Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hjelp til 4way-sli på Asus Rampage V Extreme, Socket-2011-3


Anbefalte innlegg

God aften, har dere noen stalltips til 4way-sli som ikke fungerer?

Jeg har dette hovedkortet :

https://www.komplett.no/asus-rampage-v-extreme-socket-2011-3/822913

 

og disse skjermkortene x4

https://www.komplett.no/evga-geforce-gtx-980-4gb/826142

 

Jeg hadde asus ws 2011-3-hovedkort , da fungerte 4way-sli utmerket.

Byttet hovedkort og ett kort kjører bra, to kort kjører SLI bra.

Med 3 kort og en 3way-sli-bru så kjører det bra.

Med 4 kort og en 4way-sli-bru så blir bare 2 kort grønne for sli i nvidiakontrollpanelet, mens når jeg trykker lagre så blinker skjermen et par ganger og vips så har jeg satt 3 kort i sli.

 

Kort nr 4 vil ikke i sli.

Nå skal det sies at hovedkortet reklamerer med 4way-sli og støtter 16x-8x-8x-8x, men i gpu-z ser jeg kortene stå i 16x-8x-8x-4x

 

Jeg har testet følgende :

  • Oppdatert bios
  • Byttet til annen 4way-sli-bru
  • Satt sli-bruen begge veger
  • Flyttet rundt på kortene
  • Oppdatert driveren til gpu
  • Oppdatert chipset-drivere.

 

Cpu er 40lanes 5960x og OS er windows 8.1

PSU corsair 1500ax-

 

Takker for stalltips :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei

2x SSD på sata og en 4TB-disk på sata.

 

Kanskje det er psu som tuller, legger merke til at vifta støyer veldig nå, mer en gpuene.

Den burde være 10db på den loaden den har nå, 800ish watt.

 

Kjøpte en ny lik i dag , får den vel kanskje på tirsdag, får feilsøke med ny bare for å være sikker.

Lenke til kommentar

Ja det nederste ( 8x fysisk også / halvt loddet spor)

 

Har også i jalla-molex for ekstra spenning til pci-e-sporene som de anbefaler ved 4way-sli.

 

Ikke bare sier software x4, men det er det i praksis også.

Markert jobb er x4-sporet som tar lenger tid en de andre.

 

post-64596-0-26669900-1427063592_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Har ikke noe mer i pcen en beskrevet.

Det er ikke en gang plass til mer^^

 

Plan b blir å kjøpe en nytt hk igjen og kaste det gamle i pappressa.

 

Ser på overview siden til Asus at hovedkortet har dual S-ATA Express. De nederste seks S-ATA kontaktene er highlightet som det. Har du koplet til SSD på en av disse så kan det være at du bruker en PCIe lane der?

Lenke til kommentar

Bruker de 4 nederste her fra den øverste delen.

3 av de er det noe på.

 

Skal flytte om på kontakter for å se om det er noe jalla der.

så reinstall OS med tanke på at chipsetdrivere til WS-kortet fortsatt ligger på den.

så sette kun ett kort i det nederste sporet.

Fungerer ikke det kjøper jeg bare et nytt kort.

 

Får ikke gjort det før i morgen.

 

 

post-64596-0-61923000-1427065937_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

De er på on ja, prøvd å slå alle av og på også.

Folding trenger ikke sli, så der kjører alle kortene , så de er iallefall "på"

 

Få nappe ut alt av kabler for å sjekke, bare la øverste med os stå.

Tester samtidig stalltips jeg fikk med å disable m2 i bios om mulig

Lenke til kommentar

Mulig jeg driter meg nå i forhold til UEFI BIOS som jeg ikke har mye peiling på. Men i gamle dager hendte det at man måtte ta ut BIOS batteriet og la hovedkortet stå uten en liten stund for å tvinge settingene fra gammel BIOS versjon til å faktisk oppdateres. Altså om settingen for det siste x8 PCIe sporet står på M.2. i BIOS og du oppdaterer BIOS. Så kan default i nye BIOS være satt korrekt til Auto som den skal være i ditt tilfelle. Men endringen blir ikke faktisk utført uten en ny initialisering etter at hovedkortet har stått uten CMOS batteriet i en liten stund. Det er jo en long shot, men jeg begynner å gå tom for ideer. :)

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at om man tar å laster inn "optimized defaults" for BIOS og lagrer. Så burde 4-way SLI være plug and play. Har du lekt med PCIe Gen1/2/3 settingene som står i manualen på side 123? Det finnes ikke noen plass i BIOS der man kan tvinge de sorte x4 og x1 portene til "on" slik at en av de stjeler en lane?

 

Om alle skjermkortene kjører i x4 som eneste skjermkort i systemet i den nederste porten så lukter det jo misstenkelig av dårlig kontakt i den porten. Men..

 

Nei, jeg holder vel strengt tatt en finger på at det fikser seg med nyinstall av OS og drivere. Med feil drivere kan kanskje hele rekka med S-ATA porter være aktive..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Tester nå, bios-reset kan fikses på 1 sek, man utlader kondensatorene ved å trykke på powerknappen så viftene spinner en alv runde, samt kortslutter +- med skrutrekker i batterisocketen ( samme som å vente 10min)

 

Finner heler ikke 3 i pci i bios.

1,2 og auto..

Lenke til kommentar

Tester nå, bios-reset kan fikses på 1 sek, man utlader kondensatorene ved å trykke på powerknappen så viftene spinner en alv runde, samt kortslutter +- med skrutrekker i batterisocketen ( samme som å vente 10min)

Ja, det burde gjøre susen. Bare viktig å huske å skru av PSU først. :p

 

Finner heler ikke 3 i pci i bios.

1,2 og auto..

 

Asus er like elendige på manualen uansett hvor dyrt skjermkortet er ja. Det kan godt være en setting som har vært i en tidligere BIOS som er fjernet. Eller så kan de ha klippet og limt den seksjonen av manualen fra et annet hovedkort. Er ikke godt å si..

 

Men med mindre det er en plass i BIOS der det står at status for kort nummer 4 er x4 så har jeg fremdeles trua på at nyinnstallering av OS og riktige drivere kan gjøre susen. Om det virkelig hadde vært noe feil i standard oppsett til BIOS burde jo et google søk avdekke hundrevis av klager på dette, og alle 4-way SLI tester ville nok også nevnt det.

 

Regner med du holder på med nyinnstallering av OS nå? Hvis ikke tenkte jeg på om du ha tatt en runde med "onboard devices" i BIOS og skrudd av alt som kan skrus av? Tenker da også på S-ATA express's SRIS funksjon. Internt lydkort kan vel ikke gå på PCIe?

 

Edit: Ser det er folk som har trøbbel med GTX980 i 3xSLI også. La merke til bildet av bios i post #13. Der ser man jo i BIOS hvilken konfigurasjon kortene kjører i. Står det x8 på siste kortet ditt der, så er det jo nesten garantert et OS problem du sliter med.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...