Gå til innhold

Ulyd ved dimming av LED


Anbefalte innlegg

Har satt opp Nexa dimmere i leiligheten og sliter med durelyd fra LED-pærene. Noen som har hatt samme problemet og har en god løsning?

 

Jeg startet med en Nexa dimmer på en spotrekke med 3 LED-pærer som ga en kraftig durelyd. Jeg trodde den var defekt og kjøpte 3 nye WMR-252 dimmere fra Nexa.

 

Spotrekka på kjøkkenet med 3 GU10 6,3W pærer durer kraftig, den ene 13W pæra på soverommet er nesten lydløs og spotrekka med 5 GU10 i stua bråker hakket mindre enn på kjøkkenet.

 

Jeg prøvde å koble dimmeren til stikkontakt med de forskjellige lampene, og da uten during. Regner med at både dimmeren og pærene fungerer som de skal. Spørsmålet er hvor jeg skal starte å lete?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dimmeren durer og, men det er så svakt at jeg må demontere den fra veggen og sette øret inntil. Pærene durer i samme frekvens bare mye sterkere. Jeg kan høre duringen mange meter fra lampa.

 

Jeg er 100% sikker på at de er dimbare, og har som sagt testet ved å koble dimmer rett i stikkontakt, hvor alt fungerer og uten durelyd.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å koble dimmeren til stikkontakt med de forskjellige lampene, og da uten during. Regner med at både dimmeren og pærene fungerer som de skal. Spørsmålet er hvor jeg skal starte å lete?

Problemmet ble diskutert mange ganger før:

1. Gå til LED produsent (selger) og finn ut hva slags dimmer type (fasesnitt eller faseavsnitt) anbefaler de å bruke med respektive ART-NR.

2. Når du vet anbefalt dimmer type, prøv å finne liknende blant de som støtter "din" HA kommunikasjon protokoll.

 

Ulyder (ved valg av ikke kompatible produkter) er passelig klar signal at installasjon er under stress. Før eller seinere dimmeren og (eller) LED lyskilden kan bli ødelagdt.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg hadde billige GU10 pærer, og lyden ble nesten borte etter oppgradering til noen mellomdyre pærer. Hadde jeg visst det ville jeg styrt unna GU10, men får heller oppgradere etterhvert.

Saken har absolutt ingeting med GU10 (som er bare sokkel standard) å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Jeg prøvde å koble dimmeren til stikkontakt med de forskjellige lampene, og da uten during. Regner med at både dimmeren og pærene fungerer som de skal. Spørsmålet er hvor jeg skal starte å lete?

Problemmet ble diskutert mange ganger før:

1. Gå til LED produsent (selger) og finn ut hva slags dimmer type (fasesnitt eller faseavsnitt) anbefaler de å bruke med respektive ART-NR.

2. Når du vet anbefalt dimmer type, prøv å finne liknende blant de som støtter "din" HA kommunikasjon protokoll.

 

Ulyder (ved valg av ikke kompatible produkter) er passelig klar signal at installasjon er under stress. Før eller seinere dimmeren og (eller) LED lyskilden kan bli ødelagdt.

 

Nå er dette det teknisk riktige svaret, men det er også et bevis på at LED ikke er helt klar for "prime time" enda. Dette er for teknisk for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...