Gå til innhold

Fulltidsstudent med jobb, redusere stipendet eller ikke?


Fylliksen

Anbefalte innlegg

Jeg er nå på 2. semester på en bachelor og lurer litt på hva som er lurest for meg å gjør mtp økonomien.

Til nå har jeg fått fullt lån og stipend, men jeg regner med at det meste, om ikke alt stipendet mitt blir gjort om til lån når jeg er ferdig. 

Har en ekstrajobb der jeg har mulighet til å jobbe så mye jeg vil, og pleier å tjene mellom 10 og 15 000 netto i mnd på å jobbe. Et par ganger har det vært oppi 20 000. Til sommeren kommer jeg nok til å ligge på rundt 20-25 000 utbetalt pr mnd også.

Fra lånekassa får jeg drøyt 7000 i mnd. 

 

I fjor høst kjøpte jeg en leilighet, så tok opp lån på 1 mill for å kjøpe den. Har en samboer som betaler 5000 i leie pr mnd. 

 

Jeg har tenkt at siden det er så latterlig lite man kan jobbe før stipendet omgjøres til lån, bare jobber jeg det jeg kan/gidder så jeg fortsatt har tid til å gjøre andre ting enn å studere og jobbe, og betaler heller ned ekstra på boliglånet med penger til overs.

Rentene på studielånet begynner jo ikke å løpe før jeg er ferdig, og vil uansett være lavere enn boliglånet, etter det jeg har forstått, så jeg har tenkt at det ikke er noe vits å redusere studielånet.

 

En kompis mente at jeg burde redusere lånet fra lånekassa for å unngå baksmell på skatten neste år, men skjønte ikke helt resonnementet hans.

 

Er det noe jeg har misforstått? Bør jeg redusere stipendet eller ikke?

 

Og må jeg skatte av leieinntektene jeg får fra samboeren min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rentene på studielånet begynner jo ikke å løpe før jeg er ferdig, og vil uansett være lavere enn boliglånet, etter det jeg har forstått, så jeg har tenkt at det ikke er noe vits å redusere studielånet.

Enig. Studielån er det beste lånet du får tak i, og jeg ville ikke betalt ned et øre raskere enn du må - med mindre du vinner jackpot i lotto. Likviditeten er grei å ha, og så har du alltids dyrere lån du kan prioritere.

 

En kompis mente at jeg burde redusere lånet fra lånekassa for å unngå baksmell på skatten neste år, men skjønte ikke helt resonnementet hans.

Ikke jeg heller. Man skatter ikke av studiestøtte.

 

Bør jeg redusere stipendet eller ikke?

Ikke.

 

Og må jeg skatte av leieinntektene jeg får fra samboeren min?

Nei. Leieinntekter fra bolig du bor i selv (forutsatt at du ikke leier ut mer enn 50% av boligen eller noe slikt) er skattefritt.

 

Ettersom din arbeidsgiver tydeligvis er ganske fleksibel mht. arbeidstimer bør du fortsette som du gjør nå: legg deg under inntektsgrensen til lånekassen, og gjerne betydelig lavere enn det. Denne er 162 769 kr for inntektsåret 2015, og stipendet kuttes med 5% av overstigende beløp (brutto) per måned. La meg ta et kjapt eksempel:

 

Du har en timelønn på 200 kr, og jobber 1000 timer i løpet av et år, for en total brutto årslånn på 200 000. Dette er 200 000 - 162 769 = 37 231 over inntektsgrensen.

 

5% av dette er ca 1862 kr, som er det stipendet ditt vil bli redusert med hver måned i inntektsåret der du ligger over grensen. Maksimalt stipend du kan få er i snitt 1957 per mnd (per vår 2015). Dvs. du sitter igjen med i underkant av en hundrings i stipend hver måned, istedenfor nærmere 2000 skattefrie kroner.

 

200 000 brutto inn årlig tilsvarer 33 572 kr i skatt, altså en netto årslønn på 166 428. I tillegg har du da stipendet, som vil utgjøre (1957-1862)*10 = 950 kr på et år, som også er ren inntekt. Da har du tjent 167 378 kroner det året etter skatt, eller i snitt ca 167kr per arbeidstime.

 

Jobber du isteden 600 timer med samme timelønn, for en brutto årslønn på 160 000, som er innenfor inntektsgrensen til lånekassen, vil skattetrekket ditt ligge på 24 136, altså en netto årslønn på 135 864. Du vil være innenfor inntektsgrensen til lånekassen, slik at den faktiske inntekten din etter skatt blir 135 864 + 10*(1957) = 155 434, eller ca. 259 kr per arbeidstime i snitt.

 

Eller sagt på en annen måte: jobber du 1000 timer på et år istedenfor 600 timer, forutsatt en timelønn på 200 brutto, vil gevinsten for de siste 400 timene være 167 378 - 155 434 = 11 944 kr. Det er såvidt under 30 kr per time.

 

Ta dette fra en som har hatt altfor mye fokus på jobb og altfor lite fokus på studier, og brukt nær dobbelt av normert tid på en bachelorgrad: ikke jobb mer enn du føler er nødvendig, fortrinnsvis mer i skoleferiene, og gjør deg heller ferdig med skolegangen så fort du makter. Penger kan du tjene senere.

 

edit: Og såfremt du kan: så lenge du har skattepliktig inntekt, spar i BSU! Denne bør være åpenbar, med mindre du allerede har brutt BSU for å kjøpe leilighet. :)

(Og om du ikke har gjort det foreløpig, så vent til du faktisk har fylt den opp).

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har hatt full utbetaling frå Lånekassen i fire år, samtidig som eg har hatt jobb. Får ikkje ei krone i stipend, men lån frå Lånekassen er billige. No er ikkje bustadlån spesielt dyrt i dag med den låge renta, men den ligg litt under banken og vil halde seg lågare dersom styringsrenta går opp.

 

Så lenge du har lån på eit eller anna kan det svare seg å ha delar eller heile lånet hos Lånekassen. Dersom du har inntekt til å dekke utgifter, kan du jo putte pengane frå lånekassen på BSU og høgrentekonto eller fond. Har du for mykje lån på slutten kan du alltids bruke dei pengane til å betale ned på bustadlånet.

 

Berre pass på at du ikkje kastar vekk pengane på tull og tøys, og sit igjen med 300 000 ekstra i lån på slutten av studiet. Når du har god inntekt frå før av kan du bruke denne sjansen til å gjere noko ut av kronene. Du startar ikkje nedbetalinga av lånet før sju månader etter du har avslutta studiet.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...