Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes 190e 1986 - Tjuvkobler bensinpumpa med en ledning hver gang jeg kjører


Anbefalte innlegg

Mercedes 190e, automat, bensin, 2.0. 1986-modell.

Jeg har hatt dette problemet i 5 år. Problemet er at bensinpumpa ikke går. Når jeg vrir om tenningen høres altså ikke lyden av pumpa, og når jeg prøver å starte, starter den ikke.

Jeg har kjøpt 4-5 nye bensinpumpereléer, både originale og ikke originale. De varer omtrent i et halvt år, men plutselig en dag vil de ikke mer. Jeg har tenkt at det kan være pumpa det er noe galt med, men den høres ihvertfall helt fin ut når den går (ingen ulyder eller ujevne lyder).

Det som er rart, er at et relé kan fungere til og fra. Noen ganger kan det fungere helt fint, mens plutselig fungerer det ikke lenger, og jeg må vente alt fra 2 minutter til flere døgn før det fungerer igjen. Det har også virket som at det har lettere for å ikke fungere om vinteren, men det har også vært sommerdager med 20+ grader hvor det ikke har fungert.

Nå kjører konstant jeg med en liten ledning som tjuvkobler bensinpumpa (jeg bruker altså ingen bensinpumperelé). Med denne metoden må jeg opp med panseret og inn med ledninga hver gang jeg skal starte, og ut med ledninga hver gang jeg skal stoppe bilen. Dette er jo ikke helt trygt dersom jeg skulle kræsje, og få pumpet bensin inn i godsakene.

Bilen starter alltid (og stopper aldri) med denne metoden, noe som forteller meg at problemet må ligge i reléet, og ikke i ledningsnettet fra reléet til bensinpumpa (eller i selve bensinpumpa). Spørsmålet er vel da hvorfor reléene bare fungerer i noen måneder før de blir ustabile, og deretter bare fungerer når de vil?

Endret av Samout
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så feilen blir borte ca 6 mnd hver gang du bytter bensinpumperele. Og bensinpumpe fungerer alltid når du tyvkobler den.

 

  • Har du testet et "deffekt" rele at det faktisk er deffekt? Jeg tror ikke det. I så tilfelle hadde det vært interessant å vite om hva som er galt med releet. Er styrespolen gåen eller er det ikke kontakt på bryter når rele aktiveres.
  • Jeg tror kanskje det er dårlig kontakt i sokkelen der som releet står. For å finne ut av dette må du måle polene på releet mens releet står i. Kommer du til sokkel til rele fra baksiden? Jeg vet ikke hvor elektrokyndig du er og kanskje trenger du hjelp av en med grunnkurs elektro.
Lenke til kommentar

Det hører også med til historien at de gangene jeg har kjøpt nytt relé har det som oftest vært i begynnelsen av sommeren. Deretter har det fungert fint hele sommeren, og så har de vanligvis begynt å ta kveld imot slutten av sommeren. Altså mye mindre enn et halvt år. Sist gang hadde jeg store problemer i begynnelsen av juni, men da jeg kjøpte nytt relé funket den som ny. Da holdt den til midten av august før problemet kom igjen. Når problemet kommer tilbake er det helt bingo når det fungerer og ikke.

 

 

Når jeg tjuvkobler stikker jeg jo ledningen ned i sokkelen. Da skulle man jo tro at det ikke var noe galt med den?

Endret av Samout
Lenke til kommentar

Fordi hver gang du tar ut releet og setter inn et nytt kan det være at du "rigler" på den dårlige kontakten slik at den kommer i kontakt ?

 

Prøvd å bare ta et rele ut og inn ?

 

Sett strøm rett på styrestrøm pinnene og ohm de pinnene som skal gi strøm til pumpa, enkel måte å se om releet lever på

Lenke til kommentar

Jeg var nettopp ute i bilen. Prøvde først å sette på tenninga, og deretter gå fram og sette i reléet for å høre om bensinpumpa laget lyd. Det gjorde den først ikke, men så prøvde jeg å rikke på reléet, og da gikk pumpa! (Jeg prøvde på nytt senere, men da nyttet det ikke uansett hvor mye jeg rikket).

 

Uansett er vel dette ganske sterke bevis for at det er sokkelen som er synderen. Bør jeg prøve å løsne på sokkelen for å se om ledningene er som de skal?

Endret av Samout
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett sokkelen eller rele. Kommer du til fra baksiden? Da kan du klippe ledninger og feste kabelsko på de og montere rele på kabelskoene. Dette er jo en gammel bil som sikkert nermer ser terminal fase i livet.

 

Evt. kan du bruke et standard rele og koble alt uten om koblingsboks. Styrestrøm tar du fra en eller annen ledning som er strøm på når tenning er på. Og hovedstrøm tar du fra en passende plass. For eksempel koblingsboksen fra en ledning bak. Dette fikser en med grunkurs i elektro enkelt.

 

Jeg ser for meg en sokkel med flere rele og masse ledninger som tyter ut bak. Dersom du prøver å bytte sokkelen, så kan det godt hende at det er andre ting som ikke virker. Gamle ledninger og koblinger trives best med å ligge uforstyrret og du kan få nye kontaktproblemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...