Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

jeg har blit anmeldt av filmindustien ?


Anbefalte innlegg

Et lite apropos er jo admins/moderatorers fullstendige fravær i denne debatten.

 

De er et meget samstemt hylekor når noen spør om hvordan man skal ta en backup av en CD, og skjuler seg bak "oppfordring til piratvirksomhet".

 

I denne tråden er det oppfordret til å laste ned South Park, og de er varslet. Men kommenterer de det? Nei. Det understreker bare at disse som kaller seg moderatorer er ufattelig inkonsekvente, og dømmer etter lyst.

 

Jaja:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=16262&hl=

Nå får du virkelig gi deg.. Selv om alle innlegg ikke holder samme standard er dette en saklig debatt om et omstridt tema.

Å stenge hele tråden fordi noen var så uheldig å skrive "last ned nyeste southpark" er bare for tåpelig!

 

:grumpy:

Hvorfor det? Det er jo et brudd på de velformulerte retningslinjene som følges slavisk ellers.

 

En slik oppfordring til å laste ned ulovlige kopier av filmer er et klart brudd, så hvorfor skal ikke denne tråden behandles på samme måte, uavhengig av hvor seriøs den er? Hva er hensikten med reglementet da?

Men svarte da, det er jo den ene posten som "oppfordrer" til kopiering, ikke tråden!

Forøvrig innrømmes det i tråden du selv (?) viser til at formuleringen i reglene burde gjøres om. Det er tross alt nok å skrive "den filmen var jo bare så bra!" for at det skal kunne tolkes som "noe som leder til kopiering"..

Moderators her er heldigvis ikke like blinde som enkelte andre instanser og klarer å vurdere hvert tilfelle for seg.

Man stenger ikke en hel konsert fordi èn person ble tatt med ulovlige stoffer på seg.

"men for svarte da"...

 

Tråder blir stengt på grunn av enkeltposter, som de bør.

 

Og om "stoff og konserter"; bør moderatorer da stenge tråder, fordi 1 person kan benytte infoen til piratvirksomhet? Vi er ikke uenige, men vi ser det fra to forskjellige vinkler :) Hele forumet bør således stenges, da all informasjon på en eller anne måte kan benyttes i strid med norsk lov.

 

Jeg synes det er latterlig at de stenger tråder med de syltynne begrunnelsene sine, og lar andre tråder gå helt upåaktet hen, selvom de kanskje er enda mer åpenbart myntet på piratvirksomhet. Tråder stenges med _en_ linje som henvisning til paragraf, som åpenbart tolkes forskjellig fra time til time.

 

Som angitte tråd belyser, jeg savner likhet for loven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et lite apropos er jo admins/moderatorers fullstendige fravær i denne debatten.

 

De er et meget samstemt hylekor når noen spør om hvordan man skal ta en backup av en CD, og skjuler seg bak "oppfordring til piratvirksomhet".

 

I denne tråden er det oppfordret til å laste ned South Park, og de er varslet. Men kommenterer de det? Nei. Det understreker bare at disse som kaller seg moderatorer er ufattelig inkonsekvente, og dømmer etter lyst.

 

Jaja:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=16262&hl=

Nå får du virkelig gi deg.. Selv om alle innlegg ikke holder samme standard er dette en saklig debatt om et omstridt tema.

Å stenge hele tråden fordi noen var så uheldig å skrive "last ned nyeste southpark" er bare for tåpelig!

 

:grumpy:

Hvorfor det? Det er jo et brudd på de velformulerte retningslinjene som følges slavisk ellers.

 

En slik oppfordring til å laste ned ulovlige kopier av filmer er et klart brudd, så hvorfor skal ikke denne tråden behandles på samme måte, uavhengig av hvor seriøs den er? Hva er hensikten med reglementet da?

Såvidt jeg ser er ikke dette en tråd om oppfordring til å laste ned denne filmen, men mer et spørsmål om hva som skje og hvilke rettigheter han har.

 

Synes ikke denne trådne bryter rettningslinjene på noen måte jeg.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg selvsagt litt nøytral i saken her, fordi det er helt klart et brudd på ikke bare en men flere lover å laste ned matriale som nevnt i denne tråden, og ikke minst dele det med "verden". Når det er sagt så vil jeg kommentere en dokumentar jeg såg om dette med fildeling.

 

Det var en del av 60minutes, kalt Piracy on the internet. Denne viser hvordan de forskjellige fildelingsprogrammene fungerer, deriblant Kazaa og Grokster. De tar også for seg ulike firmaer som jobber imot de som utvikler disse programmene, deriblant var tidligere utvikler/oppfinner av Grokster intervjuet.

 

At mannen var litt synisk i sine uttalelser er en grei sak. Han påpeker når han får spm om han ikke mener dette er ulovlig og oppfordrer brukere til å laste ned/dele ulovlig matriale, at han som utvikler av programmet har ingen intensjon av at slike "forretninger" er lovlig å dele. Men det er klart at de i 60 minutes, og de av firmaene som jobber imot piracy, er uvitende til en stor grad.

 

Kazaa og Grokster er små biter i et stort puslespill. Det gjelder både for musikk, filmer, spill, programvare og lignende. Når firmaer som nevnt i dokumentaren forklarer hvordan de distribuerer look-a-like filer av kjente filmer osv. for å "irritere" eller gjøre fildelingen "ubrukelig" (det man laster ned er ikke det man tror det er, ofte filmer med kun svart bilde med identisk størrelse som orginale filene osv.), må jeg le. Jeg kan se at dette kan bli et irritasjonsmoment for mange som skaffer seg ulovlige filer på denne måten, men allikavel så er det 60.000 brukere av feks. Kazaa, og det gjør det vanskelig å laste ned fake-filene selv om man leiter etter dem :)

 

 

For min del, om jeg kommer over en film eller et spill som har "falt inn på disken min" som jeg liker, så ender jeg opp med å kjøpe orginalen etter å ha prøvd spillet. Jeg tror flere tenker på samme måte. Da er ikke "piracy" bare negativt, men bra reklame.

Lenke til kommentar
"men for svarte da"...

 

Tråder blir stengt på grunn av enkeltposter, som de bør.

 

Og om "stoff og konserter"; bør moderatorer da stenge tråder, fordi 1 person kan benytte infoen til piratvirksomhet? Vi er ikke uenige, men vi ser det fra to forskjellige vinkler :) Hele forumet bør således stenges, da all informasjon på en eller anne måte kan benyttes i strid med norsk lov.

 

Jeg synes det er latterlig at de stenger tråder med de syltynne begrunnelsene sine, og lar andre tråder gå helt upåaktet hen, selvom de kanskje er enda mer åpenbart myntet på piratvirksomhet. Tråder stenges med _en_ linje som henvisning til paragraf, som åpenbart tolkes forskjellig fra time til time.

 

Som angitte tråd belyser, jeg savner likhet for loven.

Hum.. så du mener egentlig IKKE at denne tråden skal bli stengt?

Ok, da er vi jo enige da :)

Har også registrert at tråder blir stengt av tullete grunner enkelte ganger, men liker å tro at dette er enkelt-tilfeller.

Moderatorer burde helt klart ha muligheten til å redigere vekk ting som strider mot reglementet. Tross alt kan man fortsatt lese en stengt tråd, så det hjelper lite..

 

Forøvrig et utdrag fra reglementet/nettikette:

 

 

 

Hva omfatter "informasjon som kan lede til piratvirksomhet"?

Vi tillater ikke MP3er, piratkopiert programvare (warez), cracks, serie-koder og CD-keys. Dette omfatter direkte linking, linking til sider som inneholder dette og alternative måter å skaffe

 

seg slike ting på. Dette omfatter også diskusjoner rundt bruk av slikt materiale.

Det omfatter ikke diskusjoner angående piratkopiering, diskusjoner rundt hva som i følge norsk

 

Dette sier meg først og fremst at denne tråden i seg selv er fullstendig legitim, og jeg velger også å tolke den dithen at setningen "last ned denneKuleFilmen" heller ikke er et direkte brudd på reglementet.

 

Forøvrig mener jeg likevel at personen som denne gang skrev dette heller burde skrevet "anbefaler alle å se denneKuleFilmen", så blir det opp til den enkelte hvordan de skal få gjort det (selv om det vel egentlig kun er en eneste måte for oss i Norge å få tak i nye Southpark-episoder :grine: )

Lenke til kommentar

Jeg har VHS spiller ( med opptaksfunksjon ) og med denne har jeg tatt opp alle james bond som er sendt på tv3, men jeg har ikke kjøpt dem!! Senere i uka kommer rambo på tv, den skal jeg tvinge mamma til å ta opp for meg, for jeg er på jobb. Da deler vel vi kansje ulovlig vi og da? OK kansje ikke TCP/IP men HÅND_TIL_HÅND protokollen, hvis jeg da også legger igjen en krone på stuebordet for filmen da er det til og med betalt for det... Sist jeg hadde fest, fant jeg frem en pappeske med kasetter (fantes før CD) flere av disse var opptak fra radio, og sammenfatninger av forskjellige andre kasetter og LP`er(fantes før kasetter og CD`er). Jeg husker til og med at jeg samlet inn kasetter fra klassen etter en klassefest, for å kopiere opp MIN samlekassett til alle de andre.

 

Synd det er så få mennesker født før åtti-tallet her :(

 

Hele poenget mitt er... Når NRK kjøper retigheten til å sende rambo, så gir de meg muligheten til å ta opp denne filmen, denne muligheten har de fått av retighetshaverne, og jeg har muligheten til å kopiere denne til søstra mi, og mora mi, og onkelen min, og tanta til naboen til onkelen min. Også radio, don`t get me started....

 

Jeg har aldri hørt noen true med å saksøke noen som tar opp fra tv, eller kopiere dette videre, kopiere leide filmer, DVD, radio...... Er ikke fildeling på en måte en forlengelse av opptaksfunksjonen på VHS`en min? I steden for å be mamma ta opp rambo, kan jeg åpne DC++ sette på en download, kjøpe med cola hjem fra jobb og se filmen når jeg kommer hjem, da slipper jeg å ha et tårn med VHS`er liggende rundt...

 

Ville bare ha inn en nyanse til i denne diskusjonen. :) :) :)

Lenke til kommentar

vell kort å godt sagt, det er ulovlig å kopiere en hver form for lisensiert matriale.

 

sjønt som fyren sa ovenfor så vidt jeg vet så er det lov å ta opp fra nrk til en vhs kasett ? er dette rent fysisk lov ala det står i lovbøkene

 

eller er det bare mentalitet at kvaliteten blir så dårlig at ingen gidder å gjøre noe med det?

 

på den andre siden, alt som er verd å beholde/bruke er det også verd å kjøpe å betale for.

 

å til du som sa at det var bare å gi en vhs kasett til familie medlemer å nære nabo'r greit nok, men det er en stor forskjell å la en du kjenner godt få en hvsk kasset med innhold en å la fremmende få kopiere filmen.

 

husker jeg rett så var det en eller annen pirat gruppe som hadde en fin liten ting nederst, support the developers, if you like it enougth to use it, buy it.

 

bare se winzip å flere andre programer, 30 dagers gratis prøve version. før en må kjøpe det. den type programer har som regel også høyere kjøps tall hvis jeg husker en eller annen statistisk undersøkelse

 

tja star trek box settene som kommer neste år, kommer til å kjøpe dem. så eventuele ting som kan flyte rundt på nettet har god marketsføring på kvalitet ting.

 

 

men som jeg har sagt før, tyveri dem tar noe fysisk eller bare kopierer det så er det forsatt ulovlig med mindre det er er tillat som med noen sanger/ noen shareware programer osv. hverken jeg eller andre hadde vært happy, hvis noen tok en kopi av nøklene dine for at dem kunne bruke den, du beholdte jo orginalen??? alt dem gjorde var å ta en kopi.

 

aja bare mine 2 cents

 

 

MR_T

Lenke til kommentar
husker jeg rett så var det en eller annen pirat gruppe som hadde en fin liten ting nederst, support the developers, if you like it enougth to use it, buy it.

Fra en ikke ukjent gruppe..:

            SUPPORT THE COMPANIES THAT PRODUCE QUALITY SOFTWARE!

IF YOU ENJOYED THIS PRODUCT, BUY IT!  SOFTWARE AUTHORS DESERVE SUPPORT!!

Lenke til kommentar

ISP'ene mottar mengder av slike standardiserte e-poster daglig. Hvis de skulle tatt seg av det, ville det blitt et veldig kostbart merarbeid. Sålenge de ikke er nødt til å foreta seg noe før politiet ber om det, vil de neppe gjøre det. Det eneste de selv oppnår er å tape penger og ressurser. Og de gidder som regel ikke engang bruke energi på å gi beskjed til brukeren...

Lenke til kommentar

Mp3er og slikt ja. Noen av poengene mine har nok blitt tatt opp tidligere i denne tråden, men vel vel, her er mine tanker omkring dette.

 

Jeg har over lengre tid studert kamerater og kameraters kamerater, og kan komme med følgende verdensristende avsløringer:

 

Flere av de refererer til seg selv som tildels STORE musikkelskere, og at de ikke kan KLARE seg uten musikk. Derfor har de mange tusen mp3er. Som de har lastet ned tilnærmet gratis (med tanke på at linjen koster noen få kroner også).

 

En del av de samme folkene regner seg selv også som filmentusiaster, og som en naturlig følge av det har de lastet ned en veritabel RØYS av DivXer og XviDer, som de da kobler til TV ut og ser på.

 

Poenget her er at ja, det er noen som bruker mp3er og DivXer som forsmak på om de har lyst til å investere noe videre i dette, men jeg vil våge å påstå at disse er i mindretall.

 

Ta f.eks. en kamerat av meg, han kjøper en og annen film liksom, men det meste av filmene han har har han tatt ned ifra nettet. De filmene han velger å kjøpe er det som han enten 1. Har lyst å se, men ikke får ned fra nettet elelr 2. Er såpass store (LOTR osv) at man bare må ha de. Disse er det også veldig få av. De filmene han laster ned er de som virker det minste interessant, eller noen har anbefalt han, han har vel rundt regnet 50 ganger så mange DivXer som DVDer.

 

Den samme kameraten laster ned musikk i et bankende kjør, dette er av varierende interessegrad for han, men felles er at alle havner i playlisten som han lar kjøre i bakgrunnen mer eller mindre konstant. Han har ikke kjøpt en ny CD på flere år. Begge brødrene mine har det på samme måte, de laster ned musikk så det hyler etter, og den ene som har egen datamaskin, putter det i sin playlist, den andre putter det ut på mp3cd til å ha i bilen. For han MÅ jo ha musikk i bilen når han kjører (noe han gjør mye av) Ingen av disse har heller kjøpt nye musikkCDer på flere år. Det koster penger må vite.

 

Jeg for min del laster ned for å sjekke om det er noe, appelerer artisten til meg tar jeg og kjøper platen deres, appellerer det ikke så slettes hele greien. Jeg bruker og mp3er for å få fatt på musikk som har vært ute av produksjon for lenge til at jeg kan få det på plate. Jeg har rundt regnet 800 CDer og en 200 plater nå, og ennå er jeg bare 24 år.

 

Filmer kjøper jeg om de ser interessante ut, om de er laget av folk som har laget gode filmer før, om de omhandler interessante tema eller om de har med skuspillere som jeg dyrker. Jeg har kommet over mange diamanter på den måten, og siden jeg har en liten fetisj for dårlige filmer, så er det ikke noe problem heller om den DVDen jeg kjøpte på posten for 60 kroner, ikke holder verdensklasse.

 

Jeg er dog imot metodene RIAA bruker, og jeg gråter ikke for det om noen har piratkopiert det nye Britney albumet en uke før det kom i butikkene. Å nei så leit, da får hun ikke kjøpt seg det nyeste nye innen bilfronten.

 

RIAA kan komme og klage over at det er flere som laster ned platene nå enn før, men da bør de også ta hensyn til at det faktisk er mange flere mennesker nå enn før.

 

En kan fortelle seg selv at det gjør vel ingen forskjell om jeg laster ned den sangen? Noen andre kan jo kjøpe det istedet? Problemet er nå flere får samme moral.

 

Det er ikke Britney eller hennes likemennesker det går utover, men snarere de litt mer indie-betonte musikerne, som kanskje faktisk trenger dine 10 kroner for å kunne få litt mere fri fra jobben slik at de kan lage vidunderligere musikk. Det er tross alt ikke så mange penger for enkeltmennesket som det er for artisten når flere enkeltmennesker slår sine slanter sammen.

 

En annen ting, folk beklager seg over at det er så voldsomt DYRT med filmer og musikk- Når DVD først kom på markedet så var det ikke uvant for filmene å koste 300-400 kr. F.eks. Kjøpte jeg Snatch på sone 2 for 399 på platon. Men nå er det mye billigere og du får to gode filmer for 300 kr. gjerne mindre også om du bestiller fra Play.com eller lignende.

 

CDer er heller egentlig ikke så himla dyrt, faktisk om ser det iht. hva folk tjener nå for tiden, og sammenligner det med slik det var for 20 år siden så viser det seg at det var langt dyrere før sett i henhold til hvor mye folk tjente.

Lenke til kommentar
Jeg er dog imot metodene RIAA bruker, og jeg gråter ikke for det om noen har piratkopiert det nye Britney albumet en uke før det kom i butikkene. Å nei så leit, da får hun ikke kjøpt seg det nyeste nye innen bilfronten.

 

RIAA kan komme og klage over at det er flere som laster ned platene nå enn før, men da bør de også ta hensyn til at det faktisk er mange flere mennesker nå enn før.

 

En kan fortelle seg selv at det gjør vel ingen forskjell om jeg laster ned den sangen? Noen andre kan jo kjøpe det istedet? Problemet er nå flere får samme moral.

 

Det er ikke Britney eller hennes likemennesker det går utover, men snarere de litt mer indie-betonte musikerne, som kanskje faktisk trenger dine 10 kroner for å kunne få litt mere fri fra jobben slik at de kan lage vidunderligere musikk. Det er tross alt ikke så mange penger for enkeltmennesket som det er for artisten når flere enkeltmennesker slår sine slanter sammen.

 

Her er jeg redd du motsier deg selv litt. Du er som meg i mot piratkopiering hvis det det fører til at man ikke kjøper plater. Men så sier du at det ikke er så nøye med store og kommersielle artister som Britney Spears. Du vil ikke finansierer ny bil sier du. Vel, Britney har råd til nye bil uansett hva du gjør. Og jeg tviler vel egentlig sterkt at du er en som hører på Britney, eller kjøper albumet. ;)

 

Men det var nå ikke musikksmaken vi skulle prate om. Det var holdningene du deler med mange. For alt er liksom greit så lenge man støtter de små artistene, og gir f i de store. Feil og atter feil. Alt er ikke greit da. Som jeg allerede har sagt, disse små artistene er som regel signet under et av de store plateselskapene som BMG, Warner, Sony, EMI osv. Enten det, eller så tilhører de ofte mindre selskaper som er kjøpt opp av de store. (jeg sier ikke at det gjelder for alle, men for svært mange) Dette betyr at utgivelsene til mindre artister fianansieres av disse storselskapene. Og hvor får så disse storeselskapene pengene fra? Jo nettopp, de store kommersielle utgivelsene! Plateselskapene får faktisk 85% av pengene pr. solgte plate. Så selger de store artistene dårlig, blir det mindre penger til resten. Enkel logikk. Det fører så til at mindre nye artister signes, og en svært ugunstig situasjon oppstår for alle parter.

 

Utover dette er jeg helt enig med deg. Last gjerne ned musikk, men kjøp albumet hvis du liker det. Men litt av poenget er at dette gjelder for alle artister.

Lenke til kommentar
jeg har firstmile men det jeg lurte på om det fins noe prog som kan gjeme ip eller andre nedlastinger steder en dc+ som de gjemer ip for deg

Jeg kan ikke forstå hvorfor folk tror de kan gjemme IP'en sin..

Når du sender en forespørsel over Internett er ALLTID IP'en din en del av denne pakken. Dette er da så naturlig at man ikke burde kunne ta feil. Du skal jo ha svar, ikke sant? Hvor skal motpart sende svar om den ikke vet IP'en din?

 

Det eneste man kan gjøre for å beskytte IP'en sin på denne måten er å route all trafikk gjennom en eller annen tjeneste for anonym surfing, men slike støtter bare http så vidt jeg vet.

Som nevnt tidligere kan du ikke gjemme/skjule ip'en når du bruker den slags tjenester ( P2P ). Men det du kan gjøre er å gå gjennom en proxy og laste ned gjennom denne. Da blir ikke din ip synlig på den kilden du laster ned fra, kun proxyen som man benytter seg av. Husk også ved å bruke proxy, vil du ikke alltid få full speed ned eller opp, siden den er avhengig av linja på proxyen som blir benyttet.

 

Det er ikke alle programmer som kan bruke proxy, dermed må et program benyttes slik at programmet for støtte for dette.

 

Dermed kan du laste ned i ``skjulte``, men medfører en del ulemper som f.eks lavere fart. Dessuten har en del grupper satt opp lister med åpen proxy. Og disse har mange forskjellige nettverk sperret for. Et eks. er IRC.

Lenke til kommentar
Hele poenget mitt er... Når NRK kjøper retigheten til å sende rambo, så gir de meg muligheten til å ta opp denne filmen, denne muligheten har de fått av retighetshaverne, og jeg har muligheten til å kopiere denne til søstra mi, og mora mi, og onkelen min, og tanta til naboen til onkelen min. Også radio, don`t get me started....

 

Jeg har aldri hørt noen true med å saksøke noen som tar opp fra tv, eller kopiere dette videre, kopiere leide filmer, DVD, radio...... Er ikke fildeling på en måte en forlengelse av opptaksfunksjonen på VHS`en min? I steden for å be mamma ta opp rambo, kan jeg åpne DC++ sette på en download, kjøpe med cola hjem fra jobb og se filmen når jeg kommer hjem, da slipper jeg å ha et tårn med VHS`er liggende rundt...

 

Ville bare ha inn en nyanse til i denne diskusjonen. :) :) :)

Det er LOV å ta opp på video. Det er LOV å ta opp fra radio. Det er fordi alle radio og TV-kanaler betaler avgift til rettighetshavere for å få sende dette. I denne avgiften ligger det innlagt "kopieringsavgift".

 

Sammenligningen blir derfor direkte tåpelig.

 

At du aldri har hørt om at folk har blitt mistenkt for å kopiere leide filmer får stå for din egen regning. Jeg mener det har vært flere saker oppe (for mange år siden) der folk og/eller butikker var mistenkt for dette.

Lenke til kommentar
Det er LOV å ta opp på video. Det er LOV å ta opp fra radio. Det er fordi alle radio og TV-kanaler betaler avgift til rettighetshavere for å få sende dette. I denne avgiften ligger det innlagt "kopieringsavgift".

Hvor har du dette fra? Kan du komme med en link eller si hvilken lov som sier dette? Jeg har nemlig vanskelig for å tro at folk kan gjøre hva de vil med "copyrighted" materiale bare det er vist på tv eller spilt på radio.

Lenke til kommentar

 

Ghostrider, vel, det er callsignet til en av pilotene i Top Gun, det er en sang i en av mine favorittfilmer; "The Crow", og navnet dukker opp diverse andre steder også. At det var en film, det visste jeg faktisk ikke :)

 

Er den verdt å se?

Nei, egentlig ikke. Varer en halvtime med en svenske som liker å kjøre fort på motorsykkel. Type 300 km/h på motorveien. Morsomt 30 sek, kjedelig en halvtime.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...