for all hjelp!
the_lynx Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Kanskje du kan ta kontakt med Maxtor å få noen tips fra dem?
inaktiv000 Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Akkurat i dette tilfellet er det vel hvertfall viktig å undersøke før du prøver for mye forskjellig, hvis du har viktig data inne. Er det skoleoppgaver eller noe slikt?
bentose Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 http://www.infolink.no/default.asp Usikker på om disse kan få noko meir ut av harddisken din enn deg sjølv. Ser ut til å gjere det same som du allereie har gjort. >men i systemprofilen dukker den bare opp som "Maxtor Calypso - size 0 GB" I Biosen ? Eller er dette i Windows XP? Bent
ahpadt Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Hei Jeg har klart det kunststykke å kortslutte logikkortet på min 200 GB Maxtor HD, ergo er disken helt død. (Jeg fikk overledning mellom to av komponentene på baksiden av disken - det sa pang og kom røyk...Ofte et dårlig tegn) Jeg har fått tak i en ny disk av samme merke og størrelse og skiftet logikkort. Nå starter disken å spinne, men i systemprofilen dukker den bare opp som "Maxtor Calypso - size 0 GB" Er det noen som har for slag til hvordan jeg kan få tak i filene mine? Evt om det er noen lokale "harddisk-doktorer" i Bergens-område som ikke er altfor dyre? Siste utvei blir å svi av en del tusenlapper hos www.ibas.no, men student-økonomien min er ikke særlig lysten på det... På for hand takk for all hjelp! Overledning er en fin ting Spesiellt de med kortsluttninger i begge ender. Grønn og gul foressten 0GB..hmm. kanskje det var den eneste de hadde igjen på lageret :o
joakimsp Skrevet 5. november 2003 Forfatter Skrevet 5. november 2003 Jeg har kontaktet Maxtor og der var det ikke særlig hjelp å få. Disken er i bruk på en mac. Jeg har prøvd diverse backup-program, men ikke noen klare å lese fra disken. Det jeg ser på som en løsning er å skru opp disken og flytte over platene med mekanikk...
Papirpose Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Tror ikke det å flytte platene over lar seg gjøre uten spesialutstyr. Rommet man gjør det i må være helt fullstendig støvfritt, og man må være vanvittig forsiktig - hvis man i det hele tatt kan berøre platene uten å forstyrre/ødelegge dataene på dem (som jo er lagret magnetisk). Jeg ville ikke tenkt tanken engang, for å si det slik.
Asbjørn² Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Nå ble jeg nysgjerrig, hva er det som er så viktig at du vil risikere to 200GB disker for å få fatt i det?
joakimsp Skrevet 5. november 2003 Forfatter Skrevet 5. november 2003 Vel, har 80 gb med musikk samt filmer og endel andre skole/studiefiler... Er det noen som har kjennskap til noen som har gjort noe slikt med vellykket resultat?
muffe Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 Å flytte platene er noe dritt. Det er utrolig enkelt å få fingermerker på de, og hvis du ikke får de 110% absolutt rett sentrert går alt til ******. Det er snakk om marginer på 0,001 mm og mindre her... Dessuten sitter platene utrolig godt fast. Prøvde å demontere en gammel disk en gang, det gikk rett til ******. Jeg klarte ikke å få opp skruene som holdt platene på plass. Til sist tik jeg drillen og drillet opp. Overlat til IBAS å demontere disken, med mindre du er bombesikker på at du vet hva du gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå