Gå til innhold

Trenger hjelp til ny sykkel.


MPC

Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Eg har ikkje brukt sykkel sida eg var rundt 13 år og tenkte at det er på tide å finne ein. Eg har ikkje særlig peiling på kva eg skal sjå etter eller kor eg bør kjøpe dei. 

 

Har tenkt å bruke den for å trene (prøver å gå ned i vekt), og til å kjøre frå heimen til jobb. Er rundt 193-194 cm høg, så tipper eg trenger noko stort. Eg bur oppå ein ås så tenker at bremser og gir er viktig. Så eg tipper det er terrengsykkel eg skal kjøpe? Veit ikkje eigentlig kva forskjellen er mellom alle dei ulike typane ute på markedet. 

 

Har ikkje så mykje med peng nå om dagen, så har ikkje lyst på noko som er alt for dyrt. 

 

Så takk for meg og eg håper dåkke kan hjelpe til :)
 
- MPC
 
Edit:
 
Ville denne fungere?
 
Endret av MPC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du treng ein sykkel for å sykle på vegen, ikkje i terrenget. Ein komplett sykkel (med skjermar og bagasjebrett!), store hjul og smale dekk, får du knapt billigare enn på Biltema: City Street 28" til 1799.
Enkel og grei sykkel med velprøvd teknikk (21 gir, felgbremser). Det finst betre og litt lettare syklar, men til ein heilt annan pris. Det kan du vente med til du evt. blir heilt sykkelfrelst. Ein entusiast eg tala med for mange år sidan, meinte at å kjøpe ein sykkel til under 30000, var heilt bortkasta. Det er som ein ser det!

Lenke til kommentar

Jeg er enig med forrige taler både i at du trenger en veisykkel, og i at en dyr sykkel antakelig er fullstendig bortkastet. Jeg er derimot ikke enig i at du bør gå for det absolutt billigste du får tak i. Jeg ville sett på såkalte hybrid-sykler. Til samme pris som den terrengsykkelen du viser til bør du kunne finne en helt ok sykkel, gjerne med en vekt ned i 10-12 kg (i motsetning til ca 15 som både den du viste til og Biltema-sykkelen veier)

Lenke til kommentar

Syklinga blir mye mer morro med en lettere sykkel. Jeg har vintersykler i hele vinter med en 20 år gammel sykkel som veier 17kg... Så fant jeg frem sommersykkelen med sine 9,8kg, og det er ingen racersykkel, men en veldig lett hybrid. Du skal tru jeg fikk mye mer lyst til å bli mer sliten da. Enn å trøkke rundt på en tung, klumpete sykkel. Så det å velge riktig sykkel er viktig, og det at man slanker seg bedre på en tung sykkel er ikke sant. Man må velge en sykkel som også er morsom å bruke, for føles det som et h*** så går det ALDRI... Spesielt ikke i bakker oppover åser, det sykler jeg i hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at eg linka til denne var også at eg tenkte meg å kanskje bruke den til fjelle når eg har trent meg sjølv opp til det, og las at ein terreng sykkel er ein fint allrounder, men eg skal sjå litt rundt etter sånne der citybikes. Takker for hjelpa!

Lenke til kommentar

Hvor mye har du mulighet/lyst til å bruke på sykkel? Om sykkelen skal brukes til daglig pendling samt treningsturer ville jeg absolutt ha gått litt opp i pris. Det er ikke nødvendig å ruinere seg totalt (selv om det er lett for), men det er en grunn for at de billigste syklene er billigst.

 

Jeg vil heller ikke anbefale en terrengsykkel til bruk på asfalt. Det er rett og slett ikke det de er laget for. Klart du vil komme deg frem, og du vil i tillegg føle deg både trygg og komfortabel, men det er kjedelig når du må trø som en gal for å holde trillende landeveissykler bak deg, selv i slakke utforkjøringer.

 

Det jeg vil anbefale, i hvert fall om du har planer om å faktisk bruke sykkelen en del, er en CX. Da får du skivebremser, plass til både grove nok dekk for grus/lett terreng og for landeveisdekk, lett nok utveksling til at du kommer deg opp der du måtte ønske, aerodynamisk sittestilling, lav vekt i tillegg til mulighet for å feste det du trenger av utstyr. På den negative siden, som i stor grad kun gjelder for totalt utrente nybegynnere, så er nok komforten ikke like god som på andre typer sykler, i tillegg til at en gjerne føler seg litt utrygg med smale dekk og bukkestyre. Dette er uansett bare en vanesak. Ellers er de selvfølgelig ikke egnet for grovt terreng, selv om du blir overrasket over hva de klarer med en trent rytter. Her er en rimelig priset CX som fremdeles er god nok til at du kan ha glede av den også etter du er ferdig med nybegynnerstadiet.

 

Om du ikke føler CX er noe for deg, så ville jeg sett på noe i denne gaten. Her får du en mer oppreist sittestilling, bedre kontroll og samtidig en sykkel det er mulig å sykle raskt på. Her er det også veldig gode komponenter til prisen. Denne er heller ikke egnet til grovt terreng, men du vil komme ganske langt ut i skogen før du må gi deg.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Ved å leggje mange tusen ekstra i sykkelkjøpet, kan ein få seg ein som er to-tre kilo lettare. Kor fornuftig er det, når ein driv med sykling for å slanke seg? ;-)

Jeg snakker ikke om å legge mange tusen ekstra i sykkelkjøpet, men om å gå et lite hakk opp fra det aller billigste. De aller billigste syklene har gjerne rikelig med kompromisser både når det gjelder vekt og kvalitet.

 

Her er et eksempel på en sykkel som er vesentlig lettere enn den fra Biltema, og som er en hundrelapp billigere enn den tråstarter lenket til:

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Hybridsykkel/Kross/Kross-Pulso-1-Hybridsykkel-Sort-Blå-Str-LR15KE28212582-p0000064805

 

Om dette er det beste valget vet jeg ikke, men jeg tror det er et bedre valg enn både den terrengsykkelen h*n linket til og billigsykkelen fra Biltema.

Lenke til kommentar

 

Om dette er det beste valget vet jeg ikke, men jeg tror det er et bedre valg enn både den terrengsykkelen h*n linket til og billigsykkelen fra Biltema.

 

Med tillegg for skjermer (som er helt nødvendig) og (et slags) bagasjebrett (som er praktisk), snakker vi om en sykkel til drøyt dobbel pris av den fra Biltema. Det er vanskelig å si noe objektivt om den er "dobbelt så god", det må nesten kjøperen selv vurdere. Jeg tviler ikke på at den dyre sykkelen er bedre, men når det er sagt, har jeg selv en gammel noenlunde tilsvarende sykkel fra Biltema (noe dyrere, riktig nok), og den er jeg meget godt fornøyd med. Jeg mener den står seg godt sammenlignet med mange andre, vesentlig dyrere. Naturlig nok, siden Biltema opererer med en avanse av en helt annen størrelsesorden enn sports-/sykkelbutikker og -importører.

Lenke til kommentar

Kva er det som er forskjellen mellom sånne hybrid og terreng sykkel? Er det berre mindre vekt, tynnare hjul og ingen demparar som gjer meir fart? 

 

Stort sett. Noen av hybridene har også tyngre giring; mer som en landeveissykkel. Hybrider har stort sett større hjul-diameter enn terrengsykler også, men nå kommer jo en del terrengsykler med 29" også så da er den forskjellen i hvert fall delvis borte.

Lenke til kommentar

Større hjuldiameter = mindre rullemotstand.

Demping (eller slakk ramme) gir mindre effekt ut av tråkket, siden mye går rett i fjæringen.

Så; om du velger terrengsykkel se etter ca 27,5 " (eller større) hjul og lockout på gaffel (gjerne lockout av gaffel på styret, om ikke, så vil du garantert prøve å stenge den av mens du sykler, dvs bøye deg langt ned osv.... Så fra styret er best (Bin der dån dat...).

Stiv gaffel  (helt uten demping) = lettere sykkel, men om du har en nedforbakke med mye pukk og stein, så blir det plutselig veldig greit med demping på det hjulet som styrer.

Heldempede sykler er for (veldig) spesielt interesserte. 

Har 3 sykler, alle nokså rimelige, den som brukes mest er en dbs logic som jeg kjøpte på XXL til 1800,- DEN ble riktignok noe dyrere fordi; pedalene som fulgte med var ræva, nye pedaler 450,- Og Dekkene var veldig lettpungterbare, + ca 500,- til. Uansett en rimelig sykkel. (pakkebærer og skjermer ifra Biltema..), så den endte vel opp på ca 3-3500,- Grei sykkel. Ser at Bikeshop selger noe som likner, men som er MYE bedre (da likner den jo ikke, egentlig lenger...) , Kross Hybrid;  http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Hybridsykkel/Kross/Kross-Trans-Solar-Hybridsykkel-Gr%C3%A5-Str-LR15KE28213012-p0000065032

Endret av Sandman1
Lenke til kommentar

Vurdert cyclocross? Det er en sykkeltype jeg kom over da jeg skulle kjøpe meg ny sykkel, i hovedsak for å bruke til og fra jobb. Tenkte først på hybrid, men endte til slutt opp på en cyclocross. Budsjettet sprakk også ganske bra, fordi den sykkelen jeg opprinnelig hadde tenkt å kjøpe var utsolgt, og det de kunne skaffe var en dyrere modell.

 

Men, selv om budsjettet sprakk og jeg endte opp med en mye dyrere sykkel enn hva jeg hadde tenkt i utgangspunktet angrer jeg ikke et sekund på at det gikk slik. For den sykkelen jeg endte opp med er bortimot den ultimate pendlersykkelen: rask, behagelig, solid i "all" slags vær. Den har det beste fra hybrider (takler fortauskanter, trikkeskinner, grus/sand), men den har også egenskaper fra landeveissykler (bukkestyre, samme girsystem, samme sittestilling), noe som gjør den så å si like god på langturer som pendling til/fra jobb. Ja, og så har den skivebremser, som gir god bremseeffekt så å si uansett. Spesifikt for min sykkel, den er så behagelig å sykle på, nesten som å sykle på silke. Vekten er lav selv om det ikke først og fremst var et krav. Syntes den sykkelen var så god å sykle på at det ble mye mer sykling enn bare til og fra jobb, sykling har endt opp med å bli noe jeg gjør ofte. I og med at å sykle på en cyclocross er så likt det å sykle på en landeveissykkel (man kan gjerne kalle en cyclocross for en ombygd landeveissykkel for røffere underlag) er overgangen til landeveissykkel ganske liten, i og med at man har samme sittestilling, bukkestyre og at girsystemet er likt. Man sykler på samme måte på cyclocross og landevei. Så jeg kjøpte meg like gjerne en landeveissykkel også. Fra juli til oktober i fjor syklet jeg over 5000 km, og i år har jeg allerede forlengst passert 1000 km. Begynte å sykle til og fra jobb i begynnelsen av mars, og det er 12 km mellom hjem og jobb.

 

Jeg er VELDIG glad jeg ikke endte opp med en hybrid. Og nå vil jeg ikke sykle på en sykkel med rett styre igjen, bukkestyre er så mye mer behagelig.

 

Edit: det skal sies, en cyclocross er gjerne mer kostbar enn en hybrid.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Større hjuldiameter = mindre rullemotstand.

Demping (eller slakk ramme) gir mindre effekt ut av tråkket, siden mye går rett i fjæringen.

Så; om du velger terrengsykkel se etter ca 27,5 " (eller større) hjul og lockout på gaffel (gjerne lockout av gaffel på styret, om ikke, så vil du garantert prøve å stenge den av mens du sykler, dvs bøye deg langt ned osv.... Så fra styret er best (Bin der dån dat...).

Stiv gaffel  (helt uten demping) = lettere sykkel, men om du har en nedforbakke med mye pukk og stein, så blir det plutselig veldig greit med demping på det hjulet som styrer.

Heldempede sykler er for (veldig) spesielt interesserte. 

Har 3 sykler, alle nokså rimelige, den som brukes mest er en dbs logic som jeg kjøpte på XXL til 1800,- DEN ble riktignok noe dyrere fordi; pedalene som fulgte med var ræva, nye pedaler 450,- Og Dekkene var veldig lettpungterbare, + ca 500,- til. Uansett en rimelig sykkel. (pakkebærer og skjermer ifra Biltema..), så den endte vel opp på ca 3-3500,- Grei sykkel. Ser at Bikeshop selger noe som likner, men som er MYE bedre (da likner den jo ikke, egentlig lenger...) , Kross Hybrid;  http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Hybridsykkel/Kross/Kross-Trans-Solar-Hybridsykkel-Gr%C3%A5-Str-LR15KE28213012-p0000065032

 

Den må du nesten komme med en link som bekrefter. Det er en grunn til at veltepetterne forsvant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...