Gå til innhold

[Løst] 42" monitor til spill?


Anbefalte innlegg

Tenker på å få meg en større skjerm til spill (hovedsaklig GTA) og filmbruk. Jeg ser at prisene på LCD monitorer i denne størrelsesklassen er en del dyrere enn tilsvarende tvskjermer. Men de er det lisens på! :)

Vet det går an å plombere tv, men jeg er ikke så begeistret for å gjøre dette på en ny tv, da garantien vel ryker i samme slengen. I tillegg er jeg litt mot prinsippet om å betale for å slippe å betale, jeg syns det er ganske hårreisende egentlig.

Men, det jeg lurer på, er rimelige LCD/LED skjermer til 5-6000 ok til spill og film? Eller må man spytte i mer?

Av det jeg leser om slike skjermer, er de ment brukt til visning av flyavganger, statisk reklame mm, og der er det vel ikke så nøye om oppfriskningshastighet er ræva. Men på film/spill begynner det å bety endel. Men det kan vel også være at panelene i monitorer og tver på samme størrelse er helt like, men at tunerdelen er lagt til på tv modellen?

Synspunkter?

 

 

NB! Jeg har allerede en vanlig "kontorskjerm", så denne store skjermen vil bli brukt nesten utelukkende til spill og film. Oppløsning over 1920x1080 er egentlig ikke så nødvendig. 4K er for de som har god råd. :)

Endret av reidarbippe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde tidligere en 32" LG Public Display-monitor. Denne var faktisk overraskende bra. Mye bedre enn mange TV-er og monitorer. Mange av de er jo beregnet som reklameplakater for butikker og lignende og er avhengig av god bildegjengivelse, korrekte farger, høy lysstyrke, vid innsynsvinkel etc. F.eks: En gullsmedforretning som selger dyre smykker, klokker etc. vil jo ha produktene framvist på best mulig måte.

 

Og som en notis; Ved plombering mister du sansynligvis garanti men reklamasjonsretten beholder du. Hvis TV ryker så må selger kunne bevise at feilen skyldes plomberingen. Jeg har selv fått reparert en plombert TV helt gratis på reklamasjonsretten.

 

Edit: Men den LG-skjermen kosta det hvite ut av øyet!

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere en 32" LG Public Display-monitor. Denne var faktisk overraskende bra. Mye bedre enn mange TV-er og monitorer. Mange av de er jo beregnet som reklameplakater for butikker og lignende og er avhengig av god bildegjengivelse, korrekte farger, høy lysstyrke, vid innsynsvinkel etc. F.eks: En gullsmedforretning som selger dyre smykker, klokker etc. vil jo ha produktene framvist på best mulig måte.

Godt poeng. Men hva med skjermer til bare 5-6 lapper?

 

Og som en notis; Ved plombering mister du sansynligvis garanti men reklamasjonsretten beholder du. Hvis TV ryker så må selger kunne bevise at feilen skyldes plomberingen. Jeg har selv fått reparert en plombert TV helt gratis på reklamasjonsretten.

Den er vel grei, men da må man vel få utført plomberingen på et garantiverksted (et verksted som tar seg av garantireparasjoner)?

 

Edit: Men den LG-skjermen kosta det hvite ut av øyet!

Mer enn 5-6k går jeg ut i fra? :)

Lenke til kommentar

Jeg gav 10.500,- for en 32" 720P skjerm. På den tiden fikk man 1080P 32" TV for rundt 6000,- men de var på langt nær like gode.

 

Plomberingen må foretas på et godkjent verksted. Du får da et bevis som du må ta kopi av og sende NRK. Ved evt. reklamasjon må du garantert fremvise kvittering for plomberingen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg gav 10.500,- for en 32" 720P skjerm. På den tiden fikk man 1080P 32" TV for rundt 6000,- men de var på langt nær like gode.

Au! Litt utenfor mitt budsjett. Men prisen er vel litt snillere i dag? Tipper det var en i denne klassen du hadde?

 

De rimeligste av 42" monitorene på prisjakt er også LG (om jeg sorterer på IPS paneler). IPS er kanskje ikke så egnet til film? Om man ikke sorterer på paneltype begynner prisene nede på ~4000, og da begynner forskjellen ned til rene tvskjermer å krympe.

 

Plomberingen må foretas på et godkjent verksted. Du får da et bevis som du må ta kopi av og sende NRK. Ved evt. reklamasjon må du garantert fremvise kvittering for plomberingen.

Ok. Hm.. har nrk en liste over verksteder de går god for, eller kan jeg bare levere det inn til et verksted som sier de tar plomberinger? Kjenner jeg nrk rett setter de seg på bakbeina for det minste avvik fra sine egne irrasjonelle regler.

 

Jeg er veldig i tvil om hva eg burde gjøre. En tv gir mer skjermflate pr kr, men gir meg lisensbekymringer og fysiske inngrep i en flunk ny tv. En monitor gir meg ingen av sistnevnte, men en del usikkerhet om kvaliteten på bildet. Det er vel heller få radio/tv forhandlere som har store monitorer utstilt i butikken som jeg kan få titte på. Men de har flust av lisens-skjermer.

 

Jeg liker ikke at nrk dikterer meg til å brenne bort garantimulighetene mine. :nei:

Lenke til kommentar

IPS er helt OK til film. En ting å merke seg er at spesifikasjonene på PD-monitorer ofte er oppgitt mer realistisk i stedet for rene løgner som på mange TV-er. Min hadde en oppgitt responstid på 16ms (8ms GtG) men var alikevel bedre enn andre skjermer med en brøkdel av responstiden. Kontrastforholdet var usle 1200:1 men jeg måtte opp på plasma for å få noe betydelig bedre.

Lenke til kommentar

IPS er helt OK til film. En ting å merke seg er at spesifikasjonene på PD-monitorer ofte er oppgitt mer realistisk i stedet for rene løgner som på mange TV-er. Min hadde en oppgitt responstid på 16ms (8ms GtG) men var alikevel bedre enn andre skjermer med en brøkdel av responstiden. Kontrastforholdet var usle 1200:1 men jeg måtte opp på plasma for å få noe betydelig bedre.

 

Ok. Jeg lurer litt på denne. En av de rimeligste LG skjermene. Oppgitt til 8ms. Det er vel 16ms egentlig da? Kontrastforholdet er ikke så veldig viktig for meg vil jeg tro, om jeg demper belysningen i stua (tenker på til filmbruk).

Lenke til kommentar

Alltid mye stuk rundt dette med nrk lisens, men bare gjør som de fleste andre her i Norge, sett tvn i navnet på noen som allerede betaler lisens ;)

 

Jeg vil at dette skal være legit. Det er alltids fare for at en kontrollør kikker inn vinduet. Jeg har en våt drøm om å invitere en kontrollør inn, med nrk nett-tv dundrende over skjermen, og samtidig opplyse om at han ikke kommer til å få et rødt øre. ;)

Lenke til kommentar

Spytt i litt mer og få en skikkelig skjerm, med oppløsning som gjør at den faktisk også fungerer som skjerm. Denne er fin: https://www.komplett.no/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/82790840" 4k, og så små piksler at du kan bruke den på normal "skjerm-avstand." - noe som i lengden er direkte ubehagelig med en vanlig 42" 1080p tv.

 

Selv venter jeg utålmodig på en 21:9 Dell 34". God spillskjerm (iallefall på pc i spill som støtter ekstra bred skjerm) - og helt perfekt til bred film.

Lenke til kommentar

Spytt i litt mer og få en skikkelig skjerm, med oppløsning som gjør at den faktisk også fungerer som skjerm. Denne er fin: https://www.komplett.no/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/82790840" 4k, og så små piksler at du kan bruke den på normal "skjerm-avstand." - noe som i lengden er direkte ubehagelig med en vanlig 42" 1080p tv.

 

Selv venter jeg utålmodig på en 21:9 Dell 34". God spillskjerm (iallefall på pc i spill som støtter ekstra bred skjerm) - og helt perfekt til bred film.

 

Glemte å nevnte det i startinnlegget at jeg allerede har en brukande "kontorskjerm" som jeg bruker til generell windowsbruk. Men til spill og film betyr størrelse mer enn pixsler (ihvertfall for meg). Savner den 47" jeg hadde på lån en stund. :(

 

Men takk for tips! Prisen var heller ikke værst til den oppløsningen.

Lenke til kommentar

Mener at Sony har/hadde et par TVer som var fantastiske til gaming.

Usikker på om disse ble solgt i Norge noengang, eller om de er mulig å oppdrive lengre.

 

Google litt rundt, husker bare det var Sony 40/42".

 

Sony Bravia KDL?

 

Fant en liste her over "input lag" på diverse modeller.

Lenke til kommentar

Det er i grunn litt merkelig det ikke finnes større utvalg av TV-er uten mottaker. Er tross alt mer og mer normalt å skaffe innhold på andre måter...

 

Tja.. det har vel noe med at bruksområdet til store skjermer tradisjonelt har vært til tvbruk? Men jeg er enig i at det burde skje en endring etterhvert som stadig mer innhold legges inn på nett. Det største problemer syns jeg, er at den fysiske muligheten til å se på ikke-tv skjermer er så begrenset. Vanlige tvskjermer snubler man over i nesten hvilken som helst butikk.

Lenke til kommentar

Angående plombering, er det mulig å hoppe fullstendig bukk over lisenskravet? Si jeg kjøper en tv, i butikk. De inn rapporterer til nrk, slik de skal gjøre. Rett etter kjøpet tar jeg med meg tven til nærmeste verksted som kan plombere tven, de setter den på lageret sitt, til de får tid til å utføre plomberingen. Imellomtiden går det litt tid, i denne tiden er jeg offisielt tv-eier og lisenspliktig. Etter kanskje 3-4 dager, har verkstedet plombert tvn og sendt rapport til nrk om at denne tven nå er en pcmonitor.

Kan nrk likevel kreve meg for et halvt år lisens, selv om tvn i "lisenstiden" sto på verkstedet?

 

 

Edit: Det er vel kanskje jeg som må sende melding til nrk om plomberingen ser jeg nå. Men da må jeg vel regne med postgang? For dette bør vel sendes i brev? (Rekommandert for sikkerhet skyld?) Jeg har en stygg følelse om at jeg blir avkrevd lisens i mellomtiden, men jeg tar kanskje feil. Er det noe med erfaringer på dette?

Endret av reidarbippe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Saken løst!

 

Hang meg på posten til matta1985, og gikk for samme skjerm som han.

 

Inkludert plombering kom hele sullamitten på ca 5000nkr. Grei pris for en 48" monitor fant jeg ut.

 

Har ikke testet på film enda (forslag til en god software bluray spiller til windows 7 mottas med takk), men så langt er jeg godt fornøyd, funker bra i GTA:SA. Skarpt, klart, god innsynsvinkel, bra farger, og jeg kan ikke si jeg merker noe lag på noe vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...