Gå til innhold

Trenger hjelp med min aksjekjøp.


Anbefalte innlegg

Jeg er ny på aksjemarked og prøver å lære meg faget. Jeg startet på nordnet.no da det virker som en oversiktlig og ryddig plass å starte på. Men jeg føler at uansett hva jeg kjøper av aksjer så viser alltid tallene mine rød. Jeg ønsker å lære av feilene mine, men vet ikke alltid hvor jeg gjør feil. Se på denne aksjen for eksempel.

 

CoreMedix kjøpte jeg for ca en uke siden.

2 ting jeg lurer på her. I konto oversikten min står det at jeg kjøpe aksjen for en kostpris på 20 Dollar. Problemet er at i følge statistikken, har aldri (de siste 5 årene) prisen per aksje kostet mer en 9 dollar på det høyeste? Hvordan greide jeg da å betale 20?

 

og for det andre, så har jeg en nedgang på 58,72% den siste uken, men grafen viser at aksjen har hatt en økning på 3,74% den samme uken. Hvordan henger det sammen

Jeg ønsker å lære hvor jeg gjør feil, eller om det er noe jeg har missforstått.

Setter stor pris på all hjelp.

askje.png

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Kjøper du aksje for 50kr og kurtasjen er på 50kr har du brukt 100kr på handelen og sitter igjen med aksjer verd 50kr. Altså en avkastning på -50%.

Lenke til kommentar

Kurtasjer blir gjerne betalt i prosent av transaksjonen, men med en minimumsgrense. F.eks. har Nordnet en minstekurtasje på 39 eller 95 kroner, litt avhengig av hvilken konto du har.

Men burde ikke statistikken av aksjene vise reell aksje verdi uten å ta til høyde for kurtasjen. Det blir jo etter mitt syn missvisende da det ser ut som aksje verdien har redusert med 58,72%, men så viser det seg at kurtasjen er det som trekker det hele ned. Jeg er som sagt i startfasen og kjøper typisk for 200kr - 500kr. Er det derfor jeg ser så mange røde tall fordi jeg starter med minus 95 kr, eller det er jeg betaler i kurtasje? Sånn er det hver gang jeg kjøper en aksje, så ser jeg neste morgen at aksjeverdien plutselig er nede på minus 20% - 50%

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Kurtasjer blir gjerne betalt i prosent av transaksjonen, men med en minimumsgrense. F.eks. har Nordnet en minstekurtasje på 39 eller 95 kroner, litt avhengig av hvilken konto du har.

Men burde ikke statistikken av aksjene vise reell aksje verdi uten å ta til høyde for kurtasjen. Det blir jo etter mitt syn misvisende da det ser ut som aksje verdien har redusert med 58,72%, men så viser det seg at kurtasjen er det som trekker det hele ned. Jeg er som sagt i startfasen og kjøper typisk for 200kr - 500kr. Er det derfor jeg ser så mange røde tall fordi jeg starter med minus 95 kr, eller hva det er jeg betaler i kurtasje?

 

 

Det burde ihvertfall stått forklart. Jeg stusset også lenge over dette, men la sammen 1+1 og fikk 2 etterhvert.

Lenke til kommentar

 

Kurtasjer blir gjerne betalt i prosent av transaksjonen, men med en minimumsgrense. F.eks. har Nordnet en minstekurtasje på 39 eller 95 kroner, litt avhengig av hvilken konto du har.

Men burde ikke statistikken av aksjene vise reell aksje verdi uten å ta til høyde for kurtasjen. Det blir jo etter mitt syn missvisende da det ser ut som aksje verdien har redusert med 58,72%, men så viser det seg at kurtasjen er det som trekker det hele ned. Jeg er som sagt i startfasen og kjøper typisk for 200kr - 500kr. Er det derfor jeg ser så mange røde tall fordi jeg starter med minus 95 kr, eller det er jeg betaler i kurtasje? Sånn er det hver gang jeg kjøper en aksje, så ser jeg neste morgen at aksjeverdien plutselig er nede på minus 20% - 50%

 

 

Nei, den reelle prisen du har betalt er inkludert kurtasje, så det er det som er "prisen" for aksjene dine.

 

Du må rett og slett handle for mye mye større summer om du skal ha håp om å tjene noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal handle for små beløp, så sørg i det minste for å bytte til kurtasjeklasse mini. Da koster det 39 kr pr handel i Norge, i stedet for 95.

 

Kurtasjen regnes for øvrig inn i prisen på aksjene du har kjøpt når skatten din skal regnes ut. Så nei, avkastning inkludert kurtasjekostnad vil være det eneste du får se.

Lenke til kommentar

Hvis du skal handle for små beløp, så sørg i det minste for å bytte til kurtasjeklasse mini. Da koster det 39 kr pr handel i Norge, i stedet for 95.

 

Kurtasjen regnes for øvrig inn i prisen på aksjene du har kjøpt når skatten din skal regnes ut. Så nei, avkastning inkludert kurtasjekostnad vil være det eneste du får se.

Takk for tipset. Forresten så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være en innstilling. Det er samme som å spørre om man vil kjøpe Tv'en til 1000 kr eller 100kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...