Gå til innhold

Tips ang. oppretting av hjemmeside for firma


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal sette opp en "enkel" hjemmeside for et par venner av meg, i Vietnam, som forsøker å starte et eget firma innen turisme.

Firmaet driver med turistinformasjon, tips til mange forskjellige "tourer" i dets nærområde osv.

Dette skal være en bryllupsgave fra meg :)

 

Jeg har aldri laget en hjemmeside før men er ikke helt blåst når det kommer til pc-bruk, så det skal gå fint.

 

Det jeg ville satt stor pris på nå er:

 

1) Hvilket nettsted/program bør jeg bruke for opprettelsen av hjemmesiden? Gjerne et som er kjent for å være "stabilt" og enkelt å bruke. Betalingabonnement er ok det også.

Om mulig er det ønskelig å kunne bruke firmaets navn i nettadressen(?)

 

2) tips til en  god hjemmeside-for-dummies oppskrift?

 

3) Må jeg kunne programmeringskoding for å få til dette eller er det enkel copy/paste opplegg?

 

Det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert. Det viktigste er å finne et godt program/nettsted slik at jeg bare kan starte opp.

 

Tusen hjertelig takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk :)

 

Jeg kommer til å kjøpe et webhotell (hele pakka med domene og epostadresse).

 

Det er vel valget av webhotell jeg lurer mest på - Hjemmesiden skal "informere om firmaet", altså informasjon om de forskjellige "reisene" som skal selges. Det skal ikke selges direkte fra hjemmesiden men snarere informeres om hvordan man kommer seg til firmaet slik at man kan gjøre handelen der.

 

Og, et passende publiseringsverktøy til denne typen hjemmeside. Ønsker ikke å lære meg kodingen selv. Er blitt for gammel til slikt og har ikke tid :)

 

Edit: Wordpress er vel best egnet til blogger?

Vurderer Drupal

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Wordpress fungerer fint til andre ting enn blogging, hvis det er lite trafikk på websidene så er det nok ikke stor forskjell på webhotell - jeg har f.eks. benyttet Mywebhost og de er i Norge og svarer raskt hvis en trenger hjelp.

Så wordpress + et ferdig tema (theme) kan være et greit utgangspunkt - behovet for koding kommer den dagen du ønsker tilpasninger utover det temaet støtter. 

 

Btw: sørg for å holde wordpress oppdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk skal du ha. 2-1 = Wordpress. Er jeg ikke fornøyd kan jeg jo bare bytte senere.

 

Sjekker ut mywebhost imorgen.

 

 

Et spørsmål:

-De har ikke navngitt firmaet sitt ennå. Er dette nødvendig å ha klart før jeg kan gjøre noe som helst mer? Altså, starter jeg med å sette opp domenenavn osv eller kan dette gjøres ved en senere anledning slik at jeg kan begynne å forme nettsiden umiddelbart?

Lenke til kommentar

Ok takk :)

 

Har lest "Hjemmesideskolen"... :rofl: ...og det virker som om dette skal gå fint, har vært gjennom verre saker.

Jeg skal ikke ha en veldig avansert greie, kun informasjon/kontaktinformasjon til de som driver "firmaet", noen bilder og da muligens en youtubevideo eller 2.

 

Slenger inn noen spørsmål her ved en senere anledning om problemer skulle dukke opp + ev. henviser til hjemmesiden for konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar

Ok takk :)

 

Har lest "Hjemmesideskolen"... :rofl: ...og det virker som om dette skal gå fint, har vært gjennom verre saker.

Jeg skal ikke ha en veldig avansert greie, kun informasjon/kontaktinformasjon til de som driver "firmaet", noen bilder og da muligens en youtubevideo eller 2.

 

Slenger inn noen spørsmål her ved en senere anledning om problemer skulle dukke opp + ev. henviser til hjemmesiden for konstruktiv kritikk.

 

Høres bra ut.

Dette får du til ;) 

 

Bra idé til gave, og masse lykke til!

Endret av Enthroner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok takk :)

 

Har lest "Hjemmesideskolen"... :rofl: ...og det virker som om dette skal gå fint, har vært gjennom verre saker.

Jeg skal ikke ha en veldig avansert greie, kun informasjon/kontaktinformasjon til de som driver "firmaet", noen bilder og da muligens en youtubevideo eller 2.

 

Slenger inn noen spørsmål her ved en senere anledning om problemer skulle dukke opp + ev. henviser til hjemmesiden for konstruktiv kritikk.

Høres bra ut.

Dette får du til ;)

 

Bra idé til gave, og masse lykke til!

Takk(((:

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Har ikke hatt altfor mye tid til å jobbe med dette siden siste, men har hatt et kvarter her og et kvarter der :)

 

-Det ble "1mnd gratisversjonen fra MyWebHost" slik at jeg kan fikle og lære litt - dette webhotellet er tilsvarende betalingsutgaven men blir slettet om jeg ikke omgjør det til et "ekte" webhotell i løpet av 30 dager.

 

-Har innstallert Filezilla, lastet ned Drupal og har extracted dens filer inn i Filezilla.

Jeg beklager at jeg ikke hørte på dere ang. Wordpress, I mean no disrespect :huh: ...det er bare det at alle turorialsene jeg har brukt har hatt/brukt Drupal, og jeg vil gjøre dette så enkelt som mulig. Den lille, enkle siden jeg skal lage har ingen betydning for hvilet verktøy jeg bruker da de begge anses å være enkle og gode. Når jeg skal lage "den ekte hjemmesiden" etterhvert har jeg sikkert lært mer og lært meg gangen i dette slik at jeg lett kan bruke et annet verktøy - da Wordpress. :)

 

-Spørsmålet mitt idag gjelder opprettelsen av databasen - På Hjemmeside(skolen).org får jeg beskjed om å logge meg på databasen, det siste jeg gjør før jeg kan begynne opprettelsen av hjemmesiden. Stillbildet dere ser i videoen, uten at dere starter den, er nøyaktig der det stoppet litt opp for meg igår.

Ja, jeg oppretter med glede en database, men problemet mitt er at mitt CPanel ikke har denne fanen kalt "Databases" som absolutt alle andre CPanels har, ihvertfall alle jeg har sett i flere tutorials - Det er her jeg har forstått at jeg skal opprette en database med databasenavn, passord etc..

Så, her står jeg litt fast :)

 

Har også forsøkt med på MyWebSQL, logget meg på korrekt og forsøkt å opprette databasen her men den vil ikke la meg gjøre dette.

 

Har dette noe med at jeg kun har en midlertidig gratisversjon hos MyWebHost?

I værste fall starter jeg alt på nytt og bruker "Bluehost" istedet for MyWebHost - Da kan jeg jo bare følge turorialen til Hjemmesideskolen fra punkt til prikke..

Lenke til kommentar

Ahh! Jeg er helt i hundre for at dett eskal hjelpe hun&han, hvis det gjør det er det tidenes bryllupsgave! (fra min side..

 

 

Dette er en VELDIG uferdig nettside - Setter stor pris på konstruktive tips til forandringer, bedre å gjøre det nå enn senere når den blir "ferdig" - Som sagt, denne er bare 1/4`s ferdig, det mangler t.o.m et bilde på forsiden.

 

Skal kjøpe domene og, slik at wordpress.com uteblir

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Skeptisk til at ting blir grønt når man holder musepekeren over bildene.

 

Kan du bare finne en ferdig web template og tilpasse den, eller må denne nettsiden være ditt eget verk fra A til Å?

Ja det er jeg enig i. Skal se om jeg kan få det vekk på no måte.

 

Hehe...dette er en template, eller et theme. Jeg har ikke programmert dette, bare tilpasset den :dontgetit:

Lenke til kommentar

Bryluppet nærmer seg. Triste greier at jeg ikke får muligheten til å få oppleve det...jobben tar rett og slett knekken på meg, bokstavlig talt men slik er vel livet..

 

Jeg har nå laget en veldig enkel og minimalistisk side, det er mye som gjenstår og jeg anser meg som halvveis.

 

Er det noen som har en formening om hvordan jeg ligger an i terrenget? Ser det greit ut?

 

Absolutt alle kommentarer og tips om endringer eller typiske feil jeg har begått taes imot med stor takknemlighet. Jeg vil bare at "de skal bli lykkelige" og vil lage et så godt resultat som mulig. Ikke vær redd for å si at "det ser rævva ut" om det er det du mener.

 

Som sagt, siden er enkel. Det værste jeg vet er bling-bling

 

Her er den

Lenke til kommentar

Jeg synes forsiden er "værst" (ta det med en klype salt:) - men det er smak og behag - og så syns jeg man skal komme "rett inn" og ikke behøve å trykke "enter the website". 

 

Som sagt er smaken som baken, todelt, og kanskje det beste med gaven din er at du har gjort grunnarbeidet. Det er det som er bøygen for å komme igang. De lykkelige eierne av nettstedet vil sikkert ha sin egen mening om hvordan det skal se ut, kanskje blir de inspirert til å lære wordpress selv, kanskje hjelper du dem med finpuss og justeringer som de ønsker seg. Uansett tror jeg overraskelsen og gleden blir stor, genial gave!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...