Gå til innhold

Lære seg elektro - tips?


Werdna

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Eg har lenge hatt lyst å lære meg litt grunnleggende elekto. Eg er allerede ferdig utdannet innenfor helse, men har lyst å lære meg elektro da jeg er en praktisk type som liker å gjøre ting selv. Derfor tenker jeg det kan være greit å kunne de grunnleggende prinsippene innen elektro. Har tidligere hatt noe fysikk/kjemi.

Noen som har noen tips?

- Hvilke bøker bør jeg se på?
- Finner man noen kurs eller informasjon på nett som kan lære deg det man trenger?
- Finner man gratis informasjon noen plass?


Eg har lenge byttet enkle ting som gamle stikkontakter, brytere, baderomsvifter, koblet og loddet quadcopter, skjøyta TP-kabler, koblet diverse i bilen etc. Så hadde vært fint å kunnet mer på området :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tenker du å bruke kunnskapen til? Skal du lage elektroniske kretser, eller er det bygginstallasjoner du tenker på?

 

 

Du bør være klar over at det finnes lover for hva du kan og ikke kan gjøre selv når det kommer til elektriske installasjoner.

 

1. Det eg tenker å bruke kunnskapen til er mye det samme som tidligere: å være i stand til å bytte ut enkle ting selv, men samtidig vite litt mer om hva eg holder på med. Feks. Hvor mange elektriske aparat kan være på en dårlig kurs før det er farlig/sikringen ryker?

 

2. Eg er fullstendig klar over hva en kan gjøre selv og når man trenger en fagmann. Har flere kompiser som er elektrikere, tømrere og rørleggere. Det er fortsatt frustrerende å ikke ha en fjerneste anelse hva som kan være problemet når noe er galt med en installasjon hjemme (som eksempel). Eg liker å forstå selv hva en elektriker gjør når han legger varmekabler, en ny kurs og forskjellen på ulike brytere etc. (1P, 2P).

 

At eg har gjort ting selv som man i utgangspunktet trenger elektriker til. Joda. Eg tror fortsatt det er bedre at eg bytter den ødelagte og sprukne stikkontakten selv enn å ikke gjøre noe med den :wee:

Lenke til kommentar

Fant forresten en engelsk side som inneholder mye av det eg leter etter, iallefall nå i starten. Kjenner eg trengte en liten oppfriskning på det helt grunneleggende. Begynner å bli noen år siden skolen nå!

https://learn.sparkfun.com/tutorials/voltage-current-resistance-and-ohms-law

Her begynner en på det grunnleggende som er hvordan regne ut volt, ampere og motstand. For så å gå videre på AC/DC, hva en krets er, hva en bryter er etc....

Men fortsatt: Er det noen bøker/nettsider som anbefales ut over det som folk har nevnt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...