Gå til innhold

[Løst] F[r ikke norsk tastatur


Anbefalte innlegg

Alledere i overskriften s[ ser man hva som er mitt problem. Jeg bruker Ubuntu 14.04 LTS og f[r ikke norsk tastatur.

Jeg m[ skrive inn f;lgende kommando for [ f[ norske bokstaver>

sudo
setxkbmap no

Det har jeg nå gjort så da blir det norsk tastatur igjen. Problemet er at denne kommandoen må jeg skrive i terminalen etter hver ny oppstart. Det sies at det er en bugg og den har vart alt for lenge nå, så nå lurer jeg på om noen kjenner til en fix? Oppdateringer endrer ikke på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd "loadkeys no-latin1"

Det vil gi deg norske taster frem til du rebooter.

 

For og få det varig bør det være en innstilling for tastatur oppsett i system innstillinger

 

Liten guide her. Bare velg norsk bokmål istedenfor finsk :p

 

http://askubuntu.com/questions/363976/how-to-change-keyboard-layout-to-finnish-but-keep-language-in-english

 

Edit:

Glem innlegget mitt leste ikke første post, bare overskrift.

Kom også på at "loadkeys" kun fungere i terminal og ikke under X

Endret av Handl3vogn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar du ikke bare har skrudd på norsk tastatur, men også aktivert det (topplinjen).

Du satte meg på sporet og nå ser det ut til å funke. Jeg prøvde å veksle mellom English, Norwegian og Danish med musa, men det endra ikke på hva som står i topplinja. Det bare fortsatte å vise EN. Ingenting endra seg, men så prøvde jeg med shift+super+mellomrom og da endra det seg til NO og dermed fikk jeg norsk tastatur. supert, takk for hjelpa folkens.

Etter en restart:

åååååååååøøøøøææææææ slik det skal være.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

One thing: Samme skjedde på min lap hvor jeg må skrive setxkbmap etter hver restart for å få den layouten jeg ønsker å ha. Skal prøve løsningen i denne tråden.

 

setxkbmap - "set the keyboard using the X Keyboard Extension"

 

Uten å tukle med terminalen kan du enkelt fikse dette i System Settings.

 

  1. Åpne System Settings
  2. Åpne Text Entry
  3. Pass på at Norwegian står på toppen av lista
  4. Du kan eventuelt fjerne engelsk om du ikke pleier å bytte layouts
  5. Du kan fjerne ikonet fra topplinjen ved å hake vekk der det står "Show current input method in the menu bar"
  6. Valgfritt:
  7. Åpne Language Support i System Settings
  8. Her kan du få spørsmål om å installere ekstra pakker, det anbefales (norsk ordbok i LibreOffice osv.)
  9. Gå til fanen Regional Formats
  10. Velg "Norwegian Bokmål" i lista
  11. Klikk på "Apply System-Wide"

Hvis du har systemspråket ditt satt til norsk, vil jo språket i instruksjonen være annerledes, men du finner nok fram :-)

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...