Gå til innhold

DAGENS DINGS: «Survival kit» til mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi det er noe jævla drit å måtte slå av, kneppe fra hverandre, ta ut batteri, sette inn batteri, kneppe samnen, slå på, vente på boot og taste pinkode på telefonen bare fot å få fylle ner juice på den. Been there, done that, foretrekker power bank åtte dager i uka.

Og så vente 30 min før den blir ladet opp fremfor å få den ladet opp umiddelbart og hele prosessen unnagjort på sekunder?

 

Argumentet ditt om at det tar for mye tid kjøper jeg ikke, ta inn og ut et batteri tar vel opptil 10 sekunder, samt at en batteri tar langt mindre plass enn en nødlader, null kabler osv. :)

Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke vente et sekund på at det skal lades opp igjen. Sitter du i en samtale, kan du bare plugge inn og fortsette uten avbrudd, i stedet for å avslutte samtalen, bytte batteri og ringe opp igjen.

 

For øvrig tar bare det å vente på at telefonen skal starte igjen etter at du har byttet batteri mye mer enn 10 sekunder.

Lenke til kommentar

Går rundt og snakke i telefonen med en nødlader hengende er ikke spesielt behagelig, samt at går telefonen tom for strøm kommer den mye raskere i gang igjen om man bytter batteriet fremfor å lade det opp igjen.

 

Men neida, skal være enig i at nødladere har sine fordeler, har selv flere jeg har med meg når jeg er ute og reiser blant annet, men til daglig syntes jeg de tar for mye plass og ha med seg i lomma i forhold til et lite batteri.

Lenke til kommentar

Elgen, for n-te gang: du trenger stikkontakta (minst) like ofte med reservebatterier, det er ingen forskjell, de lades ikke magisk opp ut av tynne lufta de heller.

Her misforstår du meg totalt

hvis du leser alle innleggene mine så burde du forstå at det dreier seg om å utnytte alle batteriene best mulig

 

1 man ladder opp alle batteriene ( inkluder reserve batteriet , powerbank ) så snar man har mulighten til det

2 man bruker powerbank kun når man ikke har tilgang til normal ladding

 

Å slå av ,åpne , bytte batteri , lukke igjen og slå på telefonen skal normal ikke lange tiden .

å ladde telefonen val nok ta en times tid eller mere

 

Bytter man til et oppladet batteri så er man hverken avhengig av stikkontakten ,eller en ekstra dings som overfører strøm til mobilen

problemet er også at mange telefonier , som brukes aktivt går tom for strøm etter 4-5 timer

er man en person som er mye ute og reiser ( typisk selgere ) så er man også avhengig av ekstra strøm før dagen er omme

 

Så får man selv vurdere om det er verd med ekstra vekt på på telefonen de siste timen av dagen

 

Det gjør ikke saken bedre å mange har flere dingser med seg som trenger ny opplading før dagen er omme

 

 

så hvor mye ekstra vekt skal man ta med seg for å få nokk strøm til å dekke behovet ?

 

et ekstra batteri eller to som man setter inn i mobilen vil altid være mer effektivt en opplad-bar boks som ladder mobilen , pc , nettbrett o.s.v

Lenke til kommentar

jeg drar heller på én power bank som kan lade telefonen flere ganger en en bunke reservebatterier. For meg er avbruddet ved å måtte slå av telefonen for å bytte batteri en større ulempe enn enn å ev ha en ledning til telefonen mens den lades.

 

Enten du bytter batteri eller bruker en batteripakke må du lade opp igjen det tomme batteriet når du har tilgang på strøm igjen. Det er ingen som helst forskjell. Har du tilgang på strøm, enten det er 220 eller 12v, bruker du selvsagt en vanlig lader, og jeg vet ikke om en eneste selger som ikke har minst lader til telefonen i bilen, de har gjerne også laptoplader der. Ellers har alltid regel nr en (enten man bruker reservebatteri eller ekstern pakke) vært å lade når man har strøm tilgjengelig for å slippe å bruke av reservestrømmen.

 

Vektforskkellen på et reservebatteri og en power bank med kapasitet til å fullade telefonen en gang er neglisjerbar, dessuten kan man da lade andre enheter enn den telefonen reservebattetiet passer om nødvendig. Bytter du telefon kan du fortsatt bruke samme power bank mens du må investere i en ny bunke reservebatterier til den nye telefonen.

 

Om det går energi tapt i ladeprossesene er meg revnende likegyldkg så lenge jeg har den kapasiteten jeg trenger tilgjengelig når jeg trenger der. Hvis jeg står og filmer noe vil jeg kunne plugge reservestrømnen rett inn uten å måtte avbryte filmingen, ikke gå glipp av halve moroa fordi jeg må bytte batteri. Står jeg og henger etter en arm på bussen er det siste jeg vil å måtte sjonglere telefon, deksel og to batterier med en hånd hvis jeg trenger strøm.

Lenke til kommentar

Du vektleger at du har mer frihet hvis du slipper å slå av telefonen når batteriet er nesten tomt ?

For all del det er dit valg

 

Det betyr ikke at produsenten skal ta deg på ordet for så lage telefoner der man ikke kan bytte batteri ( slik Apple og enkelte andre produsenter gjør )

man må kunne få velge selv

 

Når du også påstår at et slikt reservebatteri ( som denne powerbanken er ) også vil fungere på nye telefoner så er det ikke noen selvfølge

Da må du skaffe deg en med USB c kontakten

Lenke til kommentar

Jeg har valgt selv, for meg gir ikke utbyttbart batteri noen fordeler. Allerede da jeg hadde HTC Sensation, sannsynligvis en av telefonene med dårligst batteikkapasitet i nyere tid oppdaget jeg at Å bytte batteri var noe jeg ikke var interessert i å holde på med. Jeg byttet fra originalbatteri til batteriet fra Sensation XE, til Ankerbatteri på 1800mAh, og brukte de andre som reserve en periode. Etter at jeg skaffet meg power bank ble de liggende i skuffen, og da jeg byttet telefon var det bare å avskrive dem fullstendig. Det eksterne batteriet har jeg imidlertid ennå.

 

Ingen av modellene som er annonsert hittil i år kommer med usb-c. Med mindre de endrer ladespenning, noe som er lite sannsynlig på enheter med vatterispenning på 3,8v, må jeg i verste fall kjøpe en kabel.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...