Gå til innhold

Nytt skjermkort - Bør jeg oppgradere resten?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en bygg-selv PC på komplett for ca 3 år siden, og det er på tide at den får en oppgradering. Her er mine specs:

 

Kabinett: Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower --- 230 x 480 x 496 mm

Power: Silver Power SP-S650 PSU --- 650W

Motherb: ASUS Sabertooth Z77 --- Socket-1155

CPU: Intel Core i7-2600K --- 3.4Ghz, quad-core

RAM: Corsair Vengance DDR3 1600MHz 8GB (2x4GB)

Graphics: Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX --- 822MHz, PCI-Express 2.0

 

Ut ifra pris og reviews på nett har jeg kommet fram til at jeg vil kjøpe denne:
MSI GTX 970 -> https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb/824861

Siden jeg ikke kan noe særlig på hardware fronten trenger jeg litt veiledning. Jeg går ut ifra at MSI 970 vil passe med hovedkortet, stemmer det? Jeg har heller ikke tatt noen mål for å sjekke om det får plass i kabinettet, da jeg ikke har det tilgjengelig for øyeblikket.

 

Men, MSI kortet støtter DirectX 12 når det kommer ut, og 4K video, så det jeg lurer på, er om resten av PCen min vil ha noen store begrensninger på kortet/spillingen? Hvor langt kan jeg regne med å komme med ett nytt kort og de samme komponentene jeg har nå? For om jeg trenger ny CPU, så må jeg også ha nytt hovedkort fordi Socket-1155 finnes ikke lenger.

 

Om jeg må oppgradere CPUen, synes jeg denne ser fin ut:
Intel Core i7-4790K -> https://www.komplett.no/intel-core-i7-4790k/817261
Det var den eneste Intel CPUen med 4.0GHz jeg fant.
Men hvilket hovedkort bør jeg kjøpe da? Ønsker ikke å bruke så mye penger på det, ser for meg max 1000kr++.

 

Noen anbefalinger på nettsider hvor man får kjøpt slike komponenter billigere?

Takk på forhånd!

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den prosessoren du har er meget god ennå. Ingen vits å bytte den. Men skjermkort kan med fordel byttes ja.

Jeg hadde planer om GTX 960, men etter å ha lest at 970 er latterlig mye bedre går jeg også for den snart.

Det du bør gjøre, som nevnt over her, er å overklokke systemet. Kjøp en Noctua-kjøler eller billigvarianten Cooler Master Hyper 212. Da er du på høyde med dagens budsjettprosessorer igjen.

Ingen vits å betale mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Takk for alle var ^^ Kjøper MSI GTX 970, samt en bedre cooler. Får gjøre litt research på CPU overklokking i mellomtiden.

Lurer også på om det er noe jeg bør tenke på når det kommer til software?
Er det bare å avinstallere de gamle driverene, og installere de nye etter at kortet er byttet ut, eller anbefaler dere en formatering av hele systemet?

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Takk for alle var ^^ Kjøper MSI GTX 970, samt en bedre cooler. Får gjøre litt research på CPU overklokking i mellomtiden.

Lurer også på om det er noe jeg bør tenke på når det kommer til software?

Er det bare å avinstallere de gamle driverene, og installere de nye etter at kortet er byttet ut, eller anbefaler dere en formatering av hele systemet?

 

Takk igjen!

Fikk du ikke med deg linken om det Asus kortet? Praktisk talt samme kort, med 500,- billigere om du er rask med å bestille fra netonnet (forutsett at di har fri frakt slik komplett har)

 

CPU kjøler så kan Noctua sine store tårn anbefales, eller en AIO "vannkjøling".

 

Vedrørende drivere, så kan du avinstallere di før du tar ut det gamle kortet, så er det ikke noe problem.

Endret av Rune_
Lenke til kommentar

 

Fikk du ikke med deg linken om det Asus kortet? Praktisk talt samme kort, med 500,- billigere om du er rask med å bestille fra netonnet (forutsett at di har fri frakt slik komplett har)

 

CPU kjøler så kan Noctua sine store tårn anbefales, eller en AIO "vannkjøling".

 

Vedrørende drivere, så kan du avinstallere di før du tar ut det gamle kortet, så er det ikke noe problem.

 

Oi, det gikk litt fort i svingene når jeg leste de siste innleggene. Kortet ser veldig greit ut, nesten like specs som MSI. Takk!

Bare å av/installere driver, takk.

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...