Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subwoofer, mulig å plassere i f.eks bagasjerommet?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg vil begynne med å si at jeg beklager om dette blir feil plass på forumet(prøvde så godt jeg kunne). Nå har det seg sånn at jeg blir 18 i sommer, og jeg tenkte jeg skulle kjøpe en sub for å få litt bass i anlegget i bilen (skoda octavia). Nå er spørsmålet, kan jeg finne en sub som jeg kan ha feks i bagasjerommet, istedet for å begynne å fikle med å installere den i dashbordet?
(Er ikke bilekspert heller, men om dere trenger mer informasjon, bare spør!) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehmm.

Det er helt vanlig å ha subben i bagasjerommet og ikke i dashbordet.

Kan faktisk ikke huske å ha sett noen installere subber i dashboardet i vanlige biler, de tar tross alt MYE plass.

 

Typisk subwoofer i bil:

post-279559-0-59370600-1344099505.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Heisann, jeg vil begynne med å si at jeg beklager om dette blir feil plass på forumet(prøvde så godt jeg kunne). Nå har det seg sånn at jeg blir 18 i sommer, og jeg tenkte jeg skulle kjøpe en sub for å få litt bass i anlegget i bilen (skoda octavia). Nå er spørsmålet, kan jeg finne en sub som jeg kan ha feks i bagasjerommet, istedet for å begynne å fikle med å installere den i dashbordet?

(Er ikke bilekspert heller, men om dere trenger mer informasjon, bare spør!) :)

 

Det de fleste gjør er å plassere en subwoofer i bagasjerom. Så trekker de en strømledning fra bilbatteriet til subwoofer eller eventuelt forsterkeren hvis de har en passiv subwoofer.

Så trenger du en ledning fra hovedenheten/cdspilleren til subwooferen for å overføre lydsignaler.

 

Du vil også trenge jordingsledning, sikring på strømledningen og system remote ledning fra headunit til sub/forsterker slik at den slår seg av og på sammen med resten av bilen.

Du vil også trenge en kondensator til subben, slik at den får nok guffe på basslagene. Uten kondensator blir ikke bare lyden dårligere, men spenningsfallene har jeg mistanke om at kan slite ut enkelte komponenter i bilen raskere.

 

Skal du ha mye guffe bør du bytte ut kabel mellom batteri og karosseri, mellom motor og karosseri og fra dynamo til batteriet. Eventuelt bytte ut dynamo til en som kan levere mer strøm.

Lenke til kommentar

Finnes jo små aktive subwoofere på størrelsen med en fotball og da, @aklla, ofte plassert under ved reservedekket eller under en stol o.l.

 

Ikke at disse har noe særlig effekt, da.

Trenger ikke så mye effekt om det er lite volum som skal fylles :)

Men, joda, man får mange forskjellige typer, men ingen av de monteres i dashboardet, selv en liten fotball er MYE plass når det skal monteres i dashboardet. Uansett er det oftest de som vil ha litt mer lyd, men samtidig plass til barnevogn og hundebur som har disse i reservedekket eller under stolen, ikke 18-åringer...

Ingenting av det jeg skrev indikerte at det ikke finnes andre løsninger enn det bildet jeg la ut, eller?

For all del, man kan montere i dashboardet, bare fantasien setter grenser, men det er fortsatt mest vanlig å ha en kasse baki bilen selv om det er flust av alternativer...

Lenke til kommentar

Jeg bare påpekte at det finnes mindre løsninger som under setet også, siden du sa at subwoofere tar MYE plass :)

Når man snakker å montere i dasboardet vil jeg påstå at selv de minste aktive tar MYE plass i dashboardet, det er tross alt gjerne mer enn fullt nok fra før der...
Lenke til kommentar

Ja har dere noen anbefalinger til hva som kunne vært bra, vil kanskje ikke bruke mer enn 5000 om det er mulig ;)

Da kommer vi til problemene Poopadoop var borti, hvor stort, hvor kraftig?

Antar du vil ha kraftigst mulig?

Har du f.eks forsterker eller kasse fra før?

 

ingen grunn til å beklage, Poopadoop.

Lenke til kommentar

Ja har dere noen anbefalinger til hva som kunne vært bra, vil kanskje ikke bruke mer enn 5000 om det er mulig ;)

 

Kjøp brukt, prøv utstyret i bilen og se om du liker bilen.

 

Det er rommet høytalerene er i som har mest betydning, en bil er veldig dårlige forhold for god lyd.

Komponenter kan låte veldig bra i en bil og forferdelig i en annen bil.

 

Du kan fint bruke tusenvis av kroner og faktisk gjøre lyden verre enn den var i utgangspunktet.

 

Et stereo-komponentsett fremme og en subwoofer bak kommer du langt med. Prøv å kjøp mest mulig brukt, og test det før du gjennomfører kjøp.

Lenke til kommentar

Til ditt bruk, så vil jeg tro det holder lenge med en god aktiv sub. Disse har innebygget forsterker, og som oftest høynivåinnganger slik at du kan koble den inn på høyttalerene baki feks. Spilleren din har mest sannsynlig ikke linjeutganger, så da blir løsningen med høynivå veldig enkel. En annen ting er at suben bør passe til resten av anlegget. Det er ikke så kult med en sub som spiller så du drukner i bass og omtrent ikke hører resten av lyden fra musikken.

Denne er veldig bra: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6766&katid=31&id=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...